برخی نکات عام درباره زیبائی شناسی هنرهای دستی

تابلو فرش
2,319

برخی نکات عام درباره زیبائی شناسی هنرهای دستی

هدف این یادداشت طرح موضوعی کلی است که به گمان ما فصل مشترک بسیاری از اجزاء دکوراسیون داخلی ساختمان می باشد. ما در این سایت بجهت سهولت و تمیز, دکوراسیون داخلی ساختمان را به مباحث گوناگونی تقسیم کرده و درباره هریک جداگانه گفتگو میکنیم. اما آنچه مثل یک رشته اغلب این رشته های گوناگون را بهم پیوند میدهد, هنر دست انسان هائی است که در خلق اینهمه زیبائی آدمی را به شگفت وا میدارند.


به راستی تنها دلیل اختلاف قیمت جدی نسخه اصل و ماشینی یک مجسمه در چیست ؟

زیبائی هر یک از لوازم دکوری ( اکسسوری ), البته به خودی خود دل انگیز و روح افزاست. اما تفاوت آنچه زائیده کار بشر است مثل یک تابلو نقاشی یا یک هنر دستی با چوب یا فلز, علاوه بر زیبائی سیمای درخشان زحمت آدمی است که باعث پدید آمدن چنین زیبائی هاست !

ممکن است یک پرده شامل کاردستی معینی نیز باشد, به این ترتیب این پرده, علاوه بر زیبائی, تصویر مجسم همه آن وقت و زمانی است که دست هنرمندی ریز – ریز آنرا آفریده است !

شاید با همان طرح و رنگ بتوان فرش یا گلیمی را با ماشین های مدرن امروز نیز تولید کرد, اما ارزش یک فرش دستباف به ” رد زحمت ” دستانی است که رج به رج, روزها و شبها آنرا بافته و از دار قالی پائین آورده اند ! یک نگاه علاقمند و تیزبین در هر نگاه, این ” رد کار انسان ” را تشخیص میدهد و برایش شگفتی آور است !


این فرش دستباف بجز معجزه رنگ و اسرار در طراحی, حتما بیشمار رد دستان هنرمندی را نیز دارد !

با استفاده از پیشرفته ترین دستگاههای CNC نیز میتوان چوبی را خراطی کرد و منبت زد که آدمی را انگشت به دهان میگذارد. این کارهای ماشینی ممکن است یک دست و دقیق تر از هر کار دستی با چوب باشند, اما هرگز نمیتوانند همان ” رد کار انسان ” را تداعی کنند که پیشتر درباره اش سخن گفتیم.

امروزه انواع و اقسام قالب و ماشین های گوناگون وجود دارد که بکمک آنها میتوان زیباترین گچبری ها را به هر تعداد و البته بسیار ارزانتر, تولید کرد. شاید در نگاه نخست به یک گچبری روی دیوار یا سقف, بسختی بتوان تشخیص داد که این کار دست یا ماشین است. اما نگاه علاقمند و تیزبین پیشین, آن ” رد کار انسان ” را در جای جای آن گچبری تشخیص میدهد و در مقابل آنهمه زحمت, حس خوشایندی از احترام و سپاس باعث زلالی روحش میشود. انسان با ستایش کار و زحمت دیگران, در واقع پیگیر حرمت کار و زحمت خود نیز در زندگی است !


این تابلو فرش بجز هنر بافت با نخ ابریشم, چه جذابیتهائی میتواند برای نسلی داشته باشد که هیچ تصوری از حمام کودکان در گذشته ها ندارند ! ؟

در این باره میتوان بسیار سخن گفت و از تمام رشته های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان مثال زد. اما مغز کلام آنجاست که اگر پول, هنر, فرهنگ و . . . سیاستی  به خوشبختی آدمی نیانجامد, راه را بیراهه رفته است !

شاید بنظر برسد نگاه ما قدری ” نخبه گرایانه ” یا همراه تخفیف ارزشهای تولیدات ماشینی است. درباره نقش بسیار مثبت تولیدات ماشینی در جهت گسترش بازار مصرف بسیاری از کالاها که زمانی تنها اقشار بالای جامعه قدرت خریدشان را داشتند, قبلا اشاراتی داشته و بازهم گفتگو خواهیم کرد.

اما درباره ” نخبه گرائی ” باید گفت انتخاب هنرهای دستی بعنوان دکوراسیون داخلی ساختمان, اگرچه تا حدودی آلوده به تفاخر گشته, اما سایت ” دکوراسیون بهفرم ” پیگیر تنها جنبه های مثبت هر فرهنگ و سلیقه بوده, اعتقاد دارد یکی از راههای برچیدن مرزهای اختلاف در جامعه ( از جمله اختلافات طبقاتی ) میتواند عمومیت بخشیدن به هر چیز انحصاری باشد. در این رابطه نگاه ما در راستای سخن مولاناست که : آب دریا را اگر نتوان کشید,هم به قدر تشنگی باید چشید !

ما در این باره قبلا نیز گفتگو داشتیم که هر انسان به ذات, موجودی منحصربفرد (unique ) است. به دور از افراطی گری های فردگرایانه ( individualism ) باید گفت دکوراسیون داخلی ساختمان نمیتواند بدون توجه کافی به این مهم در طرح و اجرا خدمت لازم را به هر مشتری بنماید. شاید همه کس علاقمند به هنرهای دستی نباشند, اما با ارائه اطلاعات کافی در این زمینه, هر مشتری میتواند دست به انتخابهائی سنجیده تر بزند.

این یادداشت تنها به ذکر برخی نکات عام درباره ارزشهای هنرهای دستی اختصاص داشت. ما و شما در آینده درباره مصداق این هنرها در تمام زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان, بیشتر و به تفکیک گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله در زمینه انواع هنرهای دستی ملی و عموم بشری ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” و راهنمائی های اهل فن در هر زمینه, همراه شود.

یکی از وجوه تمایز هنرهای دستی در صنعت دکوراسیون, خلق حداکثر زیبائی با استفاده از کمترین ابزار و ماشین آلات است. ویدئو پیوست نشان میدهد که با استفاده از چند نخ رنگی و غیره, میتوان یک اکسسوری زیبا را به مجموعه دکوراسیون منزل اضافه کرد :

https://www.instagram.com/p/B8NfBaqgIKL/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.