نگاهی به نقش نهادهای عمومی در صنعت دکوراسیون- 1

بیمه حمل
1,508

نگاهی به نقش نهادهای عمومی در صنعت دکوراسیون- 1

کلیاتی درباره بیمه و ضمانت نامه در صنعت دکوراسیون

نخست سال نو را مجددا تبریک گفته و آرزو می کنیم در سال جدید مردم و کشورمان شرایط اجتماعی و اقتصادی بسیار بهتر از پیشاکرونا داشته باشند.

مباحث سایت ” دکوراسیون بهفرم ” عمدتا به مسائل اجرائی, زیبائی شناسی و . . . اقتصادی صنعت دکوراسیون داخلی ساختمان اختصاص دارد. اما در این دو قسمت به مواردی کلی تر خواهیم پرداخت که البته با مباحث تخصصی مورد نظر ما ارتباط دارند. در نخستین قسمت به مسائل بیمه نامه و گارانتی می پردازیم که از جمله تعهدات فروشنده بشمار می روند.


در موقع بروز حوادث, بیمه ها میتوانند حداقل مایه آرامش خاطر مالی اشخاص گردند !

این تعهدات جزء وظایف واردکننده یا تولیدکننده هر کالای مرتبط با هر شاخه دکوراسیون می باشند و فروشگاه و دفاتر دکوراسیون داخلی ساختمان, واسطه این تعهدات می باشند.

برخی بیمه ها در ایران بخوبی جا افتاده, اما بیمه بسیاری از چیزها و موارد هنوز هزینه اضافی و تشریفاتی تلقی میشود. انواع بیمه های ” خودرو ” و بیمه ” مسئولیت مدنی کارفرما در مقابل کارکنان ” , از جمله موارد بیمه هاست که کمتر از آنها استنکاف میشود.

البته هر کالای استاندارد ( از جمله در زمینه های مختلف دکوراسیون داخلی ساختمان ) در مرحله نهائی تولید, توسط واحد کنترل کیفیت مورد بازرسی قرار میگیرد. اما وقوع خطای انسانی و ماشین آلات به هر جهت ممکن است. هدف از بیمه هر کالای تولیدی در واقع, پوشش همین اشتباهات غیر تعمدی حین یا بعد تولید می باشد. این بیمه البته موجب اعتماد بیشتر مشتری به کیفیت و جنس کالای خریداری نیز میشود.


بسیاری از آسیب ها, موقع حمل کالا به آن وارد میشود !

از سوی دیگر شرکتهای بیمه تنها به مستندات تولید ( مثل گواهی استاندارد و غیره ) اکتفا نمی کنند. آنها بویژه بجهت جلوگیری از زیان شرکتهایشان, برنامه های بازرسی جداگانه ای نیز دارند تا از کیفیت کالاهای بیمه شده در مراحل مختلف تولید تا تحویل اطمینان بیشتری بیابند. به این ترتیب وجود ” بیمه نامه معتبر ” نشان میدهد که کالای مزبور ( از جمله در صنعت دکوراسیون ) توسط شرکت های بیمه نیز مجددا کنترل شده است.

متاسفانه یکی از مشکلات در این زمینه, ضمانت نامه های صوری است که عملا و در موقع استفاده از کارآئی چندانی برخوردار نیستند. در چنین موارد وقتی مشکلی برای کالا بروز میکند و خریدار با ارائه ضمانت نامه خواستار رفع ضرر و زیان میشود, بجای هرگونه پاسخگوئی بقدری او را سر می دوانند تا بالاخره عطای جبران مافات را به لقایش ببخشد.


هر برگ این پرونده ها میتواند هم باعث یا مانع آرامش خاطر کسی یا خانواده ای گردد !

در این مواقع بویژه هزار جور بهانه تراشی میشود و می کوشند مشکل را تنها متوجه قصور مشتری نمایند. به همین جهت صرف وجود ” ضمانت نامه ” نمیتواند باعث اطمینان گردد.

آنچه از این گواهی نامه ها مهمتر است, حسن شهرت فروشنده, کارخانه و شرکت واردکننده کالا می باشد. به همین علت بسیاری علاقمندند که بجای خرید از بازار, کالای مورد نیاز خود را از جمله از طریق فروشگاهها یا دفاتر دکوراسیون محل سکونتشان تهیه کنند که در آنجا از شهرت خوبی برخوردارند.

گاهی ارائه خدمات بیمه و ضمانت بقدری با تعلل همراه است که عملا مثل گاو ” نه من شیرده ” , موجب نقض غرض می گردد. تنها وظیفه فروشنده ( از جمله کالای دکوراسیون ) آن نیست که بیمه نامه و گواهی ضمانت را به خریدار کالا تحویل دهد. از جمله خدمات پس از فروش, پیگیری موارد اینچنین است تا اعصاب مشتری بیجهت لای چرخ دنده بوروکراسی مسائل اداری بیمه و غیره فرسوده نشود.

درباره لزوم یا میزان ” دخالت ” نهادهای عمومی ( از جمله دولت ) در حوزه اقتصاد و بخش خصوصی, دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. این یادداشت ها قصد ورود به آن مباحث ندارد. اما همینقدر میتوان گفت که تجربه عملی کشورها ( حتی در پیشرفته ترین اقتصادهای مبتنی بر بازار ) نشان داده که نمیتوان بازار از جمله دکوراسیون را مطلقا به حال خود رها کرد و دولتها در این زمینه کماکان نقش بسیار جدی دارند.


در چنین تراکم مشتری و کالا, چه کسی و کدام نهاد مسئول اطمینان خاطر هر مشتری و کالاست ! ؟

ما در بخش دوم این یادداشت سایت ” دکوراسیون بهفرم ” به مسائلی دیگر خواهیم پرداخت که در حوزه وظایف اتحادیه صنوف, وزارت صنعت و بازرگانی می باشد. با آرزوی سلامتی و دل خوش برای همه علاقمندان و دست اندرکاران شاخه های گوناگون دکوراسیون, امیدواریم لینک های مرتبط با این یادداشت نیز برای علاقمندان مفید بوده باشد.

ویدئو پیوست اگرچه قدری با مضمون یادداشت متفاوت است, اما استفاده مناسب از تجهیزاتی را بنمایش میگذارد که با تسهیل جابجائی بیمارانی که فعلا دچار ناتوانی در حرکتند, مایه آرامش خاطر ایشان میشود :

https://www.instagram.com/p/CKCGCgInMMy/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.