برخی نکات عام درباره کفپوش راه پله

پله دوبلکس
1,841

برخی نکات عام درباره کفپوش راه پله

در میان سوالات تلفنی, یکی از پرسش های رایج درباره کفپوش مناسب برای راه پله هاست. اگرچه در اینباره قبلا چند یادداشت در سایت ” بهفرم کفپوش ” منتشر کرده ایم, اما بجهت اهمیت میکوشیم در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” نیز مطالبی را بشکل خلاصه یادآوری نمائیم.

یکی از زمینه های دکوراسیون در ساختمان, راه پله ها هستند که آنها را میتوان به دو دسته کلی تقسیم نمود. راه پله مشاعات عموما پر تردد تر بوده و از نظر موقعیت در ساختمان به دو بخش تقسیم میگردند. بعضی ( از جمله پله های فرار ) در محوطه باز قرار داشته و دیگر آن دسته از راه پله مشاعات است که داخل ساختمان واقع می باشند. دسته دوم راه پله ها ( از جمله پله  ساختمانهای دوبلکس ) شخصی هستند که آمد و شد از آنها بسیار کمتر از راه پله های مشاعات می باشد.


برای ساخت کف پله های فرار, استفاده از ورقهای فلزی آجدار بسیار رایج است.

پله های فرار عمدتا مربوط به ساختمانهای بلندمرتبه می باشند و تنها در حوادث غیرمترقبه ( مثل آتش سوزی ها ) استفاده میشوند. برای پوشش کف اینگونه پله ها اغلب از نوعی ورق آهنی آجدار استفاده میشود که ضمن استحکام مناسب, در موقع تردد سُر نیستند. جهت رنگکاری این ورقها, از نوعی رنگهای پوششی مقاوم استفاده می گردد.

از جمله این پوشش های رنگی مقاوم در برابر تغییرات شدید دمائی و تابش آفتاب, رنگهای پوششی صنعتی هستند که در معرض بارش های شدید باران و برف نیز از مقاومت مناسبی برخوردارند. از دیگر پوشش های رنگی بسیار مقاوم, انواع رنگهای پلیمری ( از جمله انواع اپوکسی و رنگهای پلی یورتان ) می باشند.

بعد رواج و اجباری شدن آسانسور در ساختمانهای تا 4 طبقه, البته آمد و شد از راه پله های مشاعات بسیار کاهش یافته است. اما با این وجود اینگونه پله ها بجهت نظافت و بهداشت, ایمنی و . . . میزان تردد, تفاوت معین و قابل توجه با پله های شخصی مثلا در آپارتمانهای دوبلکس دارند.

از نظر مسائل معماری نیز لازم است جنس و رنگ پله های مشاعات, با مجموعه دیوار راه پله, پاگرد پله ها و ورودی آپارتمانهای طبقات همخوانی داشته باشد. بهمین جهت معمولا این پله ها را انواع سنگهای ساختمانی میسازند.

در طراحی و ساخت پله های شخصی, البته دست طراح و مجری بازتر است. مصالح مورد استفاده در اینگونه راه پله ها نیز بسیار متنوع تر از پله های مشاعات میتواند باشد. شاید یکی از زیباترین قسمتهای آپارتمانهای دوبلکس, بخش مربوط به همین راه پله هاست. در ساخت این راه پله ها از انواع چوب ( و پارکت ), فلز ( و فرفورژه ) و . . . حتی شیشه استفاده میشود.


یکی از چشم نوازترین بخشهای دکوراسیون داخلی ساختمان, راه پله های دوبلکس است.

اما آنچه موضوع اصلی بحث این یادداشت است, پوشش نهائی می باشد که بجهت زیبائی, ایمنی و غیره روی کف پله ها نصب میشود. در اینجا از انواع موکت, فرش, مصنوعات چوبی, رنگهای پلیمری و . . . کفپوش pvc استفاده میگردد که هریک ویژگیها, معایب و محاسن خود را دارد.

از جمله این ویژگیها, هزینه های مالی و نیز سهولت تعویض و جابجائی کفپوش راه پله هاست. ما در این مورد روی ” ایمنی ” و ” بهداشت ” بیشتر تاکید داریم. راه پله ( بویژه در مشاعات ) از جمله جاهای ساختمان است که بیشتر در معرض تماس دست ساکنین ( بویژه کودکان و کهنسالان ) است. ضمنا این راه پله ها بویژه در مواقع عجله, باید از نظر ایمنی نیز دارای کفپوش مناسب باشند.


رعایت مسائل ایمنی و بهداشت کار, تنها محدود به پروژه های بزرگ نیست !

برای ایمن سازی پله های سنگی, منجمله از زهوارهای آلومینیومی خاص شیاردار استفاده میشود که آنرا به روشهای مختلف به لبه جلوی کف پله نصب میکنند. در این موارد از موکت های با مقاومت سایشی بالا و نیز انواع خاص از کفپوش pvc رول هم میتوان استفاده کرد که مقاومت سایشی مناسب داشته و ضمنا در معرض شوینده ها مقاوم باشند.

برای پوشش کف پله هائی که در فضاهای باز قرار دارند, میتوان از انواع خاص چوبهای فراوری شده (thermo wood ) استفاده کرد که در معرض تغییرات جوی و تابش آفتاب از مقاومت مناسبی برخوردارند. برای رنگکاری این نوع کفپوش, از رزین های مخصوص استفاده میشود که مقاومت آنرا در برابر رطوبت بمراتب بالا برده و باعث ثبات طرح و رنگ آن در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید میشوند.


برای پوشش چوبی فضاهای باز چوبهای فراروی شده موسوم به thermo wood  بسیار مناسب هستند.

برای زیرسازی, نصب و . . . نگهداری کفپوش مناسب راه پله ها نیز تمهیدات و ملاحظاتی وجود دارد که قبلا بدان پرداخته ایم. این مطالب از طریق بخش جستجو در سایت, به آسانی در دسترس است.

نکته مهم و آخر طراحی, اجرا و هزینه انجام کفپوش ( از جمله انواع کفپوش pvc  و کفپوش های چوبی ) راه پله هاست. همانگونه که طراحی و اجرای ” پله ” در ساختمان, از فنی ترین بخشهای رشته ساختمان است, طراحی و اجرای کفپوش راه پله ها نیز جزء کارهای دکوراسیون داخلی ساختمان می باشد که نیاز به مهارت, ظرافت و دقت بمراتب بیشتر دارد.

بهمین جهت بهتر است برای طراحی و اجرای این بخش از کار راه پله ها, از طراحان و مجریان بسیار خبره و با تجربه استفاده شود. اگر تصمیم به پوشش چوبی راه پله دارید, پیشنهاد ما استفاده از استادکاران ورزیده نجار است که تجربه لازم در این زمینه را دارند. درباره انواع سنگ, موکت, فرش و . . . دیگر پوشش های کف مناسب هر راه پله, بعدا بیشتر باهم گفتگو خواهیم کرد.

با آرزوی کشف هر چه سریعتر واکسن ویروس ” کرونا ” , در این روزهای دشوار بیشتر و جدی تر مراقب سلامتی خود و خانواده محترم باشید.

یکی از طرحهای زیبا و کلاسیک که از جمله در کف سالن های پذیرائی با سرامیک و سنگ نیز اجرا میشود, طرح هندسی موسوم به ” گلباد ” است. ویدئو پیوست نحوه جالبی از اجرای این طرح را بنمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/CHChrrODcYR/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.