برخی ایده ها درباره ویترین فروشگاههای صنف دکوراسیون

نمایشگاه مبل
2,372

برخی ایده ها درباره ویترین فروشگاههای صنف دکوراسیون

یکی از شاخه های دکوراسیون, حرفه چیدمان ویترین فروشگاههاست. هر فروشگاه ( از جمله در شاخه های دکوراسیون داخلی ساختمان ) البته ویژگیهای خاصی دارد. از جمله این ویژگیها در هر کسب و کار, متراژ و موقعیت محلی فروشگاهی است که میخواهیم در آن محصولات تولیدی خود یا دیگران را عرضه کنیم.


شاید مهمترین کار در طراحی ویترین یک فروشگاه گل, تامین حداکثر دید ( view ) داخلی از فروشگاه باشد.  

اما در موفقیت و بازار ( پاخور ) هر فروشگاه, چیزهای دیگری هم نقش دارد که بین همه فروشگاهها مشترک است. از جمله این موارد, تابلو و ویترین فروشگاههاست. ما در اینجا تنها بر روی ویترین های فروشگاهی تمرکز میکنیم و سخن درباره سایر مسائل مرتبط با فروشگاهها ( از جمله دکوراسیون فروشگاهی ) را به فرصتی دیگر وا می گذاریم.

ویترین هر فروشگاه همانطور که از نامش پیداست, در واقع موقعیتی برای نمایش مختصر و البته گویای فعالیت آنست. شاید نخستین نکته مهم در رابطه با ویترین, جنبه جذابیت آن باشد. بهمین جهت معمولا کسانی در هر صنف وجود دارند که کارشان بصورت حرفه ای چیدمان ادواری ویترین مغازه هاست. به این گروه اصطلاحا ” ویترین زن ” میگویند و معمولا هم میزان دستمزدشان  بالاست.

ویترین هر فروشگاه چیزی نیست که تنها یک بار و برای همیشه چیدمان شود. یکی از ویژگیهای چشم, توجه خاص به تغییرات است. بهمین جهت هر فروشگاه, حتی اگر سالها در همان محل و به همان کسب و کار نیز مشغول باشد, نیازمند تجدید ادواری ویترین می باشد.

میگویند مشتری است که مشتری می آورد. ویترین فروشگاهها, هر چقدر زیبا و با جلوه, نمی بایست مانع دید کامل داخل فروشگاه گردد. لذا در طراحی دکوراسیون ویترین بهتر است اندازه و ابعاد آن, متناسب با متراژ و عرض ( باصطلاح بَرِ ) فروشگاه باشد.

شاید کالاهائی که در یک فروشگاه عرضه میشود, مشابه چند یا بسیاری از فروشگاههای نزدیک باشد. اما لازم است ویترین فروشگاه شباهتی به ویترین های دیگر نداشته و باصطلاح ” تک ” باشد.


هنر طراح دکوراسیون ویترین وقتی بویژه اهمیت می یابد که تعداد قابل توجهی فروشگاه کنار هم قرار گرفته باشند.  

از جمله نکات جذاب در دکوراسیون ویترین, توجه به مسائل تناسب فرهنگی و غیره با موقعیت جغرافیائی آن فروشگاه است. بهمین جهت گاهی بهتر است علاوه بر کتاب, لباس, تابلوهای نقاشی و . . . مصنوعات چوبی, نشانه ( اِلِمان ) های مرتبط ( با دکوراسیون ) از علائق مشترک مردم آن منطقه را نیز به مجموعه ویترین هر فروشگاه اضافه کنیم.

قیمت, جنس, رنگ و نوع نورپردازی هر ویترین نیز ارتباط نزدیکی با نوع کار و بافت محل دارد. نورپردازی خاص ویترین فروشگاهی که لوازم دکوری ( اکسسوری ) عرضه میکند, مسلما نمیتواند شبیه نور شدید ویترین یک فروشگاه لباس یا طلا فروشی باشد.

سایت ” دکوراسیون بهفرم ” قبلا مطالب چندی درباره مسائل تضاد یا تناسب در رنگ دکوراسیون منتشر کرده است. در اینجا تنها باید بدین نکته اشاره کرد که هارمونی یا کمپوزیسیون رنگ ویترین, ضمن ارتباط با اجناس داخل آن, نمیتواند نسبت به رنگ ویترین فروشگاههای همسایه بی تفاوت باشد.

ویترین هر فروشگاه البته نیازمند حد قابل توجهی از استحکام است. اما در استفاده از هر مصالح, میتوان خلاقیتهای فنی بکار برد که استحکام با ظرافت لازم همراه باشد.


گاهی مهمترین نکته در طراحی ویترین یک فروشگاه, در نظر گرفتن مسائل حفاظت و ایمنی است. 

یک ویترین خوب, نه تنها چشم عابرین را متوجه اجناس و کسب و کار مربوطه می نماید, بلکه خود نیز به تنهائی چشم نواز و جذاب است.

ویترین هر فروشگاه, مثل نام خانوادگی شخص است. هر فرد بجهت دانش و تجربیات مشخص در طول زندگی, البته شخصیتی منحصر بفرد دارد. اما شخصیت ما نمیتواند بکلی جدا از ملیت, فرهنگ و ویژگیهای خانواده ای باشد که در آن بدنیا آمده و بالیده ایم. به این ترتیب همانگونه که دو نفر نمیتوانند صاحب یک شناسنامه باشند, هر فروشگاه نیز بهتر است ویترین منحصر بفردی برای خود داشته باشد. با این نگاه ویترین نه تنها معرف کالا, بلکه نماینده شخصیت مدیریت فروشگاه نیز می باشد.

این یادداشت بجهت محدودیت فضا, تنها شامل سرفصل های دکوراسیون ویترین فروشگاهی بود. انشاالله در فرصت مناسب خواهیم کوشید در این باره بیشتر, به تفکیک و تفصیل با بینندگان محترم سایت گفتگو کنیم.

با آرزوی موفقیت برای اهالی همه کسب و کارها, در این روزهای کرونائی بیشتر مراقب سلامتی خود و عزیزانمان باشیم.

دکوراسیون داخلی ساختمان نیز مثل هر کار هنری و صنعتی, امروزه سخت درگیر رقابت است. در اینکار زیبائی اگرچه نقش مهمی دارد, اما تنها وقتی میتواند از پس رقابت در بازار برآید که قیمت مناسبی هم داشته باشد. ماشین آلات جدید و پیشرفته از جمله در پائین آوردن قیمت تمام شده هر کار چوبی زیبا و با دوام نقش جدی دارند. ویدئو پیوست نمونه اجرای اتصال چوبی دوگانه کام و زبانه همراه فاق و زبانه می باشد :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.