برخی نکات عمومی درباره ضرورت و اهمیت اصول ایمنی در صنعت دکوراسیون داخلی ساختمان

بازی کودکان
2,447

برخی نکات عمومی درباره ضرورت و اهمیت اصول ایمنی در صنعت دکوراسیون داخلی ساختمان

یکی از مسائل اساسی در کارهای اجرائی, ضرورت رعایت مسائل ایمنی ( و بهداشت ) در شروع و حین کار می باشد. بهمین جهت گفته اند : ایمنی مقدم بر کار است !


یکی از پر مصرفترین تابلوها در هر محیط کار, تابلو های هشدار درباره ایمنی است !

ترجمه این سخن در صنعت دکوراسیون داخلی ساختمان, میتواند اینگونه باشد که ایمنی بر زیبائی نیز مقدم است. آمار نشان میدهد که بخش قابل توجهی از سوانح کار مربوط به عدم رعایت اصول و ضوابط ایمنی می باشد. متاسفانه اصول ایمنی نه در طراحی و اجرای انواع ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان نیز کمتر مورد عنایت قرار میگیرد.

در بدو امر هم ممکن است چنین بنظر برسد که عمده توجه دکوراسیون داخلی ساختمان به مسائل زیبائی شناسی است و اگر طراح دکوراسیون به این مساله توجه کافی ننماید, نمیتواند در جذب مشتری چندان موفق باشد. اما همانگونه در موضوع ” مُد ” عرض شد, یکی از دشواریهای کار طراحان خبره و عاقبت اندیش, همین چگونگی تعامل با مشتری است که به معمولا چشمش را کاری یا طرحی گرفته است.

پیشتر این مشکل را مطرح کردیم که ممکن است درخواست مشخص مشتری گاه با مجموعه نیازهاروحیات, بودجه و . . . فرهنگ زندگی او تناسب نداشته باشد. در این یادداشت میخواهیم به این موضوع بپردازیم که طراح دکوراسیون داخلی ساختمان باید با انتخاب زبان مناسب, اهمیت مسائل ایمنی را نیز به مشتری یادآور شود تا انتخاب او در موقع مصرف خدای ناکرده باعث آسیب یا خسران نگردد.

برای نمونه قبلا به برخی مسائل ایمنی در ” کفپوش راه پله ها ” اشاره داشتیم. در این مورد میتوان با مثالهای بیشتر به مسائل ایمنی و بهداشت درباره ” نرده راه پله ” , محل و چگونگی استقرار انواع لوازم دکوری ( اکسسوری ), علائم ایمنی دکوراتیو روی شیشه های تزئینی, مسائل ایمنی در نصب و استفاده از انواع پرده, در و پنجره, پارتیشن, سقف کاذب, گچ بری و . . . مبلمان و سرویس خواب نیز پرداخت.


یکی از روش های ایمنی, استفاده از ترمز بر روی انواع کفپوش راه پله هاست !

اگرچه زیبائی و جلوه نرده راه پله, بجهت دکوراسیون اهمیت بسیار دارد, اما وظیفه اصلی نرده راه پله حفاظت و ایمنی در مواقع ضرور است. لذا نرده راه پله مقدمتا باید مقاومت و مشخصات فنی ( از جمله ارتفاع و فاصله بین نرده ها ) را داشته باشد.

مسلما یک تابلو یا مجسمه را در جائی قرار میدهند که به جهت ارتفاع یا مسیر, در دید باشد. اما در این مورد نیز لازم است حتما به خطرات احتمالی ( از جمله سقوط ) توجه شود.

ممکن است نیاز باشد تمام یا بخشی از یک پارتیشن را از شیشه بسازند, برخی از درهای ورودی یا داخلی نیز ممکن است شیشه ای باشند. اما میتوان با خلاقیت و ابتکار طراحی های خاص هشدار دهنده ای در ارتفاع و جای مشخص از شیشه ها انجام داد که مانع سوانح احتمالی گردد.

اجرای انواع سنگ, آجر یا گچ بری در ساختمان ها, دارای اصول و ضوابطی است که مسائل ایمنی و بهداشت از مهمترین آنان است. اما رعایت اصول ایمنی و بهداشت در فضاهای پر تردد و موقعیتهائی که میتواند ( مثلا بجهت سقوط یا ریزش ) بیشتر خطرآفرین باشد, قطعا از اهمیت بمراتب بیشتر برخوردار است.

مسائل ایمنی و بهداشت در سنین مختلف و برای اشخاص گوناگون میتواند جنبه های متفاوت داشته باشد. در خانه یا محل تردد خردسالان, کهنسالان یا کسانی ( مثل نابینایان یا نا شنواها ) که بجهت یکی از حواس پنجگانه ممکن است محدودیت داشته باشند, لازم است از اشکال و ضوابط معین و مشخص ایمنی و بهداشت استفاده شود.


بسیاری از کهنسالان, عصا را صرفا جهت احتیاط با خود همراه دارند !

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره اهمیت مسائل ایمنی و بهداشت در صنعت دکوراسیون داخلی ساختمان اختصاص داشت. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد, به تفکیک و تفصیل بیشتر گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله در زمینه اصول ایمنی و بهداشت در هر رشته مشخص دکوراسیون داخلی ساختمان ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” و بویژه راهنمائی های اساتید ” ایمنی و بهداشت کار ” همراه شود.

ویدئو پیوست نمونه استفاده غیرایمن از یک دستگاه ساده چوب بری است :

https://www.instagram.com/p/B6xPh3mBWgj/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.