برخی نکات درباره وجوه مشترک و تمایز در نگاه عملگرایانه و هنری به رشته دکوراسیون داخلی ساختمان

گالری نقاشی
1,947

برخی نکات درباره وجوه مشترک و تمایز در نگاه عملگرایانه و هنری به رشته دکوراسیون داخلی ساختمان

شاخه دکوراسیون داخلی ساختمان, اگرچه نسبت معینی با رشته معماری دارد, اما شاید وجه زیبائی شناسی اش بر جنبه فنی آن قدری غالب باشد. خود معماری از رشته های فنی است که علیرغم اشتراک بسیار با مهندسی عمران, ارتباط قابل توجهی نیز با هنر دارد و بهمین جهت گاهی مهندسین عمران چنین می انگارند که دیدگاهای اهالی معماری قدری فانتزی یا غیرعملی است.

پیش از این طی یادداشتی اشاره شد که در برخی مجلات ( ژورنال های ) دکوراسیون داخلی ساختمان – از جمله در صنعت مبلمان – نیز طرحهای متعددی وجود دارد که شاید هرگز به صورت تام و تمام به مرحله تولید و عرضه به بازار نمی رسد.


بسیاری از صفحات مجلات معتبر مبلمان به طرحهای هنری اختصاص دارد که ممکن است به تولید انبوه هم نرسند!

بنظر میرسد دو وجه ” عملگرایانه ” و ” هنری “, در واقع دو بال رشته های مرتبط با معماری ( از جمله انواع شاخه های دکوراسیون داخلی ساختمان ) را تشکیل میدهند که برای اوجگیری این رشته فنی- هنری, لازم و ملزوم یکدیگرند. میگویند احتیاج مادر اختراع است. اما شاید ایده ها نیز در خلق چیزهای نو نقش کمتری نداشته باشند.

مسلما هر ایده ( بویژه در زمینه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ), تا زمانی که استفاده عملی در کار و زندگی نیابد, نمیتواند سهم معینی از بازار را داشته باشد. لذا در طراحی ایده ها نمیتوان به مسائل فنی و اجرائی ( از جمله موضوع مهم قیمت تمام شده ) بکلی بی توجه بود.

از سوی دیگر, ” اقتصاد ” همانقدر که راهگشاست, ممکن است گاه به بندی بدل شود که دست و بال بسیاری از ایده های راهگشا را می تواند بست. اغلب شرکتهای مهم صنعتی, کشاورزی یا خدماتی, هزینه در بخش ” تحقیق و توسعه ” – R&D – واحد خود را در واقع یک سرمایه گذاری میدانند. اما این موضوع ممکن است درباره هزینه برای ایده های هنری در رشته دکوراسیون داخلی ساختمان, چندان جا افتاده نباشد.


حفظ و نگهداری چنین موزه های بزرگ, تنها نمیتواند در چارچوب تنگ ” توجیه اقتصادی ” بگنجد !

ضمنا سرمایه گذاری در بخش ایده پردازی صنایع کاربردی, تفاوت معینی نیز با سرمایه گذاری برای ” هنر ” به معنی خاص دارد. اگرچه هنوز هم بسیاری از موزه های بزرگ جهان متعلق به دولتهاست, اما تعداد بیشماری گالری و حراجهای هنری خصوصی نیز وجود دارند که مسلما انگیزه ایجاد و بقایشان, تنها گسترش انواع هنر ( مثلا در رشته های نقاشی یا مجسمه سازی ) نمی باشد.

در آثار هنری معمولا وجه زیبائی شناسی و مفهومی اهمیت درجه نخست دارند. حال آنکه هنر در انواع زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان, در پیوند مستقیم با جنبه کاربردی آنست. در همین ارتباط, در حالیکه صنعت دکوراسیون داخلی ساختمان در ارتباط تنگاتنگ با کار و زندگی مردم می باشد, اقتصاد ” هنر ” عمدتا تکیه بر نیازهای روحی و عاطفی گروههای معین اجتماعی دارد.

از جمله وجوه عملگرایانه در هر کار یا چیز ( از جمله انواع ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان ), قابلیت های اجرائی, استفاده, نظافت و نگهداری است. بعنوان نمونه برای طراحی یک ” پرده ” نمیتوان به ساخت, نصب و . . . موارد استفاده آن بی توجه بود. جنبه صرفا زیبائی شناسانه یک ” نرده راه پله ” , وقتی معنی دارد که در موقع ضرور بتوان از آن استفاده هم کرد. یک مبلمان هرچقدر هم که زیبا یا با جلوه باشد, اگر نتوان بر آن نشست, استراحتی کرد و یا برای پذیرائی از کسی استفاده نمود, نمیتواند بازاری برای خود بیابد.

هنرمندی که یک تابلو نقاشی را خلق میکند, نیازی نیست که به نحوه حفظ و نگهداری اش هم بیندیشد. اما طراح یک ” آب نما ” حتما به این موضوع دقت دارد که در موارد لزوم چگونه میتوان هریک از اجزاء آنرا تعویض یا نوسازی نمود.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات دو وجه ” عملگرایانه ” و ” هنری ” در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان اختصاص داشت. ما و شما در آینده درباره جزئیات هر یک از این موارد بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله درباره اصول طراحی انواع ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” و بویژه نقطه نظرات و راهنمائی های کارشناسان معماری همراه شود.

ویدئو پیوست نمونه ای از امکانات جانبی جدید قابل توجه برای کار با دریل است :

https://www.instagram.com/p/B73FHKOJ95y/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.