کلیاتی درباره استفاده از بلوک های شیشه ای جهت جداسازی فضاها

فضا سازی با آجر شیشه ای
247

کلیاتی درباره استفاده از بلوک های شیشه ای جهت جداسازی فضاها

چندی پیش یکی از بینندگان محترم سایت ” دکوراسیون بهفرم ” ضمن تماس تلفنی, موردی را درباره نصب ” آجر شیشه ای ” مطرح نموده اند. این یادداشت به بهانه آن پرسش و پاسخ قلمی میشود.

استفاده از ” آجر شیشه ای ” تنها محدود به جداسازی فضاهای داخلی ساختمان نمی باشد !

یکی از راههای جداسازی فضاها در منازل یا محیط های کار, استفاده از بلوک های شیشه ای در دکوراسیون داخلی ساختمان است که در بازار به ” آجر شیشه ای ” معروف اند. با استفاده از این کالای دکوراسیون داخلی ساختمان, ضمن عبور نور, صدای فضاها به هم منتقل نمیشود. این نوع پارتیشن که نظیر شیشه های مات مانع دید دو فضای جداسازی شده از هم است, اما برخلاف آن شیشه ها از استحکام قابل توجه برخوردارند.

” آجر شیشه ای ” از نظر زیبائی نیز بمراتب متمایز از انواع شیشه مات می باشد. فاصله حدود 10 سانت بین جدار بیرون و درون آجر شیشه ای امکان آنرا فراهم نموده که با انواع پیچیدگی در شکست نور, شاهد بازی های دلپذیر رنگ و . . . سایه در دکوراسیون داخلی ساختمان باشیم.

اما آنچه مهمتر می نماید, اهمیت رعایت نکات فنی, ایمنی و زیبائی شناسی در نحوه نصب ” آجر شیشه ای ” است. متاسفانه در این زمینه نیز شاهد نوعی بی توجهی و سمبل کاری ” بازاری” هستیم که در واقع ملغمه ای است از مسائل ” صرفه جوئی اقتصادی ” و . . . بی سلیقگی.

برای استحکام و . . . زیبائی پارتیشن های با استفاده از ” آجر شیشه ای ” , رعایت اصول فنی متعددی لازم است که کار هر ” کاردان ” نیست !

اینگونه مشکلات تنها محدود به سطح نازل تجربه, علم, فن و هنر مجریان جزء – جزء ساخت و سازهای شهری و غیره نیست. این معضل را در نگاه و سلیقه بسیار خودخواهانه و نازل سرمایه گزاران و . . . متولیان نظارت بر شهرسازی نیز بوضوح میتوان دید.

یکی از پیامدهای ” نهضت بساز و بفروشی ” اواخر دهه 40 به بعد در ایران, ورود اشخاص کم و بی صلاحیت به حوزه ساخت و سازهای شهری – از جمله در زمینه های گوناگون مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان – است که تنها به پشتوانه مالی توانسته اند عنان این حرفه, فن و هنر را تقریبا بدست گیرند.

قصد ما بی حرمتی به ” بساز و بفروش ” هائی نیست که اغلب بجهت استادکاری در یکی از حرفه های گچکاری, فلزکاری, نقاشی ساختمان و . . . رشته های مختلف دکوراسیون داخلی ساختمان, به هر جهت اطلاعاتی جسته و گریخته از رشته ساختمان دارند. مساله اصلی تفاوت جدی سطح نگرش و جایگاه علمی- فنی- هنری این زیرگروههای رشته ساختمان با مهندسین و معمارانی است بدین منظور عمری را صرف دانش اندوزی و تجربه نموده اند.

تاریخ معماری در ایران نشان میدهد که چگونه و بتدریج عرصه بر شیفتگان و متخصص های این ” حرفه- فن- هنر” تنگ شده است !

ما در ” دکوراسیون بهفرم ” ضمن فرصتی دیگر به این نکته نیز خواهیم پرداخت که در درجه نخست این وظیفه و مسئولیت بعهده نهادهای عمومی, نظیر شهرداری و . . . سازمان نظام مهندسی است که قاعدتا باید متولی و حافظ منافع عمومی در زمینه های سلامت اسکان مردم و . . . زیبائی و بافت معماری شهرها باشند.

این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” صرفا به بیان کلیاتی درباره استفاده از بلوک های شیشه ای جهت جداسازی فضاها در ساختمان اختصاص داشت. ” دکوراسیون بهفرم ” در فرصتی مناسب خواهد کوشید تا درباره جزئیات این مسائل, بویژه اصول فنی و زیبائی شناسی نحوه نصب ” آجر شیشه ای ” جداگانه و بیشتر با بینندگان محترم سایت ” دکوراسیون بهفرم ” گفتگو کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.