برخی نکات عام درباره کارهای چوبی سفارشی و انبوه

دکوراسیون سفارشی
2,303

برخی نکات عام درباره کارهای چوبی سفارشی و انبوه

کسانی که با کار چوب آشنائی دارند, حتما دو اصطلاح ” کار سفارشی ” و ” سری کاری ” را شنیده اند. کار سفارشی اصولا به کارهای چوبی میگویند که برای فضای معینی طراحی و ساخته میشوند. معمولا کارهای سفارشی را در محل نصب, مونتاژ میکنند و بعدا بشکلی فیکس میشوند که گوئی بخشی از معماری نخست آن اطاق, سالن یا . . .  دفتر کار بوده است.


در مرحله نهائی اجرای دکوراسیون سفارشی, از روکوب های چوبی طولی ابزار خورده استفاده میشود که علاوه بر فیکس کردن کار به دیوار یا سقف, زیبائی آنرا دوچندان میکند !

تولید انبوه را در صنعت چوب, سری کاری می نامند. این کارهای چوبی ( انواع میز, صندلی, کمد, دراور, ویترین, سرویس خواب و . . . ) برای اشخاص معینی تولید نمیشوند و بازار هدف نسبتا وسیعی دارند. بدیهی است تولید انبوه هم بجهت نحوه تولید و حداقل پرت مصالح و زمان, دارای قیمت تمام شده بمراتب پائین تر بوده و بهمین جهت اقشار وسیعتری از مردم قدرت خریدشان را دارند.

بنظر میرسد در جهان ما تولید انبوه, از جمله در کارهای چوبی بتدریج تمام بازار دکوراسیون چوبی منازل و اداری را قبضه کرده و دیگر کسی پیگیر کارهای چوبی سفارشی برای منزل یا دفتر کار خود نباشد. اما واقعیت خلاف این را نشان میدهد و کارهای چوبی سفارشی دارای ویژگیهای منحصر بفردی می باشد که بعید است از بازار صنعت چوب حذف شود.

امروزه برای صرفه جوئی در هزینه های حمل و نیز جلوگیری از کمترین آسیب های ضمن حمل, اغلب لوازم چوبی و . . . را بصورت قطعات منفصله تهیه و بسته بندی میکنند که هم جای کمتری اشغال کرده, برای چیدمان روی هم نیز مناسب ترند. به این ترتیب هر میز, صندلی و . . . همراه یک برگه مونتاژ به مقصد ارسال میشود. مشتری میتواند خود شخصا لوازم چوبی خود را سرهم نموده یا با پرداخت حق الزحمه معین, از فروشنده بخواهد که کسی را بدین منظور به آدرسشان بفرستد.


یکی هزینه های مهم حمل,هزینه بسته بندی است !

ما کوشش خواهیم کرد در آینده, در یادداشتی جداگانه به جزئیات فنی اجرای کارهای چوبی در هر دو روش ” تک سازی ” و ” سری سازی ” بپردازیم. در اینجا تنها به برخی محاسن کارهای چوبی سفارشی اشاره میکنیم که شاید نگاه برخی بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” را نسبت به کلیشه های رایج در این باره تغییر دهد.

یک غلط مصطلح در مورد ” کارهای سفارشی ” اینست که گویا کیفیت کارهای سفارشی, بالاتر از تولیدات انبوه در همان زمینه می باشد. میگویند کار نیکو, از پُر کردن است ! مصداق این ضرب المثل مشهور فارسی, کارهای سری کاری است که در آن هر تولید به اجزاء بسیار کوچکتری تقسیم میگردد که هر کس تنها بخش مربوط به خود را انجام داده و تکمیل آن طی مراحل بعد و بدست کسان دیگری در خط تولید صورت می گیرد.

غلط مصطلح دیگر آنست که گویا کارهای چوبی سفارشی تنها مخصوص اقشار ثروتمند جامعه است. اگرچه بسیاری از مشتری های مصنوعات چوبی سفارشی کسانی هستند که از تمکن مالی بیشتر برخوردارند, اما با قدری جمع و ضرب مشخص میشود که گاه یک کار سفارشی برای قسمتی از منزل میتواند بسیار اقتصادی تر از خرید و جاسازی چندین کمد, ویترین و دراور با همان مجموعه کارکرد هم باشد.

معمولا هر منزل یا دفترکار, بجهت شکل زمین و محدودیت های ناشی از محل ستونها, رایزرهای تاسیسات و غیره, ممکن است دارای گوشه و کنارهائی باشد که نمیتوان از آنجاها استفاده چندان مفیدی کرد. ویژگی منحصربفرد کارهای سفارشی, بویژه استفاده حداکثری از همین فضاهای پرت است. از سوی دیگر با طراحی مناسب یک یا چند دکور سفارشی میتوان کاری کرد که قناسی هر فضا به صورتی زیبا و کاملا قابل استفاده, اصلاح گردد.


از محاسن دکوراسیون چوبی سفارشی همخوانی کامل با نیاز و خواست هر مشتری و هر فضای مسکونی یا اداری است !

حال اگر قیمت هر مترمربع زمین و زیربنای مسکونی, تجاری یا اداری را محاسبه کنیم, آنگاه درخواهیم یافت که گاهی اجرای یک کار سفارشی ( چوبی, فلزی یا . . . ) چقدر میتواند مقرون به صرفه اقتصادی باشد.

دیگر حسن قابل توجه کارهای سفارشی آنست که دقیقا مطابق نیاز و خواست هر مشتری و هر فضا, طراحی, ساخته و نصب میگردد. معمولا کارهای سفارشی را بعد مونتاژ, در جای مقرر فیکس میکنند. به این ترتیب کسی که قبلا فضای مربوطه را ندیده باشد, تصور میکند این دکور بخشی از معماری اصلی ساختمان بوده است. یکی از لوازم فیکس کردن کارهای چوبی به زمین, دیوار و . . . سقف, انواع روکوب های چوبی است که ضمنا زیبائی کار را دوچندان می نماید.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره ویژگیهای کارهای چوبی ( عمدتا سفارشی ) اختصاص داشت که از بخشهای بسیار مهم دکوراسیون داخلی ساختمان بشمار میروند. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد ( از جمله ویژگیهای کارهای چوبی سری کاری ) بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله انواع دکوراسیون چوبی سفارشی و انبوه ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ”  و بویژه راهنمائی های اساتید فن همراه شود.

یکی از موارد مهم در اجرای انواع کارهای چوبی, دقت کافی در اجرای شیارها و سوراخکاری هاست. ویدئو پیوست ابزار نسبتا ساده ای را به نماش میگذارد که با آن میتوان ضمن تعیین مختصات دقیق برای هر سوراخکاری و شیار, اجرای دقیقی را نیز امکان پذیر می سازد :

https://www.instagram.com/p/B7i6x2PhQed/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.