پیشنهاد قابل تامل دکتر آخوندی برای تحرک اقتصاد مسکن

دکوراسیون منزل
2,220

پیشنهاد قابل تامل دکتر آخوندی برای تحرک اقتصاد مسکن

یکی از مسائل بسیار مهم اجتماعی و اقتصادی در جوامع امروز, ” مسکن ” است. تقریبا در همه کشورها حدود نیمی از درآمد اغلب مردم, صرف هزینه های مسکن میشود. از سوی دیگر ساخت و ساز در زمینه مسکن, موتور محرک بسیاری از عرصه های اقتصاد کشورهاست. بهمین جهت بحرانهای مسکن معمولا اثر بسیار جدی بر اغلب واحدهای تولیدی, تجاری و خدماتی می گذارند.


نرخ تصاعدی همیشگی مسکن و اجاره, نشان میدهد که میزان تقاضا در این زمینه هرگز به پای عرضه نرسیده است.

از جمله بخشهای تولیدی, تجاری و خدماتی که بشدت تحت تاثیر رشته ساختمان است, انواع زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان است. امروزه با گسترش فرهنگ استفاده از منازل و ادارات آماده, بخش اعظم دکوراسیون داخلی کلیه فضاهای مربوطه همزمان با نازک کاری در ساختمان و اتمام آن بانجام میرسد.

بخشی از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان البته ارتباط بسیار نزدیکی با رشته ساختمان و معماری دارد. اما بخشهای دیگری از دکوراسیون ( مثل مبلمان, پرده ) نیز وجود دارد که بتدریج جنبه صرفا شخصی را از دست داده اند. از جمله بخشهای دکوراسیون که شاید از رشته ساختمان بآسانی قابل تمیز نیست, زمینه های مربوط به روشنائی, هوشمندسازی و از این قبیل می باشد.


رشته ساختمان از همان ابتدای خاکبرداری تا اتمام نازک کاری, موتور محرک بخش قابل توجهی از اقتصاد هر کشور در همه زمینه های تولید, تجارت و خدمات می باشد.

دکوراسیون داخلی ساختمان شامل بخش سومی هم هست که هنوز مطلقا جنبه سلیقه ای و شخصی دارد. برای مثال لوازم دکوری ( اکسسوری ) منازل و محیط های کار, از جمله زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان بشمار میروند که کماکان نسبت بسیار نزدیکی با روحیات و نیازهای شخصی افراد دارند.

درباره طرحهای ساخت مسکن, تجربیات بزرگی تاکنون وجود داشته است. این تجربه ها ( از جمله تجربه انبوه سازی در اتحاد شوروی سالهای قبل و بعد از جنگ دوم جهانی ) , در واقع میراث بشریت بشمار میروند. لذا از این نگاه, صرف نظر از نتایج مثبت و منفی هر یک از تجربیات جهانی در زمینه تامین مسکن, نمیتوان بی تفاوت و بی توجه از کنارشان گذشت.

بهانه این یادداشت مختصر, پیشنهاد قابل تامل دکتر عباس آخوندی است که بهمین موضوع ارتباط دارد. این مطلب و گفتار که در کانال تلگرامی ایشان و ” آپارات ” منتشر شده, توسط ” خبرآنلاین ” امروز نیز باشتراک گذاشته است. قبلا چندین مقاله علمی و فنی جالب توجه از این وزیر سابق راه و مسکن, در کانال تلگرامی ” از این نگاه ” گذاشته ایم.

این یادداشت مجال پرداختن به نقدهای ممکن به دوران وزارت ایشان نیست. اما همینقدر میتوان گفت که شاید بهتر است عملکرد اشخاص را با گفته های ایشان خلط ننمائیم. منظور ما البته افراد تحصیلکرده و با تجربه ای در سطح دکتر آخوندی می باشد. از جمله نکات ممتاز در نوشته های ایشان, اتکاء قابل توجه به دانش و آمار در حوزه مورد بحث و نیز ادب در بیان است.

