برخی نکات کلی درباره فروش انحصاری در زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان

بازی برد برد
2,233

برخی نکات کلی درباره فروش انحصاری در زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان

پیش از این اشاره کردیم که فروش هر کالا ( از جمله در زمینه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ) از سوی تامین کننده ها میتواند به سه گونه صورت گیرد. قبلا ضمن دو یادداشت برخی نکات کلی درباره ” فروش مویرگی ” و از طریق نمایندگی های محلی را مطرح کردیم. اینجا میخواهیم به مسائل کلی درباره ” فروش انحصاری ” بپردازیم.


با نگاه ماتریسی به زنجیره ” تامین تا مصرف ” , سود هیچ بخشی در زیان بخش دیگر نیست !

شاید مهمترین حسن ” فروش انحصاری ” برای تامین کننده ها اینست که اولا مجبور نیستند برای فروش, سازمان آنچنانی برای خود ایجاد نمایند و تنها با یک یا چند نماینده بزرگ طرف حساب اند. از سوی دیگر این روش باعث میشود تامین کننده نسبت به میزان فروش خود اطمینان خاصی پیدا کرده و به این ترتیب میتواند روی توسعه کارش بهتر و روشنتر برنامه ریزی نماید.

اما ” فروش انحصاری ” دارای این ضعف مهم نیز هست که تامین کننده نمیتواند بدون جلب رضایت ” پخش کننده ” در میزان فروش, قیمت و شرایط پرداخت اعمال نظر نماید. به این ترتیب علاوه بر بازار, که بطور طبیعی مهر خود را بر فروش هر کالا ( از جمله در زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ), نمایندگی های انحصاری نیز شرایط خود را به جمع محدودیتهای بازار اضافه میکنند.

معمولا ” فروش انحصاری ” هر برند, شامل تعدادی نمایندگی است که برخی تعدادی شهرستان کوچکتر را پوشش میدهند. اما هر شهر بزرگ نیاز به یک نمایندگی جداگانه دارد. هر نمایندگی از طریق وصایق معین ( مالی یا ملکی ), فروش میزان مشخصی از محصول را متعهد میگردد. هر نماینده به نسبت تعهد خود, هم انبار و نیز تعداد مشخصی فروشگاه را در نقاط مختلف هر شهر, باید زیر پوشش داشته باشد. نمایندگی هر شهر یا شهرستان بجهت خدمات حین و پس از فروش, در مقابل مصرف کنندگان مسئولیت مستقیم دارد.

در مقابل این خدمات, هر نمایندگی به نسبت از تخفیفات ویژه ای برخوردار است که هم شامل قیمت و نیز شرایط تسویه می شود. معمولا هر نمایندگی میکوشد تعدادی نماینده کوچکتر زیرمجموعه خود گرد آورد تا به این ترتیب, آسانتر بتواند به تعهدات خود در برابر ” تامین کننده ” عمل نماید. این روش اگر بشکل سالم, تحت رقابت کاملا آزاد و ضوابط معین و به دور از پنهانکاری صورت گیرد, بسیار هم روش توزیع مناسبی است.

اما همیشه کار بدین منوال درست پیش نمیرود و به این ترتیب شاهد رواج بی رویه ” واسطه گری ” هستیم که اگرچه در بدو امر به زیان مصرف کننده نهائی است, اما دود آن نهایتا به چشم هم تامین کننده, نمایندگی ها و فروشگاههای جزء نیز میرود.

مناسبترین راه برای جلوگیری از نشو و نمای فساد در سیستم فروش انحصاری, وضع مقررات شفاف, علنی و برابر از سوی تامین کننده در ارتباط با مجموعه نمایندگی هاست. تجربه نشان داده که هرجا رقابت آزاد خدشه دار شده, فساد از همانجا ورود کرده و بزرگ و بزرگتر میشود.

زنجیره تامین تا مصرف, زنجیره ای بهم پیوسته و کاملا مرتبط است. همانگونه سلامتی بدن انسان در گرو عملکرد سالم همه اندام هاست, این زنجیره در هر صنف ( از جمله کلیه ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان ), زمانی درست عمل خواهد کرد که هر یک در جای مناسب خود قرار داشه باشند.


پایدارترین فروش, فصل مشترک برد – برد مجموعه زنجیره ” تامین تا مصرف ” است !
در این مجموعه یادداشتها که به ” فروش ” اختصاص دارد, علاوه بر فروش از طریق تامین کننده ها, به مسائل فروش به مصرف کننده نیز خواهد پرداخت. ما و شما در آینده کوشش خواهیم کرد, ضمن گفتگو درباره مسائل ” فروش به مصرف کننده ” , به سایر اجزاء ” زنجیره تامین تا مصرف ” کالا نیز به تفکیک و بیشتر بپردازیم.

رقابت فروش در بازاری که ظاهرا اشباع شده, شبیه مسابقات قهرمانی ورزشی است که با وجود محدودیتهای جسم انسان, عملا همیشه با رکوردهای جدید و جدیدتر همراه است. ویدئو پیوست نشان میدهد که اینگونه پیروزیها, بجز مدتها تمرین و ممارست, نیازمند چه اراده های فولادین است :

https://www.instagram.com/p/B6hxFmlAALI/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.