برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه سنگهای دکوراتیو در دکوراسیون داخلی ساختمان

تنوع سنگهای رودخانه ای
2,334

برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه سنگهای دکوراتیو در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

یکی از عرصه های نسبتا جدید ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” , اجراهای با انواع سنگ دکوراتیو در برخی فضاها است. از جمله موارد استفاده سنگ های دکوراتیو, بعنوان تابلو طبیعی است که در قسمتی از یک دیوار یا پارتیشن کار میشود. از دیگر موارد استفاده سنگهای دکوراتیو, در ” آب نما ” و ” فضای سبز ” است که ممکن است در حیاط یا محوطه ورودی ( لابی ) مجتمع های مسکونی یا اداری اجرا شود.


یک تابلوی هنرهای تجسمی بی نظیر کار طبیعت در بستر رودخانه !

سنگهای دکوراتیو ممکن است شامل سنگهای کاملا طبیعی و دست کاری نشده, مثل انواع سنگهای گردگوشه رودخانه ای, سنگهای لاشه یا انواع سنگهای معدنی پرداخت نشده باشند.

نوع دیگر سنگهای دکوراتیو, انواع سنگهای ( عمدتا تراورتن ) است که روی آن با دست یا ماشین, کار شده است. کار انجام شده روی اغلب سنگهای دکوراتیو را اصطلاحا ” کهنه کاری ” میگویند که با هدف جلوه قدیمی بخشیدن به کارهای دکوراتیو است که با سنگ انجام میشود.

پیش از این نیز اشاره کردیم که یکی از عرصه های بازگشت به گذشته, در معماری است. این گرایش به گذشته,  در مُد, هنر, شعر و ادبیات, سینما, موسیقی و . . . هم بسیار بچشم میخورد. شاید هیچگاه دیگر در تاریخ بشریت, نوستالژی اینچنین به دغدغه جدی انسان بدل نشده باشد. علت این گرایش هرچه باشد, طراحان دکوراسیون داخلی ساختمان را وا می دارد که بیش از پیش در مورد گذشته جستجو, مطالعه و دقت نمایند.


نمونه کار پتینه با یک طرح باستانی !

همانگونه که کودکی, فصل بینظیری از حیات هر انسان است, عناصری از زندگی ( و دکوراسیون ) گذشته ها وجود دارد که برای اهالی یک روستا, شهر یا کشور, همیشه خاطره انگیز می ماند !

کار با سنگهای دکوراتیو, دارای روح بازگشت هم به طبیعت و گذشته هر فرد, خانواده, محله و . . . جامعه است. به این ترتیب بهتر است هر طراح ” دکوراسیون داخلی ” قبل از هر تصمیم نهائی بکوشد شناخت بیشتر و عمیقتری از روحیات, علایق و . . . گذشته هر مشتری پیدا کند. همانطور که هر انسان, موجودی یگانه (unique ) است, مناسبترین دکوراسیون برای منزل یا دفتر کار هر فرد نیز میتواند ” خاص ” باشد.

سنگهای دکوراتیو اگرچه از خانواده سنگهای ساختمانی هستند, اما زیرسازی و نصب اشان قدری متفاوت از ” سنگ کاری ” کف یا دیوار و سقف است و شاید بیشتر از عهده کاشی کارها برآید. همانقدر که تراز, شاغول و ریسمان در سنگ کاری اهمیت دارد, در زیرسازی و نصب سنگهای دکوراتیو عناصر گونه گونی, ناهماهنگی و تضاد مهم است. به زبان دیگر در کار با سنگهای دکوراتیو, ” هارمونی ” جایش را به ” کنتراست ” میدهد.

هر یک از مصالح چسبنده ( از جمله انواع چسبهای خمیری و . . . صنعتی ) خصوصیات فیزیکی و شیمیائی ویژه دارند و نمیشود هر چسبی را برای نصب هر چیز و در هرجائی استفاده کرد. کار با سنگ دکوراتیو در محیط خشک یا در مجاورت آب و . . . هریک تابع ضوابط فنی خاصی است که بویژه در موقع زیرسازی ( از جمله عایق کاری و ایزولاسیون بستر کار ) باید جدا مراعات شود.

متاسفانه یکی از ضعف های قابل توجه در برخی مجریان سنگ دکوراتیو, کم توجهی به موضوع زیرسازی و نصب است. آنها اغلب برای این کار نه از استادکاران مبرز, بلکه از شاگردهای گچکار و کاشی کار استفاده میکنند که اصلا تجربه لازم برای این کار را ندارند. در نتیجه اینگونه اهمال کاری ها بسیار مشاهده میشود که سنگهای دکوراتیو نصب شده روی یک دیوار, آب نما یا . . . به زودی لق شده, می افتند و چهره نازیبائی به مجموعه یک تابلو سنگ, آب نما یا . . . فضای سبز میدهند.

ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم “ در وهله نخست خواهیم کوشید اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول طراحی, زیرسازی و نصب انواع سنگهای دکوراتیو ) را در اختیار عموم قرار دهیم.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله شرکتهای دست اندرکار واردات و تولید انواع سنگهای دکوراتیو و ملزومات مربوطه عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله مجریان محترم سنگهای دکوراتیو درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

برای نصب سنگهای دکوراتیو از مواد و مصالح گوناگونی استفاده میشود که از جمله به موارد مصرف این سنگها ( مثلا در آب نما یا پارتیشن ) نیز ارتباط دارد. انواع ملات های بنائی و چسب خمیری کاشی, از جمله این مواد هستند. ویدئو پیوست نمونه چسبی را به نمایش میگذارد که ضمن ظرافت, از استحکام قابل توجهی نیز برخوردار است :

https://www.instagram.com/p/B8MNatbpPv3/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.