نگاهی متفاوت به قفس و آکواریم پرندگان و ماهی ها

آکواریوم
2,531

نگاهی متفاوت به قفس و آکواریم پرندگان و ماهی ها

در ضرب المثل های ما هست که : رطب خورده کی منع رطب کند ! خلف این قضیه نیز شاید درست باشد که چگونه میتوان درباره چیزی سخن گفت که تجربه اش نکرده باشند ! ؟ صاحب این قلم تجربه چندانی در نگهداری حیوانات خانگی ندارد و لذا آنچه می آید, تنها نتیجه از ” دست مردم دیدن ” هاست !


شاید نیاز ماست که حداقل در خانه, شاهد آرامش دنیای سگ و گربه امان باشیم !

امروزه بسیاری از کسانی که منتقد نگهداری پرنده ها در قفس و . . . ماهی ها در آکواریوم اند, تقریبا موضع آنچنانی نسبت به آنانی ندارند که در خانه اشان سگ یا گربه نگهداری میکنند.

ظاهرا حس و حال مردم نسبت به آنان که سگ  یا گربه خانگی نگه می دارند, نزدیکتر از آنان است که به هر جهت با پرندگان یا . . . ماهی ها در ارتباط عاطفی اند. در گذشته نیز آنان که با کبوترهایشان اُخت بودند را به طعنه ” کبوتر باز ” می نامیدند. امروز هم اهل ” آکواریوم ” اگرچه نامی نیکوتر از اهل ” قفس ” دارند, اما هیچیک به خوشنامی مردان و زنان, دختران و پسرانی نیستند که یک سگ یا گربه جزء صمیمی ترین دوستانشان محسوب میشود.

ظاهرا علت را باید در تنهائی بیش از پیش انسان امروز جستجو کرد. اما وقتی گذشته را بکاویم, سابقه روابط عاطفی انسان و دیگر موجودات زنده ( از جمله گل و گیاه ) بسیار قدیمی است. شاید بقول نیچه, انسان ذاتا تنهاست و بهمین جهت در جستجوی یک رابطه عاطفی گاه مجبور میشود به دیگر موجودات زنده غیر انسانی روی آورد که شاید بهتر از انسانها, پاسخگوی احساسات هر لحظه و آنِ ایشان اند.

علت هرچه باشد, قضاوت در این مورد سخت است و بویژه در حیطه وظایف دکوراسیون داخلی ساختمان نیست. پیشتر اشاره کردیم که آنچه در دکوراسیون داخلی ساختمان بیشتر از زیبائی اهمیت دارد, القاء حس و حال خوب برای مشتری است. لذا یکی از بخشهای مهم لوازم دکوری ( اکسسوری )منازل و ادارات, ” قفس  پرندگان ” و ” آکواریوم ماهی ” هاست.

هر قفس یا آکواریوم شامل دو بخش است. شاید وجه مهمتر, نوع پرنده یا ماهی باشد. اما طراحی, ابعاد و مصالح به کار رفته برای ساخت هر قفس یا آکواریوم هم کم اهمیت نیست. در ساختن هر قفس یا آکواریوم, نکته کلیدی آنست که توجه نمائیم که این قفس یا آکواریوم, در درجه اول ” خانه ” آن پرنده یا ماهی مشخص اند و لذا آنچه بیشتر اهمیت دارد احساس رضایت و راحتی نسبی این مهمانان ما هستند که خواسته و ناخواسته همدم زندگی ما در زمان مشخصی شده یا میشوند.

شاید یک پرنده یا ماهی میانه چندانی با نور نداشته باشد. یکی خجالتی و دیگری اجتماعی تر است. یکی بیشتر طالب تنهائی و آن دیگری بدون دوست یا جفت نمیتواند زندگی کند. به هر جهت باید توجه داشت آنچه مهمتر از چیدمان منزل ماست, شرایط و شکل محل زندگی است که ما برای این مهمانان ظاهرا زبان بسته تدارک کرده ایم.


باید دید در این قفس چه فکری برای خلوت پرنده لحاظ شده است ! ؟

آنچه گفته شد, کلیاتی درباره دیدگاه ما درباره ” قفس پرندگان ” و ” آکواریوم ماهی ها ” بود که از جمله لوازم دکوری ( اکسسوری ) است که میتواند در منزل یا محل کار بعنوان جزئی از دکوراسیون داخلی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. ما و شما در آینده بیشتر و به تفکیک درباره همه این جزئیات گفتگو خواهیم کرد.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله درباره انواع ” قفس پرندگان ” و ” آکواریوم ماهی ” ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” , بویژه دست اندرکاران این صنف همراه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.