برخی نکات عمومی درباره زیرسازی انواع دیوارپوش

زیرسازی لمبه کوبی
3,029

برخی نکات عمومی درباره زیرسازی انواع دیوارپوش

یکی از کارکردهای مهم انواع دیوارپوش ( بعنوان یکی از مهمترین اجزاء دکوراسیون داخلی ساختمان های عمدتا اداری ), بجز زیبائی جنبه خصوصیت عایق صدای دیوارپوش هاست. از آنجا که دیوارپوش ها از سطح دیوار فاصله معینی دارند, هوای بین دیوارپوش و دیوار باعث میشود که صداهای درون و بیرون به آسانی از دیوارپوش عبور نکرده و محیط آرامی برای برگزاری برخی جلسات و سمینارهای حساس فراهم گردد.


از کارکردهای مهم دیوارپوش در سالنهای همایش جلوگیری از پژواک صدا و تامین محیطی دور از سر و صدای پیرامون است !

از سوی دیگر از آنجا که دیوارپوش ها عموما بصورت صفحات ( پانل ) می باشند که بشکلی با هم قفل و بست میشوند, نیاز به سطوح دیواری کاملا همسطح دارند که اصطلاحا به آن ” ریسمانی” میگویند. به این ترتیب لازم است قبل از نصب دیوارپوش, زیرکار آن, هم بشکل افقی و عمودی, کاملا همسطح شود.

اساسی ترین کار در نصب پارتیشن, همین همسطحی ( ریسمانی کردن ) هر طول دیوار است. برای اینکار ابتدا با ریسمان کشی سرتاسر طول هر دیوار, بیشترین اختلاف سطح مشخص می شود. برای همسطحی از نوارهای باریک فیبر, سه لائی یا MDF استفاده میشود تا اختلاف سطح در هر فاصله را بخوبی بتوان پر کرد.


نمونه زیرسازی سقف برای لمبه کوبی

مرحله آخر نصب نوارهای چوبی هم اندازه روی ” همسطحی ” است که بشکل عمودی و با فاصله معین از هم به دیوار پیچ می شود. در اجرای مرحله همسطحی باید دقت نمود که هر دیوار هم بشکل طولی و عرضی, ریسمانی باشند. بدین منظور استادکاران ماهر با کشیدن دو ریسمان محکم در 2 قطرهر دیوار, متوجه میشوند که کار همسطحی کاملا درست انجام شده باشد. امروزه با وجود شیلنگ ترازهای لیزری, این کار بسیار آسان شده است.

مرحله بعد نصب نوارهای چوبی افقی هم اندازه روی نوارهای چوبی عمودی قبل است. این نوارهای چوبی افقی نیز با فواصل معین و مساوی بگونه ای روی چوبهای عمودی پیچ میشود که هم صفحات دیوارپوش بجهت فاصله زیاد بین نوارها باصطلاح شکم ندهند و هم برای نصب کله به کله این صفحات مناسب باشند.

دیوارپوش ها را از جنس گوناگون تهیه میکنند. در اینصورت فواصل نوارهای چوبی زیرسازی باید بگونه ای باشد که این صفحات با کمترین ضریه یا فشار دچار فرورفتگی یا غُر شدگی ( دفرمه ) نشوند. معمولا برای زیرسازی دیوارپوش از جوبهای سفید نراد ( چوب روسی ) استفاده میشود که هم سبک بوده و کار کردن با آنها نیز آسانتر است.

برای زیرسازی دیوارپوش, چوبهای سخت ( مثل ” راش ” ) هم گران و نامناسب اند. چوب تبریزی هم بجهت عدم استحکام کافی و نیز انعطاف بیش از حد در برابر تغییرات دما و رطوبت, چوب مناسبی برای زیرسازی دیوارپوش نمی باشد.

صفحات ( تایل ) دیوارپوش معمولا قبلا رنگ شده و بعد زیرسازی تنها نصب میشوند. بهمین جهت باید در نصب دیوارپوش ها نهایت دقت صورت گیرد تا کار باصطلاح زخمی نشود. برای نصب صفحات دیوارپوش به زیرسازی نیز از میخ یا پیچ های خاصی استفاده میشود که به آسانی  قابل تشخیص نیستند.

مرحله بعد در نصب دیوارپوش, نصب روکوب های طولی و عرضی است. از آنجا که برش های طولی ( قد ) صفحات دیوارپوش, به دلائل گوناگون نمیتواند خیلی دقیق باشد, معمولا در انتهای کار بین سقف یا کف با لبه دیوارپوش ممکن است قدری فاصله باشد. نخستین کارکرد روکوب پوشش زیبای این فاصله ناگزیر است.


تعدادی نمونه از روکوب های MDF روکشدار

این روکوب ها که معمولا ابزار خورده و حتما قبلا رنگ شده اند نیز ممکن است از جنس مختلف باشند. اما وجه مشترک همه آنها ظرافت و طول بلند است تا میزان اتصالات لازم به حداقل ممکن کاهش یابد. برای اتصال لبه های روکوب ( چه در طول یا کنج ها ) عموما از اتصال 45 درجه ( تمام فارسی ) استفاده میشود تا میزان درگیر شدن دو قطعه روکوب, بیشترین میزان ممکن باشد.

آخرین مرحله در نصب دیوارپوش, رفع عیب است که شامل هم عیوب نصب و رنگ میشود. رفع عیب رنگ را اصطلاحا ” لکه گیری ” می نامند.

در نصب دیوارپوش معمولا کوشش میشود حتی الامکان از انواع چسب استفاده نشود. تنها مرحله ای که استفاده از چسب ( آکواریوم یا . . . ) را الزامی میسازد, مرحله نصب روکوب است.

ما در این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره زیرسازی و نصب عمومی دیوارپوش ها اکتفا کردیم. نصب هر یک از انواع دیوارپوش ( چوبی, پرسیانا و . . . ) ریزه کاری های خاص خود دارد. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان, بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله زیرسازی و نصب انواع دیوارپوش ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” و بخصوص راهنمائی های اساتید فن, همراه شود.

یکی از مسائل مهم در نازک کاری, تعبیه دقیق جای برخی تجیزات توکار است. ویدئو پیوست روشی را بنمایش میگذارد که گرچه بنظر قدری وقتگیر می نماید, اما در نهایت به جاسازی بسیار دقیق یک تابلو توکار در دیوار می انجامد :

https://www.instagram.com/p/B8sXxDtAls5/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.