کلیاتی درباره تاریخچه کابینت آشپزخانه در ایران

همکاری در کار منزل
226

کلیاتی درباره تاریخچه کابینت آشپزخانه در ایران

یکی از بخشهای مهم دکوراسیون داخلی ساختمان, مربوط به فضای آشپزخانه است. این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” تنها به شرح برخی کلیات در این باره می پردازد.

تاریخ آشپزخانه در شهرهای ایران ( و شاید جهان ) تقریبا نسبت مستقیم با تاریخ موقعیت زن در خانه و خانواده دارد. هرچند این نقش در طبقات مختلف جامعه تفاوتهای جدی باهم داشته است.

جایگاه مطبخ در این پلان معماری خانه های قدیم شهری ایران, خود گویای واضح نوع نگاه تحقیرآمیز این جامعه نسبت به زن و خانه داری است !

این نقش بر معماری آشپزخانه نیز تاثیر داشته و عموما ” مطبخ ” خانه ها بسیار کثیف و . . . دلگیر بوده و در جائی دور از چشم, از جمله در زیرزمین منازل و . . . کاخ ها قرار داشته اند.

گرچه نوع سوخت اولین مطبخ ها ( نظیر هیزم یا ذغال سنگ ) و کیفیت بسیار پائین مواد شوینده قدیم, تاثیر معینی در فضای سیاه و آلوده مطبخ در آن روزگار داشته, اما این موضوع بیشتر به نوع نگاه و ارزش گذاری جامعه به ” اهالی مطبخ ” مربوط میشده است.

مدتها بعد بساط مطبخ جمع شد و آشپزخانه, فضای بمراتب مناسب تری از درون منازل را به دست آورد. هرچند در این زمان نیز ” خانم خانه ” دور از جمع خانه یا . . . مهمانان, عمدتا مشغول سرویس دادن و ” خدمت رسانی ” بود !

از اواخر دهه 50 , همزمان با ارتقاء قابل ملاحظه نقش زن در جامعه شهری ( و نیز روستائی ) و نیز تاثیرات جدی فرهنگ و تمدن غرب در ایران, نوعی از آشپزخانه سر بر آورد که دیگر مانند گذشته ” محصور ” نبود و نام با مسمای open داشت.

با تامل در این تصویر میتوان دریافت که نقش ” آقا ” و ” خانم ” خانه, از دوران ” مطبخ ” تا ” آشپزخانه اوپن ” چقدر دستخوش تغییر و تحول گردیده است !

در طول این سالهای طولانی, نوع و کیفیت سوخت, وسائل و ملزومات آشپزخانه, از جمله تجهیزات آشپزخانه, شوینده ها و . . . کابینت آشپزخانه نیز دستخوش تحولات جدی گردیده است.

سوخت لازم برای پخت و پز, نظافت و شستشوی ظروف و آشپزخانه, در این سالها از هیزم تا نفت و گاز, برق و . . . بسیار تغییر کرده است.

کابینت های آشپزخانه نیز در این دوران بسیار تحول یافته که شامل تغییر استفاده از گنجه های دیواری سنگ و گِلی تا کابینت های وکیوم با روکش UPVC میشود که امروزه در آشپزخانه ها فراوان استفاده می گردد.

هرچند موقعیت زن, در طبقات مختلف جامعه تفاوتهای جدی داشته و دارند, اما تاریخ آشپزخانه در شهرهای ایران و جهان, تقریبا نسبت مستقیم با تاریخ موقعیت ایشان در خانه و خانواده دارد !

این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” تنها به بیان کلیاتی درباره تاریخچه آشپزخانه در شهرهای ایران اختصاص داشت. ” دکوراسیون بهفرم ” در آینده خواهد کوشید درباره سیر تحول هر یک از این شاخه ها, جداگانه و مبسوط با بینندگان گرامی سایت ” دکوراسیون بهفرم ” گفتگو نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.