گریزی به مناسبات خلوت و دکوراسیون

فضای دلباز
221

گریزی به مناسبات خلوت و دکوراسیون

ما در ” دکوراسیون بهفرم ” پیشتر نیز یادداشتهائی درباره اهمیت سلیقه های فردی در مبحث زیبائی شناسی تقدیم کرده ایم. این موضوع بویژه در دکوراسیون داخلی منازل اهمیت بیشتری دارد.

شاید اینکار در عرصه عمومی چندان ممکن نباشد, اما در محیط منزل از خلوت اشخاص غفلت نکنیم ! ؟

هرچند آموزش عمومی در موضوع زیبائی شناسی چیزی کم اهمیت نیست, اما بنظر میرسد نه بیخیالی نسبت به مسائل عام زیبائی شناسی ( از جمله در زمینه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ) و نه بی توجهی به سلیقه های فرد- فرد کسانی که در منزل باهم زیست دارند, چندان درست نمی نماید. واقعیت آنست که بویژه در دوران ما, منازل بیش از همیشه به جایگاهی برای تمدد توان جسم و جان انسانها بدل شده اند.

در گذشته همانقدر که زندگی مردم بسیار بیش از امروز درهم تنیده بود, آنان از خلوت بیشتری نیز برخوردار بودند. این موضوع نه تنها درباره زنان و مردهای خانه, عروس ها و مادرشوهر و . . . همسایه ها, بلکه درباره بچه ها نیز کاملا بچشم میخورد. در آنزمان شاید مسائل دکوراسیون داخلی ساختمان هم بسیار متفاوت از امروز بوده است ! ؟

در این خانه ها همانقدر که کار و زندگی همه بهم آمیخته بود, هر کس خلوتی نیز برای خود داشت !

در دنیای امروز شاید برخی نُرم های زیبائی شناسی ( از جمله در زمینه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ) جنبه عام داشته باشد, اما در همین موارد نیز نمیتوان نسبت به خواست, نیاز و . . . سلیقه های فردی هر شخص بی اعتناء بود.

همانقدر که نظم برای بسیاری حیاتی است, اما تجربه نشان میدهد که همه کس را نمیتوان در چنین قالب هائی گنجاند. برخی بیشتر ترجیح میدهند وسائل مورد نیازشان, نه در قفسه های مرتب, بلکه کاملا دم دستشان باشد.

شاید رنگ های سیاه و تیره بسیاری را دلگیر نماید, اما برای خیلی ها هم ” مشکی, رنگ عشق است ! “

جای ” مناسب ” هر تابلو, نور ” کافی “, معنای ” گرما ” و . . . ” دلبازی ” هر فضای منزل, برای هر فرد معنائی متفاوت دارد. این درک از زیبائی شناسی ( از جمله در زمینه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ) میتواند ریشه های عمیق در سن و سال, ساختمان روحی, خاطرات و . . . نوع پرورش هر یک از ما داشته باشد.

چگونه میتوان مطمئن شد که برای همگان این فضا, دلباز و . . . مایه آرامش است ! ؟

مسلما دایره این مبحث مهم دکوراسیون داخلی ساختمان, به ذکر همین نمونه ها محدود نمیشود و در این موضوع مثالها بیشمار است. اما بنظر میرسد مناسبترین راهکار در این زمینه دقت در تفکیک فضای عمومی و خصوصی باشد. به این ترتیب شاید بتوان ضمن تامین خلوت مناسب هر یک از ساکنان منزل, حدی از تعادل بین مسائل عام زیبائی شناسی دکوراسیون داخلی ساختمان و نیازها و سلائق فردی را نیز فراهم نمود ! ؟

ما در ” دکوراسیون بهفرم ” ضمن فرصت های مناسب پیش روی, خواهیم کوشید بازهم در این زمینه مهم دکوراسیون داخلی ساختمان, بیشتر و به تفکیک باهم گفتگو کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.