برخی کلیات درباره تاریخچه اخیر افت و خیز در بازار در و پنجره های آهنی

فرم های جالب حفاظ آهنی در و پنجره
2,262

برخی کلیات درباره تاریخچه اخیر افت و خیز در بازار در و پنجره های آهنی

در و پنجره های آهنی, بعد از در و پنجره های چوبی, قدیمی ترین انواع در و پنجره بشمار میروند. در آغاز شاید مهمترین مزیت این نوع در و پنجره, جنبه های استحکام و امنیت آن بوده باشد. تولید و استفاده از انواع در و پنجره های آهنی در ایران, از آغاز تاکنون با افت و خیزهای چندی همراه بوده است. ما در این یادداشت تنها به تاریخچه اخیر این صنعت می پردازیم و سخن درباره گذشته استفاده از آهن در این بخش از مهم از دکوراسیون داخلی ساختمان را به فرصتی دیگر وا می گذاریم.



برای ساخت در و پنجره های بزرگ آهنی, نیازی به پروفیل های چندان پیچیده نیست !

از اواخر دهه 40 و با رونق ساختمان سازی در شهرهای بزرگ ( بویژه تهران ) که به طعنه آنرا ” بساز بفروشی ” می گفتند, استفاده از این نوع در و پنجره بویژه بسیار شایع گردید. در این دوره برای دست اندرکاران ساخت و ساز, بخصوص دو عامل بسیار اهمیت داشت : سرعت ساخت و قیمت تمام شده پائین.

در این دوره  پنجره های بسیار بزرگی مد شد که تقریبا تمام نمای رو به حیاط ساختمان ها را تشکیل میدادند. به این ترتیب با استفاده و آهن و شیشه میشد سر و ته نمای ساختمان را به سرعت و ارزانی هم آورد.

بعدها دو عامل بازار در و پنجره آهنی را محدود کرد. نخستین و مهمترین عامل, ورود آلومینیوم به صنعت در و پنجره سازی بود. آلومینیوم نه تنها مشکلات زنگ زدگی آهن را نداشت, بلکه کار با آن بسیار آسانتر از کار با انواع ورق و پروفیل های آهنی بود. از این پس تعداد بسیاری از کارگاههای آهنگری تغییر شغل داده و به کار در و پنجره سازی با آلومینیوم روی آوردند.

دومین عامل مشکلات گرم کردن اطاقهائی با چنین پنجره های آهنی بزرگ بود. سرما از شیشه عبور میکرد و برای گرم کردن خانه باید بیش از پیش هزینه میشد.

نخستین پروفیل های آلومینیومی, دارای مقاطع بسیار ساده ای بودند که برای اتصالشان عموما از میلگردهای آهنی استفاده میشد تا از استحکام کافی نیز برخوردار باشند. در این دوره بازار تقلب هم گرم شد و برخی از کارگاههای بی اصل و نسب آلومینیوم کاری, با استفاده بیش از حد از میلگردهای آهنی, با بالابردن بیجهت وزن در و پنجره آلومینیومی, به مشتری اجحاف می کردند.

کار با آهن سنگین و همراه مشکلات متعدد بود. از جمله این مشکلات, آلودگیهای تنفسی ناشی از گرد آهن ( بویژه در موقع برشکاری با سنگ فرز ), برق زدگی چشم در هنگام جوشکاری و . . . خطرات نقص عضو بود که اغلب در کار با اره برقی و . . . بروز میکرد. به این ترتیب بسیاری از استادکاران آهنگر ترجیح دادند تغییر رشته داده و به کار آلومینیوم روی آورند که تقریبا خیلی از این مشکلات را نداشت.

کار آلومینیوم نیز بعد از مدتی رونق, دچار افت گردید و مجددا بسیاری علاقمند به در و پنجره های آهنی شدند. مهمترین عوامل در این تغییر بازار, یکی محدودیتهای طراحی با آن پروفیل های آلومینیومی ساده بود. عامل مهم دوم به محدودیتهای رنگ در و پنجره های آلومینیومی مربوط میشد.

با آن پروفیل های زمخت آلومینیومی اولا نمیشد در و پنجره هائی ظریف ساخت و ثانیا تقریبا تمام در و پنجره های آلومینیومی یک شکل بودند. تنها امکان اتصالات آلومینیومی آنزمان فقط پرچ آلومینیوم بود که اصلا نمیشد آنرا با امکانات گسترده برای اتصالات آهنی ( مثل انواع جوش ) مقایسه کرد.

در و پنجره های آهنی, بجهت رنگ نیز بسیار زیباتر از در و پنجره های آلومینیومی بودند. در و پنجره های آهنی را بعد ساخت, میشد خیلی خوب پرداخت کرد. بهمین جهت زیرکار آهن, خیلی تمیزتر از آلومینیوم در می آمد و بالطبع رنگ پذیری و درخشندگی در و پنجره آهنی با رنگ مات و بی روح در و پنجره آلومینیومی آنزمان اصلا قابل مقایسه نبود.

تغییر عمده دیگر در بازار در و پنجره های آهنی بعدا هنگامی اتفاق افتاد که اولا صنعت رنگ ( بویژه در رنگ پروفیل های آلومینیومی ) دچار پیشرفتهای خیره کننده شد. در این دوره انواع پروفیل های جدید, پیچیده و متنوع آلومینیومی نیز تولید گردید که باعث شد دوباره ورق برگردد.

نه تنها رنگ های جدیدی به بازار آمد که بسیار مناسب پوشش رنگ پروفیل های آلومینیومی بودند, بلکه در صنعت رنگکاری آلومینیوم هم تحولات جدی ( مثل رنگ کوره ای ) پدید آمد که باعث ثبات و تنوع رنگی بسیار زیاد انواع پروفیل های آلومینیومی گردید.


نمونه ای از نخستین کوره های رنگ پودری

دیگر نمونه این پیشرفتها تولید انواع پروفیل های طرح چوب جدید است که بویژه برای ساخت انواع در و پنجره آلومینیومی مناسب می باشند. انواع رنگهای پودری, الکترو استاتیک و . . . اپوکسی, از جمله رنگهای نسل نو بشمار میروند که از جمله در پوشش رنگ انواع در و پنجره آهنی نیز کاربرد دارند.

تا پیش از تحولات جدید در تولید مقاطع پیچیده پروفیل های آلومینیومی, در و پنجره های آلومینیومی وزنی معامله میشد. اما بعد این تحولات دیگر نیازی به استفاده از آهن برای اتصالات آلومینیومی وجود نداشت و قیمت در و پنجره های آلومینیومی امروز را برحسب مساحت هر در یا پنجره محاسبه می نمایند.

تحولات در صنعت آلومینیوم, موجب تولید پروفیلهای آلومینیومی پیچیده ای گردیده که بجز امکان اتصال عالی, دارای قابلیت های فوق العاده دیگر ( از جمله برای نصب شیشه دوجداره ) نیز می باشند.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره تاریخچه اخیر تناوب رونق در بازار در و پنجره های آهنی اختصاص داشت که در واقع به همین افت و خیز در بازار در و پنجره های آلومینیومی نیز مربوط است . ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان, بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله مسائل طراحی, ساخت, رنگ و نگهداری انواع در و پنجره آهنی ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” همراه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.