برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه انواع نرده و پله در دکوراسیون داخلی ساختمان

نرده چوبی راه پله
2,854

برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه انواع نرده و پله در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

پله ها از اجزاء اصلی هر ساختمان می باشند که اصولا برای آمد و شد از یک طبقه به طبقات دیگر ساختمان استفاده میشوند. اما در شرایطی ( از جمله در ویلاها و . . . آپارتمانهای دوبلکس ) جنبه زیبائی شناسی آنها برجسته تر شده و بعنوان عنصری مهم از دکوراسیون داخلی ساختمان شناخته میشوند. این موضوع درباره ” نرده راه پله ” ها نیز مصداق دارد. هرچند جنبه زیبائی شناسی راه پله ها در ساختمان, همیشه نسبت به پله ها نمود بیشتری داشته است.


نمونه نرده استیل راه پله

یکی از کارکردهای پله در دکوراسیون داخلی ساختمان, به موارد اختلاف سطح بین یک فضا و فضای مجاور مربوط میشود. گاهی برخی مسائل فنی, از جمله ارتفاع تاسیسات زیربنائی در یک فضا ( خانه, دفتر کار یا اداره ),  ممکن است باعث ایجاد اختلاف سطح بین دو فضای مجاور ( مثلا پذیرائی و آشپزخانه ) گردد. در این قبیل موارد, با اجرای یک یا دو پله میتوان بشکلی هم زیبا و ایمن تر از سطح شیبدار, این دو فضا را بهم متصل نمود.

نرده های راه پله در ساختمان, اساسا بمنظور ایمنی بکار گرفته میشوند. این نرده ها در مواقعی بدل به وسیله ای میگردند که اشخاص کهنسال, کودکان خردسال و بیماران کم توان از آن کمک میگیرند تا آسانتر از پله ها بالا رفته یا پائین بیایند. به این ترتیب در طراحی نرده راه پله ها, حتی وقتی بعنوان جزئی از دکوراسیون داخلی ساختمان بکار میروند, عنصر استحکام و سهولت دست گیری بسیار اهمیت دارد.


نمونه یک پله با نرده چوبی

بیشترین موارد استفاده دکوراتیو پله ( و نرده های راه پله ) مربوط به آپارتمانهای دوبلکس می باشد. یکی از انواع پر طرفدار پله ها در این موارد, پله های گردان است که بویژه منظره زیبائی به فضای خانه ( یا ویلا ) میدهد.

نزدیکترین رقیب پله در مشاعات ساختمانهای روزگار ما, انواع آسانسور است. اما با این وجود پله ها کارکرد های خاصی در موقعیت های معین دارند و آسانسور هرگز نتوانسته پله ها را بکلی از معماری ساختمان ها حذف کند.

کار پله, یکی از دقیقترین کارهای طراحی و اجرائی در هر ساختمان است و برای اجرای آن اصولا از استادکاران ماهرتری استفاده میشود. زیرسازی پله ها هم بجهت میزان تردد و باری که بصورت لحظه ای بر هر یک وارد میشود, از اهمیت بمراتب بیشتری از سایر قسمتهای کف یا پاگرد راه پله ها برخوردار است.

برای نصب انواع نرده راه پله, گاهی باید بویژه قبل از اجرای پله, تمهیدات جدی اندیشید. اجرای هر یک انواع نرده راه پله چوبی, استیل, فلزی و . . . فرفورژه, اصول و قواعد خاص خود را دارد که هم در فونداسیون و نصب باید لحاظ شود.

از مسائل مربوط به پله, کفپوش مناسب پله است. یکی از نکات مهم در انتخاب کفپوش مناسب هر راه پله, جنبه ایمنی آنست. زیبائی اگرچه چیز بسیار مهمی است, اما هرگز نمیتواند و نباید فدای ایمنی گردد.


استفاده خلاق از انواع موکت بعنوان کفپوش پله : هم زیبا و ایمن !

ما در این یادداشت تنها به برخی مسائل کلی درباره انواع پله و نرده های راه پله ها پرداختیم. بعد از این باتفاق کوشش خواهیم کرد درباره هریک از این موارد, بیشتر, مفصل و به تفکیک گفتگو نمائیم. سایت ” دکوراسیون بهفرم “ در وهله نخست خواهد کوشید اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول زیرسازی و نصب انواع پله و نرده راه پله ها ) را در اختیار عموم قرار دهد.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله شرکتهای دست اندرکار واردات و تولید انواع ملزومات نرده و پله عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله کارخانه های چوب بری, تولید سنگ و . . . کارگاههای فلزکاری و انواع ملزومات راه پله ها و پیمانکاران محترم سنگ کار, فلزکار و نجار درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

یکی از مسائل بسیار مهم در ساخت انواع کارهای چوبی, اتصالات مناسب است. ویدئو پیوست اجرای اتصال خاصی را بنمایش میگذارد که اصطلاحا ” اتصال دم چلچله ” نام دارد !

https://www.instagram.com/p/B7dT_jzBE6E/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.