برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه سیستم های هوشمند در دکوراسیون داخلی ساختمان

سیستم کنترل هوشمند
2,129

برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه سیستم های هوشمند در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

زمانی بود که بسیاری از مردم ( از جمله در محلات غیرمرفه نشین شهرها ) در خانه هایشان را تنها آخر شب و موقع خواب می بستند. تنها حریم خانه ها, پرده ای بود که در ورودی آویخته میشد و هر کس تنها با یک ” یا الله ” اذن ورود می یافت. این مورد هنوز هم در بسیاری از روستاهای کشور بچشم میخورد و کسی در خانه اش را قفل و بست نمیزند.

این یادداشت مجال آن نیست که به خوبی یا ضعف های آن دوران نسبت به امروز بپردازیم. اما واقعیت آنست که آن خانه ها ( با همان بی قفل و بستی ) بسیار امن تر از خانه های امروز بودند که بجز کلی مامور نیروی انتظامی, از طریق انواع لوازم امنیتی نیز محافظت میشوند.


برای بسیاری هنوز هوشمندسازی نسبتا کامل ساختمان, جنبه صرفا تشریفاتی دارد !

در دوران ماقبل اینترنت, شاید تنها وسیله هوشمند ساختمانها, آیفون های صوتی و بعدها تصویری بودند که از طریق آن میشد به آسانی به هویت کسی پی برد که زنگ خانه یا دفتری را به صدا در آورده است. به این ترتیب تا قبل از عصر اینترنت, استفاده از سیستم های هوشمند در منازل, دفاتر کار, کارخانه ها و . . . ادارات, تقریبا جایگاهی نداشت.

در گذشته, بویژه کسبه مجبور بودند کلی کلید و سویچ با خود حمل و جابجا کنند. امروزه آنهمه دسته کلید جای خود را به یک یا چند ریموت کنترل داده که با وارد کردن یک کد و گاه از طریق لمس میتوان هر دری را باز کرد و بست. در حال حاضر استفاده از انواع ماشین های تمام اتوماتیک لباسشوئی, ظرفشوئی و . . . ریموت کنترل برای باز و بستن در پارکینگ و مغازه, برای اغلب مردم دیگر امری کاملا طبیعی شده است.

امروزه اگرچه استفاده از دوربین مداربسته جای خود را در هر اداره, فروشگاه و . . . مجتمع مسکونی باز کرده, اما هنوز برای بسیاری ( حتی در طبقه متوسط جامعه شهری ), سیستم نسبتا کامل هوشمند ساختمان, مثل استفاده هوشمند از کابینت آشپزخانه, سیستم روشنائی منزل و . . . حکم تشریفات را دارد.


نمونه سیستم هوشمند آبیاری گل و گیاه منزل

اگرچه در این مورد هم ” چشم و همچشمی ” قدری کار را لوث کرده, اما نمیتوان نسبت به ضرورتهای هوشمندسازی معین یا کامل برخی منازل و . . . در این روزگار بی خیال بود. بعنوان مثال امروزه بسیاری از خانواده ها بنا به ملاحظات گوناگون مصلحت نمیدانند ( یا نمی توانند ) اشخاص کم توان ( مثل معلول یا کهنسالان ) خود را به آسایشگاههای مربوط بسپارند. همینطور کودکان دبستانی بسیاری از خانواده ها, مجبورند تا رسیدن والدین ساعاتی را به تنهائی در منزل بگذرانند. در چنین موارد, استفاده هوشمند از لوازم منزل و . . . دیگر نه جنبه تشریفاتی, بلکه به ضرورت تامین شرائط مناسب زندگی مجموعه یک خانواده بدل میشود.

شاید مهمترین کاربرد هوشمندسازی, کماکان مسائل ایمنی و امنیت ساختمانها, از جمله منازلی است که ساعات مشخصی از روز یا شب را یک یا چند کودک یا کهنسال, به تنهائی در آن بسر می برند. هوشمندسازی, موقعیت بسیار مناسبی را برای تامین سلامتی اعضاء خانواده ( بویژه در حوادث و پیش آمدها ) فراهم می آورد. در شرایطی که هر زن و مرد مجبور است  مسئولیتهای متعدد شغلی و اجتماعی را به دوش بکشد, هوشمندسازی منازل میتواند فراغ بال لازم را برای ایشان فراهم آورد تا در عدم حضورشان نیز بتوانند از صحت و سلامتی خانه و اهالی کاشانه اشان مطمئن باشند.

این یادداشت تنها به ذکر کلیاتی درباره اهمیت هوشمندسازی ساختمانها اختصاص داشت. ما در آینده خواهیم کوشید هر یک از این موارد را مشروح و به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم. سایت ” دکوراسیون بهفرم “ در وهله نخست وظیفه خود میداند اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول طراحی, سیمکشی و نصب انواع ملزومات سیستم های هوشمندسازی ساختمان ) را در اختیار عموم قرار دهد.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله شرکتهای دست اندرکار واردات و تولید انواع سیستم های هوشمند ساختمان ( از جمله در زمینه سیستم های هوشمند تامین ایمنی و امنیت ) و ملزومات مربوطه عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله پیمانکاران و استادکاران صنف برق ساختمان درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

سلامت و پایدار باشید.

      تهران – 21 آبان 98

ویدئو پیوست نمونه استفاده از هوشمندسازی در سیستم قفل درب ورودی ساختمان یا آپارتمانهاست :

https://www.instagram.com/p/B7QlDphHrIK/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.