سخن کز دل برآید, لاجرم بر دل نشیند !

بازار فروش
1,970

سخن کز دل برآید / لاجرم بر دل نشیند !

میگویند یکی از اهرمهای بسیار موثر موفقیت در هر کسب و کار( از جمله در رشته های مختلف دکوراسیون ), روابط عمومی مناسب است. این سخن بویژه در کار ” فروش ” اهمیت بسزا دارد.

گرچه تقریبا هیچ شغلی وجود ندارد که سر و کار فرد در آن با همکاران و ارباب رجوع نباشد, اما در قضیه ” فروش ” داستان بگونه ای جدی و عمیق تر است. بهمین جهت آنان که سر و کارشان با ” فروش ” نیز می باشد, معمولا بجهت روانشناسی اجتماعی نیز برجسته ترند.


در شرایطی که کمتر کالائی وجود دارد که در انحصار فروشنده ای مشخص باشد, آن فروشنده و خریدار باهم جفت میشوند که علاوه بر کالای مورد نظر, راه دل همدیگر را نیز یافته باشند !

در اغلب مشاغل فنی, آزمایشگاهی و . . . تحقیقاتی, معمولا سر و کار فرد با اشخاص بخصوصی است که مناسب همان شغل می باشند. معمولا هر فروشنده نیز روحیاتی خاص داشته و بهمین جهت مشتری های او هم معمولا از ویژگیهای بخصوصی برخوردارند. اما عموما نمیتوان صرفا با مشتری های ” گلچین ” در کار ” فروش ” چندان موفق بود.

شاید در این مورد مشاغل مرتبط با ” آموزش ” قدری استثناء باشند. مربیان مهد کودکها, آموزگاران دبستان ها, دبیران دبیرستانها و . . . اساتید دانشگاهها, عموما شاگردانی از اقشار و گروههای اجتماعی بسیار متفاوت دارند. در مشاغل آموزشی نیز بدون ایجاد و تقویت روابط نزدیک, تقریبا کار پیش نمیرود.

کار ” فروش ” را بدینجهت متمایز می کنیم که هر فروش پایدار و موفق, نیازمند کسب حد معینی از رضایت طرفین است. رضایت از ” قیمت ” هر کالا ( از جمله در زمینه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ), شاید حساس تر باشد. اما نوع کالا ( از نظر جنس, ابعاد, زیبائی شناسی, رنگ و غیره ) هم در تامین ” رضایت پایدار” مشتری اهمیت جدی دارد.

به این ترتیب هر فروشنده یا مدیرفروش, ضمن احاطه کامل به حوزه کاری خود, باید طیف مشتری های هر کالای مشخص را نیز بخوبی بشناسد. معمولا هیچ فرد, بجهت خصوصیات روحی, علائق و غیره, شبیه کسی دیگر نیست. از همین روی, طرفین هر فروش نمیتوانند با مطالعه و برداشتهای ذهنی و از پیش ساخته, به درک مناسب و متقابل از یکدیگر برسند.


در قدیم که خیابانها و بازار هنوز خاکی بودند, رسم بود که مغازه دارها صبح اول وقت سر کار می آمدند و نخست جلوی مغازه اشان را آب و جارو میکردند. مشتری معمولا جذب فروشگاهی میشود که چراغش روشن است !

از سوی دیگر ” زمان ” هم محدود است و برای هر ” فروش ” , وقت معینی در اختیار طرفین هست. فروشنده موفق باید بتواند در ” حداقل زمان ” به ” حداکثر شناخت ” از روحیات و موقعیت مالی هر مشتری دست یابد. با این شناخت, او خواهد توانست بدون اتلاف وقت همدیگر, طیف مناسبی از انتخابها را پیش روی مشتری قرار دهد.

در چنین حالت فروشنده موفق میشود همزمان مشتری را هدایت کرده و نیز دست او را در انتخاب باز بگذارد. البته چنین روابط عمومی و شناخت, نیاز به تمرین, استعداد و . . . مطالعه مستمر دارد. همانطور که هیچ تضمینی برای بقای ” گنج قارون ” وجود ندارد, برای شناخت انسانها, آنهم در زمانه بسیار متحول ما, لازم است همیشه به روز باشیم.

بسیاری از عرفا و شعرای ما درباره معجزات عشق و محبت, سخنان نغزی گفته و سروده اند. بنظر میرسد تا زمانی که فروشنده واقعا به سخن و خواست هر مشتری دل ندهد, سخت است که راهی به کالای واقعا دلخواه او بگشاید !


میگویند هم جنس, مشتری و فروشنده فراوان است. اگر تابع ” قسمت ” نباشیم, باید گفت هر کالا را هر فروشنده به مشتری خاصی میتواند فروخت !

از آنجا که تولید ( از جمله تامین ) و فروش, دو بال موفقیت در هر کسب و کارند, در این مورد در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” , بعدا بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

مراقب جان و دل خود در این روزهای سخت باشیم !

در شرایطی که بسیاری از کتابفروشی ها مشکل فروش دارند, بعنوان نمونه این انتشارات با بکار بستن چنین ابتکار جالب در اینستاگرام دست به معرفی مناسب و جذاب کتابهای تازه نشر خود نموده است :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.