برخی نکات عام درباره مسائل ایمنی و بهداشت در صنعت دکوراسیون چوبی

لوازم ایمنی ماشین آلات نجاری
2,472

برخی نکات عام درباره مسائل ایمنی و بهداشت در صنعت دکوراسیون چوبی

پیشتر ضمن یادداشت ” برخی نکات عمومی درباره ضرورت و اهمیت اصول ایمنی در صنعت دکوراسیون داخلی ساختمان ” به کلیاتی درباره اهمیت مسائل ایمنی پرداختیم. در آن مطلب اشاره کردیم که مسائل ” ایمنی و بهداشت ” (HSE ) اگرچه در محیطهای کار باندازه کافی مورد توجه نیست, اما در صنعت دکوراسیون تقریبا نادیده گرفته میشود. در این یادداشت می خواهیم به برخی نکات اشاره کنیم که به مسائل ایمنی و بهداشت در شاخه دکوراسیون چوبی ( از جمله مبلمان ) مربوط است.


نمونه سیلوی مرکزی جمع آوری پوشال و خاک اره محیط کار در صنایع چوب

گرچه مهمترین بخش ایمنی در صنایع چوب مربوط به اصول ایمنی کار با ماشینهای ابزار می باشد, اما در اینجا میخواهیم بر بهداشت محیط کار نیز تمرکز کنیم که ممکن است چندان جلو چشم نباشد. همانطور که بخش مهم مسائل ایمنی به ساختار هر ماشین مربوط است, در مسائل بهداشت محیط کار نیز نیروی انسانی نقشی درجه دوم دارد.

بهداشت محیط کار, یکی از وجوه HSE می باشد که ممکن است در رشته های گوناگون از اهمیت کمتر یا بیشتری برخوردار باشد. بهداشت محیط کار در صنایع غذائی, داروئی و لوازم بهداشتی, معمولا از گذشته هم اهمیت بسیار داشته است. اما توجه به بهداشت محیط کار در صنایع چوب, سابقه چندان طولانی ندارد.


ماشین آلات نجاری امروز همگی مجهز به سیستم فیلتر می باشند !

صنعت دکوراسیون چوبی, از ابتدا تا انتها شاخه های گوناگونی را در بر میگیرد. نخستین مرحله استحصال چوب از جنگلهاست. در این مرحله عمدتا ماشین آلات سنگینی بکار میرود تا درختان مناسب قطع شده و به کارخانه های چوب بری ارسال شوند. سالهاست چوبهای فراوری شده ( مثل انواع نئوپان, MDF و . . . ) نیز به این مجموعه اضافه شده که مسائل ایمنی و بهداشت کار مربوط به خود را دارند.

گام بعدی خشک کردن چوب است که ممکن است به روشهای گوناگون ” هوا خشک ” یا ” صنعتی ” صورت گیرد. کار در هر کدام از این روشها, بگونه ای خاص و با استفاده از ابزارهای دستی و ماشین آلات گوناگون صورت میگیرد که مسائل ایمنی و بهداشت خاص خود را دارد.


نمونه آبشار رنگ جهت جلوگیری از پخش گرد رنگ در محیط کار

پر دامنه ترین بخش کار در رشته های گوناگون دکوراسیون چوبی, تولید و رنگ می باشد. هریک از شاخه های دکوراسیون چوبی ( از جمله مبلمان, در و پنجره و . . . اکسسوری ) ویژگیهای خاصی در تولید و رنگ دارند و بهمین جهت مسائل ایمنی ( از جمله بهداشت محیط کار ) در آنها از تفاوت معینی برخوردار است.

مرحله پایانی بسته بندی, حمل و استفاده از انواع دکوراسیون چوبی است که آنهم نیازمند استفاده از ابزارها, مواد و ماشین آلات گوناگون است.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره مسائل ایمنی و بهداشت محیط کار در رشته دکوراسیون چوبی اختصاص داشت. ما و شما در آینده کوشش خواهیم کرد, ضمن یادداشتهای جداگانه, به مسائل ایمنی ( از جمله بهداشت محیط کار ) در هر یک از این مراحل بپردازیم.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله مسائل ایمنی و بهداشت در محیط های کار با چوب ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” و بویژه کارشناسان خبره HSE همراه شود.

اگرچه بسیاری از مسائل ایمنی اینقدر وضوح ندارد و شاید دلیل اینهمه حوادث ناشی از عدم رعایت مسائل ایمنی در کار همین باشد. اما گاهی بهترین راه برای نشان دادن اهمیت یک موضوع نمایش نمونه برجسته و بزرگتری باشد. ویدئو پیوست نمونه خطر کار در ارتفاع را بخوبی به بیننده منتقل میکند :

https://www.instagram.com/p/B8sY_HrgJ-c/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.