برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه انواع شومینه در دکوراسیون داخلی ساختمان

شومینه گاز سوز
2,632

برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه انواع شومینه در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

یکی از ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان که امروزه از اقبال نسبتا قابل ملاحظه ای برخوردار می باشد, انواع شومینه است. امروزه حتی در شهرهائی که دیگر شاهد زمستانهای آنچنان سردی نیستند, جای حداقل یکی از انواع شومینه تقریبا در معماری داخلی یکی از فضاها در نظر گرفته میشود.


نمونه شومینه هیزمی در یک ویلای شمال کشور !

شاید ریشه این علاقه, به نوستالژی بخاری های هیزمی دیواری باز میگردد که هنوز هم در ویلاهای شمال کشور, خاطره انگیزند. ما در مطلبی با عنوان برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه سنگهای دکوراتیو در دکوراسیون داخلی ساختمان درباره مسائل نوستالژیک در معماری امروز ایران اشاراتی داشته ایم که علاقمندان را به مطالعه آن دعوت می کنیم . صدا, بو, منظره و گرمای ناشی از سوختن چوب در این بخاری ها, بخصوص در شبهای سر زمستانی, براستی تجربه ای یگانه است :

اگرچه دودکش بخاری دیواری هیزمی ( شومینه ) نمیگذارد دود, چشم کسی بیازارد, اما بوی خاص و دلچسبی در فضای اطاق پیچیده است که با هیچ ترفندی نمیتوان شبیه سازیش کرد.

برای سوخت بخاری عموما از هیزم خشک استفاده میشود, اما درون آوندهای تنه کنده های درخت, هنوز هم آب هست و در مجاورت آتش, ترق و تروق به سر و صدای خوشی می افتد که اگرچه سکوت دل انگیز خلوت شب را می شکند, اما سخت زیباست !

بافت چوب, قسمت به قسمت, نرم و سفت و متفاوت است. بعضی قسمتها زود گیر و بعضی دیگیرترند و همین باعث میشود شعله میان آتش چوب به رقص در آید. نور آتش که بر دیوار شب افتاده, با این رقص منظره ای خلق میکند که براستی کمتر هنرمند نقاشی میتواند آنرا بازسازی کند.


نمونه دیگری از شومینه گاز سوز

گرمای سوختن چوب هم خاص است م نمیشود آنرا با گرمای هیچ بخاری و تهویه مطبوع مقایسه کرد. تا زمانی که کنار آتش چوب نلمیده باشی, نمیتوانی دلچسبی آنرا نه تصور کنی و به کلمات بازگوئی.

شومینه های عمدتا گازسوز امروز, اگرچه نمیتوانند آن نور, صدا, گرما و . . . رقص شعله را بازآفرینند, اما بقول مولانا :

آب دریا را اگر نتوان کشید,

هم به قدر تشنگی باید چشید !

آنچه در این مقدمه آمد, کلیاتی درباره تاریخچه بخاری دیواری هیزمی ( شومینه ) در ایران بود که البته با تاریخ این بخاری ها در غرب و . . . روسیه بسیار متفاوت است. ما بعدا در این فصل درباره انواع شومینه ( چوب سوز و گازسوز ) بیشتر و به تفکیک و مشروحا گفتگو خواهیم کرد.

ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم “ در وهله نخست می کوشیم اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول طراحی و اجرای انواع شومینه ) را در اختیار عموم قرار دهیم.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله شرکتهای دست اندرکار واردات و تولید انواع شومینه و ملزومات مربوطه عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله طراحان و مجریان محترم شومینه کار درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

ویدئو پیوست نمایش کارکرد ماشین ابزار نسبتا ساده ایست که برای قطعه قطعه کردن تنه درختان جهت استفاده در شومینه هیزمی استفاده میشود :

https://www.instagram.com/p/B7hn4izhOnb/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.