برخی نکات درباره ارتباط معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان

اطاق پذیرائی
1,469

برخی نکات درباره ارتباط معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان

بیننده محترمی از طریق شماره تماس سایت ” دکوراسیون بهفرم “, موردی درباره امکان طراحی دو اطاق خواب در فضای 60 متری را مورد پرسش قرار داده است. از آنجا که موضوع میتواند برای سایر دوستان نیز مفید باشد, تفصیل مطالب مورد بحث را اینجا نیز باشتراک می گذاریم. سایت ” دکوراسیون بهفرم ” اگرچه عمده تمرکزش بر زمینه های مختلف دکوراسیون داخلی ساختمان است, اما بدون ظرف چگونه میتوان درباره مظروف سخن گفت ! ؟


زمانی همین بچه ها برای استفاده از آغوش طبیعت, تنها کافی بود که پای از خانه بیرون بگذارند !

پیشتر در این باره باهم گفتگو داشته ایم که یکی از ملازمات هر طراحی مناسب در زمینه دکوراسیون, توجه به محدودیتها و امکانات مشخص هر فضا می باشد. از جمله ضمن یادداشتهای جداگانه اشاره کرده ایم که برای تامین رضایت مشتری, هرگونه طراحی معماری و انتخاب دکوراسیون باید با لحاظ ” نیازها ” , ” روحیات ” , ” وضعیت مالی ” و . . . ” فرهنگ زندگی ” ایشان صورت گیرد.

در گذشته که مردم روابط محلی و فامیلی بیشتر باهم داشتند, خانواده ها اهمیت بسیار زیادی برای فضای ” پذیرائی ” منزل قائل بودند. بهترین اطاق خانه که دارای نور عالی و مناسبترین دید ( View ) بود را بدین منظور اختصاص میدادند. در خانه های دوطبقه, این اطاق عموما در طبقه دوم قرار داشت و اعضاء خانواده تنها وقتی به آن آمد و شد داشتند که مهمانی از راه میرسید که معمولا با ایشان رو دربایستی داشتند.


حتما حال و احوال و روحیه آنان که اینجا زندگی میکرده اند بسیار با کسانی تفاوت داشته که امروزه, زندگی اشان در محاصره کلی سنگ و آهن و سیمان است !

اما مدتهاست که دیگر نه از آن روابط خبری هست و نه لزومی برای معطل نگه داشتن چنان فضائی در طول سال احساس میشود. در عوض هر یک از اعضاء خانواده کوچک امروز بسیار نیاز دارد که بخشی از ساعات حضورش در منزل را در خلوت خود بگذراند.

به این ترتیب مساله اطاق کار و اطاقهای خواب منازل, نسبت به گذشته اهمیت بمراتب بیشتر یافته است. بدیهی است در صورت وجود متراژ بالاتر, دست طراح معماری بیشتر باز می باشد. اما وقتی به هر دلیل چنین امکانی فراهم نبود, چه باید کرد ! ؟


در چنین شلوغی و ازدحام آهن و سیمان, دکوراسیون درخور و طراحی متناسب معماری منازل اهمیتی بمراتب بیش از گذشته دارد.

در اینجاست که اهمیت طراحی دکوراسیون و رابطه معین و نزدیک آن با معماری بیشتر بچشم می آید. پیشتر نیز نوشته ایم که طراحی معماری و دکوراسیون نمیتواند در اطاقی دربسته و صرفا پشت میز طراحی صورت گیرد. آن طراحی منجر به رضایت عالی مشتری میگردد که مبتنی بر اطلاعات مشخص از شرایط و شیوه زندگی مجموعه کسانی باشد که قرار است در آنجا ساکن شده و باهم زندگی کنند.

دکوراسیون بهفرم ” برای اینکار جلسات گفتگوی فردی و جمعی را توصیه می کند که با مشارکت طراح معماری و اعضاء خانواده صورت پذیرد. طراح حرفه ای و موفق معماری و دکوراسیون کسی است که علاوه بر احاطه کامل بر حوزه ساختمان و معماری, از حداقل دانش در زمینه علوم انسانی نیز برخوردار باشد.

به این ترتیب روشن است که نمیتوان به پرسش ابتدای این گفتگو, پاسخ صرف ” آری ” یا ” خیر ” داد. پاسخ صحیح به این سوال که آیا میشود در متراژ 60 مترمربع نیز ” دو خوابه ” مناسبی طراحی کرد, ممکن است به تعداد پرسشگران و موقعیت مشخص هر زمین و شخص گونه گون باشد.


این فضای پذیرائی البته زیبا و بسیار دلباز است. اما چقدر از مردم امکان آن را دارند که در مجموعه متراژ منزلشان, چنین مقداری را برای اطاق پذیرائی اختصاص دهند ! ؟

نکته دیگری که باید اینجا بدان اشاره کرد, ارتباط جدی و نزدیک مجموعه فضاهای یک منزل ( یا آپارتمان ) می باشد. برای تامین آسایش و آرامش هر شخص و خانواده لازم است بین همه فضاهای خانه, تناسب و موازنه ( Harmony ) برقرار باشد.

متراژ, معماری و دکوراسیون مجموعه فضاهای ” خواب ” , ” هال ” , ” پذیرائی ” , ” سرویس ها ” , ” آشپزخانه ” و غیره در حال و هوا و روحیه ساکنان خانه کاملا تاثیر دارند. شاید تاثیر هر فضا برای همه ساکنان منزل مساوی نباشد, اما به سخن سعدی بزرگ اعضاء یک پیکر را نمیتوان از هم جدا دانست !

ما در این یادداشت تنها به کلیاتی پرداختیم که به رابطه بین ” معماری ” و ” دکوراسیون ” در متراژ معین اختصاص داشت. مسلما این سخن بدون ورود به جزئیات ( فنی, طراحی و غیره ) کامل نخواهد شد. لذا خواهیم کوشید در آینده بیشتر و به تفکیک درباره همه این موارد در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” باهم گفتگو نمائیم.


این ماشین ها اگرچه بجهت زیبائی و رفاه استفاده کنندگان بکلی متمایز از خودروهای نسل قدیم است, اما گریزی نیز از این ندارد که بر همین کوچه و خیابانها براند که بسیاری دیگر همسایه و همراهش هستند.

فعلا تا رفع قطعی مشکل ” کرونا ” , اولویت با مسائل سلامتی است. شاد و امیدوار باشید.

از جمله روشهای بازبینی عینی نتیجه طراحی ( در معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان ) استفاده از برنامه 3D Max و نیز ساختن ماکت است. ویدئو پیوست نمونه عملی جالب ماکت سازی در مرحله اسکلت و سفت کاری در ساختمان را نمایش میدهد :

https://www.instagram.com/p/CIjg_zYC9gd/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.