پیشنهاد مورد نظر دکتر آخوندی برای تحرک بخشیدن به اقتصاد مسکن, شامل دو بخش است که دومی را در قالب گفتگو بیان کرده اند. ایشان با اشاره به حجم قابل توجه املاک مسکونی استیجاری در جهان (۹/۳ هزار میلیارد دلار ) و ایران, پیشنهاد تدوین قانونی را مینمایند که به اتکاء آن هر مستاجر بتواند در طول زمان معینی مالک واحد مورد اجاره گردد.


حجم مسکن استجاری در جهان بالغ بر ۹/۳ هزار میلیارد دلار می باشد که تقریباً معادل ارزش تمام شرکت‌های ثبت‌شده در بازار بورس ۲۰ کشور توسعه‌یافته جهان است !

او که منتقد جدی دخالت مستقیم دولت ها در ساخت و ساز می باشد, معتقد است دولتها تنها وظیفه تسهیل امور را ( از جمله در این زمینه ) دارند. در همین ازتباط به ذکر آماری می پردازند که نشان دهنده فاصله قابل توجه ساخت و سازهای شخصی, نسبت به آنچه است که مثلا در پروژه ” مسکن مهر ” واقعا به نتیجه رسید.

با آرزوی رفع هر چه سریعتر مشکل ” کرونا ” از دامن سلامت و اقتصاد جهان و ایران, پیشنهاد میکنیم این طرح و نقطه نظرات کامل دکتر آخوندی را از لینکهای مرتبط مطالعه و بشنوید. سایت ” دکوراسیون بهفرم ” پیشتر نیز آدرس چندین کانال تلگرامی جالب توجه را خدمت علاقمندان ارائه کرده بودیم.

پیشنهاد میکنیم این طرح و نقطه نظرات کامل دکتر آخوندی را در اینستاگرام ایشان مطالعه کنید و بشنوید :

View this post on Instagram

🖌عباس آخوندی، خرداد ۹۹ 🔸برای بازآفرینی اقتصاد پساکرونا از بزرگی مساله نباید هراسید. مساله را نمی‌توان دور زد و از کنار آن گذشت. باید به دل مساله رفت، آن را شناخت و برای آن راه حل پیدا کرد. «ارزش کل ساختمان‌هایی که تهیدستان جهان سوم در اختیار دارند ولی مالک قانونی آن نیستند بالغ بر ۹/۳ هزار میلیارد دلار می‌شود. این رقم انسان را به فکر فرو می‌برد: ۹/۳ هزار میلیارد دلار معادل دوبرابر حجم پول جاری در ایالات متحده است. با تفاوت کمی، تقریباً معادل ارزش تمام شرکت‌های ثبت‌شده در بازار بورس ۲۰ کشور توسعه‌یافته جهان است». بنابراین، ۱۹ میلیون نفر ساکن بافت‌های اسکان غیرِرسمی و فرسوده‌ی میانه‌ی شهرها از جهت انسانی، اجتماعی و اقتصادی حوزه‌ی بزرگ و با اهمیبتی را شکل می‌دهند. مهم این است که مورد پذیرش رسمی قرار گیرند تا اجازه‌ی قانونی تبدیل به احسن‌شدن کردن دارایی‌های خود و انجام سرمایه‌گذاری جدید را به‌دست آورند. این موضوع در سند بازآفرینی شهری که به تصویب هیات وزیران هم رسیده‌است پیش‌بینی گشته ولی، در عمل کل نظام از اجرای آن سر باز می‌زند. گویا نمی‌دانند که چه تصویب کرده‌اند. از همین رو است که سیاست رسمی بکوبیم و بسازیم، مداخله دولت در ساخت مسکن به‌جای تامین زیرساخت‌ها و روساخت‌های شهری و عمومی و دوری گزینی از فراهم‌سازی زیرساخت‌های حقوقی و مالکیتی است. اگر دستور عمل به‌عکس داده‌می‌شد بهتر از این نمی‌شد انجام داد. 🔻برای دریافت توضیح‌های بیشتر به این ویدیو توجه کنید. 📎https://www.aparat.com/v/3trYi @AbbasAkhoundi AbbasAkhoundi.ir #عباس_آخوندی

A post shared by عباس آخوندی (@dr.abbasakhoundi) on

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.