برخی ملاحظات درباره زیبائی شناسی تاسیسات مکانیکی در ساختمان

ملزومات موتورخانه
1,873

برخی ملاحظات درباره زیبائی شناسی تاسیسات مکانیکی در ساختمان

شاید این یادداشت در سایت دکوراسیون, قدری غریب بنظر برسد. اما اهل فن میدانند که زیبائی, اتفاقا بخش مهمی از هر کار اجرائی ( از جمله در زمینه تاسیسات مکانیکی ) می باشد. نکته جالب آنست که هرچه کار تاسیسات ( از جمله در موتورخانه ها ) سنگین تر باشد, اهمیت زیبائی شناسی در اجرای آن نیز بمراتب بالاتر است.


یکی از معیارهای زیبائی شناسی در موتورخانه, نحوه چیدمان ملزومات گوناگونی است که بجهت تعمیر و نگهداری نیازمند فضا و فاصله معین از هم می باشند.

نویسندگان بزرگ در گذشته, بخش نسبتا قابل ملاحظه هر رمان را به تصویرسازی جزئیات چهره یا فضا و منظره هر صحنه اختصاص میدادند. آنها معتقد بودند روحیات و درون هر انسان یا اتفاق, نمیتواند بی ارتباط با سیمای ظاهری و محیط مربوط باشد. یکی از راههای کنترل کیفیت در مدیریت نیز همین توجه به سیمای اجرای هر کار فنی و غیره است.

از آنجا که این یادداشت صرفا به ” تاسیسات مکانیکی ” اختصاص دارد, سخن درباره مسائل زیبائی شناسی اجرائی در دیگر رشته ها ( از جمله در زمینه های گوناگون دکوراسیون ) را به فرصتی دیگر وا می گذاریم. ضمنا در اینجا تنها درباره بخشی از کار اجرائی این تاسیسات اشاره خواهیم داشت که جنبه زیبائی شناسانه دارد.

یک کار شکیل تاسیساتی, قبل از هر چیز نیاز به نقشه عملیاتی کاملا سنجیده و مهندسی دارد. روبرو شدن با مسائل پیش بینی نشده, در هر کار تقریبا غیرقابل اجتناب است. اما اگر نیازها و محدودیتها از قبل بدرستی مورد بحث و بررسی صورت گرفته باشد, موارد خارج از نقشه های اجرائی به حداقل خواهد رسید.


اهمیت زیبائی این نحوه لوله کشی وقتی بیشتر ملموس میگردد که وزن و ابعاد کار را نیز در نظر بگیریم.

شاید هیچ کار فنی بدون انواع محدودیتهای مالی, فنی و . . . اجرائی همراه نباشد. اما در موارد خاص, نقش خلاقیت های فردی و فنی – اجرائی بمراتب بالاتر می گردد. در این زمینه آنچه شاید مهمتر باشد, اعتقاد و علاقه جدی به اصول زیبائی شناسی در کار است. در چنین حالت ” خواستن ” با ” توانستن ” , فاصله بعیدی نخواهد داشت.

از مسائل مهم اجرائی در رشته ساختمان, ضرورت همکاری نزدیک بین مهندسین معمار و مهندسین طراح تاسیسات ( از جمله تاسیسات مکانیکی ) است. مسلما بهتر است این همکاری از بدو طراحی معماری داخلی ساختمان صورت گیرد. اما معمولا به دلائل مختلف تغییرات معینی در طول اجرای هر پروژه پیش می آید که در نقشه های اجرائی نخست پیش بینی نشده است. در چنین مواقع هماهنگی نزدیک بین معماری و تاسیسات مکانیکی اهمیت دوچندان دارد.

میگویند آنچه از دل برآید, لاجرم بر دل نیز می نشیند. این سخن شامل کارهای فنی و اجرائی نیز میشود. وقتی هر مهندس, استادکار و کارگر فنی, دل به کارشان بدهند, به سخن خیام, حاصل کار نیز دلبری خواهد کرد !

شاید این سخن قدری لوکس بنماید, اما میتوان بین نارضایتی طبیعی و نسبتا معمول از یک قرارداد یا شرایط ” کار” با اجرای آن فاصله گذاری کرد.


علاوه بر خستگی کارگر از دیگر مسائلی که در عدم رعایت اصول زیبائی شناسی در اجرای تاسیسات نقش منفی بازی میکند, قیمت پائین مقاطعه کاری است.

نکته دیگر به رابطه نزدیک ” مهارت ” با ” زیبائی شناسی ” مربوط است. یکی از آسیب های جدی تعیین ” پول ” بعنوان ارزش, از جمله در رشته های گوناگون ساختمان, استفاده بی رویه و نابجا از اشخاص یا شرکتهائی است که به هر جهت صلاحیت اجرای فلان پروژه مشخص با پیچیدگی های معین را ندارند.

در چنین حالت کارفرما ( و مشاور ) بجای مطالعه و دقت کافی در رزومه کاری هر شخص یا شرکت, عمده تمرکزشان را بر قیمت مناقصه میگذارند. به این ترتیب متاسفانه استادکاران با تجربه و شرکتهای با صلاحیت, به آسانی جایشان را به ” نو آمدگان ” در هر حرفه میدهند.

مسلما هر استادکار یا شرکت فنی به تدریج صاحب تجربه و صلاحیت معین میشود. اما اگر اصول بدرستی رعایت گردد, هم کسی نان دیگری را نمی بُرد و هم حق به حقدار خواهد رسید.

در این مختصر تنها به اشاراتی درباره ” دکوراسیون تاسیسات مکانیکی ” اکتفا شد. غرض طرح موضوع بود و انشاالله در آینده درباره جزئیات مسائل زیبائی شناسانه در این زمینه و دیگر رشته های ساختمان بیشتر گفتگو خواهیم داشت.

با آرزوی رفع هر چه زودتر مشکل ” کرونا ” از جامعه و محیط های کار, سلامت و پایدار باشید.

تاسیسات مکانیکی از جمله بخشهای ساختمان می باشد که اهمیت ویژه ای در دوره بهره برداری دارد. از جمله راهکارهای در این رابطه طراحی و اجرای دریچه های بازدید در بخشهای مختلف و لازم این تاسیسات در ساختمان است :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.