برخی کلیات درباره رواج پنجره های UPVC

پنجره قدی
1,826

برخی کلیات درباره رواج پنجره های UPVC

یکی از ویژگیهای اغلب شهرهای ایران تغییرات قابل توجه دما و رطوبت در فصول مختلف سال می باشد. همینطور پیشتر اشاره شد که استفاده از چوب برای ساخت انواع در و پنجره در ایران, سابقه بسیار دیرین داشته است. شاید در گذشته مردم چندان نیازی نمی دیدند که بخصوص پنجره های خانه را چندان باز و بسته کنند و بهمین جهت مشکل چندانی با انقباض و انبساط در و پنجره های چوبی در فصول خشک یا بارندگی نداشتند.


با وجود امکانات شیشه های دوجداره در جلوگیری اتلاف انرژی, در و پنجره های بزرگ دوباره مد شده است.

استاد نجار اگر در و پنجره چوبی را دقیقا باندازه چارچوب می ساخت, این در و پنجره ها در فصول بارندگی قدری متورم شده و آنها را نمیشد به آسانی باز کرد یا بست. اما اگر مبنای استاد نجار بر زمستان می بود, آنگاه لای در و پنجره ها در تابستان خیلی باز می ماند و موجد مشکلات زیادی از قبیل گرد و خاک و . . . میشد.

مشکل درهای چوبی با چارچوب فلزی و پهنای بیشتر دوراهه ( قابلمه ) در و چارچوب تقریبا قابل رفع بود, اما برای پنجره های چوبی کاری نمیشد کرد. به این ترتیب پنجره های چوبی یک به یک جایشان را به پنجره های آهنی دادند.

اما در و پنجره های آهنی در معرض هوا دچار زنگ زدگی میشدند و ضمنا همراه شیشه, دمای سرد بیرون را مستقیما وارد فضای خانه میکردند. مشکل زنگ زدگی با جایگزینی در و پنجره های آلومینیومی مرتفع گردید, اما برای جلوگیری از تبادل هوای داخل و بیرون اطاق یا منزل باید تمهید دیگری اندیشیده میشد.

در و پنجره های pvc به این ترتیب وارد چرخه ساخت و ساز ( هم مسکونی و اداری ) گردیدند. خوش شانسی در و پنجره های pvc این بود که در زمانی پا به عرصه گذاشتند که همزمان و بزودی پیشرفتهای بیسابقه در صنعت شیمی ( از جمله رنگ ) نیز بکمک آمده و در نتیجه, در و پنجره های pvc و بعدا upvc , برخلاف افت و خیزهای در بازار در و پنجره های چوبی, آهنی و آلومینیومی, همواره بازار رو به رشدی داشته است.

در و پنجره های upvc اگرچه تاریخ چندان طولانی ندارند, اما سهمشان از بازار ساخت و ساز بسیار قابل توجه می باشد. کار با پروفیل های pvc , نه تنها از کار با آهن, بلکه بمراتب از کار با آلومینیوم هم آسانتر بوده, زمان ساخت آن هم کمتر است.


برخی نمونه های مقاطع پیچیده پروفیل UPVC که در ساخت انواع جدید در و پنجره مصرف دارد

پروفیل های upvc امروز به نسبت گذشته دارای مقاطع بسیار پیچیده هستند که کارآمدی آنها را در کلیه زمینه های مرتبط به در و پنجره ( مثل نصب توری, حفاظ, شیشه دوجداره و . . . ) بسیار تحول بخشیده است. در و پنجره های upvc برخلاف در و پنجره های pvc , از مقاومت بالائی در برابر عوارض تابش نور خورشید ( از جمله تغییر رنگ ( یا اصطلاحا ” رنگ مردگی “, پوسته شدن و . . . ) برخوردارند.

پیشرفت عمده دیگر در بازار در و پنجره های upvc , بزودی هنگامی اتفاق افتاد که صنعت رنگ و لمینیت ( از جمله در پوشش پروفیل های upvc ) دچار پیشرفتهای خیره کننده گردید.

امروزه انواع پروفیل های upvc طرح چوب تولید میشوند که با استفاده از آنها در و پنچره هائی می سازند که نمای فوق العاده زیبای چوبی به پنجره ساختمانها داده می شود. در و پنجره های upvc امروز, بجهت ساختمان مقاطع آن, از استحکام و امنیت بمراتب بالائی نیز برخوردارند.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره زمینه انواع در و پنجره های pvc و upvc و مشخصات عمومی آنها اختصاص داشت که بهر جهت با بازار در و پنجره های چوبی, آهنی و آلومینیومی در دکوراسیون داخلی ساختمان ارتباط دارد . ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله مسائل طراحی, ساخت, رنگ و نگهداری انواع پروفیل های pvc و upvc ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” همراه شود.

شاید هنوز هم برخی بینندگان مسن تر سایت کارگاههای شیشه گری خیابان شوش در تهران قدیم را بیاد داشته باشند. بخش قابل توجهی از کار تولید در این کارگاهها توسط دم و بازدم کارگرانی بانجام میرسید که اغلب به سنین پیری نمی رسیدند. ویدئو پیوست کارگاه نسبتا مدرن شیشه گری را به نمایش میگذارد که همان بخش دشوار کار توسط ماشین بانجام میرسد :

https://www.instagram.com/p/B8_kMunDDzy/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.