برخی کلیات درباره انواع درهای چوبی کابینتی

دستگاه پرس وکیوم
2,148

برخی کلیات درباره انواع درهای چوبی کابینتی

یکی از ملزومات مهم دکوراسیون داخلی ساختمان, درهای چوبی هستند که شامل چند دسته اصلی میشوند. درهای چوبی داخلی, درهای چوبی ورودی و درهای چوبی کمدی, از جمله شاخه های درهای چوبی است که با استفاده از چوب طبیعی تولید میشوند. نام این شاخه را میتوان درهای با چوب طبیعی گذاشت.

شاخه دیگری از درهای چوبی, به ” درهای کابینتی ” مشهورند که برای ساخت آن از ورقهای فراوری شده چوبی استفاده میشود. برای تولید این ورقهای فراوری شده, نخست سرشاخه های درختان را که به کار استحصال تخته یا تراورس نمی آیند, آسیاب میکنند. گام دوم و سوم مخلوط این چوب آسیاب شده با انواع رزینهای خاص و تولید ورق های با ابعاد و ضخامت گوناگون توسط ماشین آلات پرس ( press ) مخصوص است.


بخشی از یک خط تولید نئوپان

درهای چوبی کابینتی را در گذشته از ورقهای نئوپان می ساختند که خروجی مرحله آسیاب آن دانه بندی درشت تری داشت. ورقهای نئوپان دارای ضخامتهای گوناگون 3 تا 18 میلیمتر بودند که ورقهای نازک تر عموما در صنعت در سازی چوبی بجای انواع سه لائی استفاده میشد. این ورقهای نئوپان دارای ابعاد ( طول و عرض ) گوناگونی بودند که به تجهیزات هر کارخانه مختلف نئوپان سازی مربوط میشد. از ورقهای نئوپان هم درآشپزخانه ( هم درب و بدنه کابینت آشپزخانه ) و نیز در برخی دکوراسیون چوبی داخلی منازل یا اداری ( از جمله در و بدنه انواع کمد, دراور, پاتختی و . . . ) استفاده میشوند.

برای تبدیل چوب به تخته های با ضخامت کمتر از 2 سانت همیشه محدودیتهای بسیاری وجود داشته است. از این گذشته اتصال این تخته ها به یکدیگر جهت تهیه صفحات پهن ( مثلا برای صفحه روی میز نهارخوری و . . . ) نیز, وقتگیر و مشکلاتی چند دارد. مهمترین مزیت نئوپان نسبت به چوب, همین خاصیت ورقه ای آن است.

ورود نئوپان به صنعت چوب, براستی انقلابی در تولیدات چوبی بوجود آورد که بدون آن قطعا نمیشد پاسخگوی آنهمه مسائل جنبی انبوه سازی در صنعت ساختمان بود. نئوپان نه تنها باعث سرعت تولید انواع کمد, کابینت آشپزخانه و سایر ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان شد, بلکه قیمت تمام شده این کالاهای چوبی را نیز بشدت پائین آورد و بسهم خود باعث تشدید رونق صنعت ساختمان گردید.

با پیشرفتهای اخیر در صنعت چوب ( هم ماشین آلات و مواد ) انواع گوناگونی ورقهای فراوری شده چوبی جدید ( مثل MDF , HDF و . . . ) تولید شده که ضمن محاسن ورقهای نئوپان, فاقد ضعف های آن هستند. یکی از ضعفهای ورق های نازکتر نئوپان, شکنندگی آنهاست. ورقهای نازک MDF و . . . تقریبا این مشکل را ندارند.


با استفاده از دستگاههای دور کن جدید, دقت برش ابعاد, مقاطع و زاویه های قطعات چوبی فراروی شده, بسیار بالا رفته است.

بافت ورقهای فراروی شده چوبی جدید نسبت به نئوپان بسیار فشرده تر است و بهمین جهت برخلاف نئوپان, رطوبت سخت تر در آنها نفوذ میکند و در مقابل تغییرات دما و مجاورت نور خورشید نیز به آسانی دفرمه نمیشوند.

در گذشته تنها راه روکش نئوپان, استفاده از روکش چوب بود. این روکش ها با استفاده از ماشین آلات ” روکش زنی ” تهیه میشد که تنه درختان قطور ( گرده بینه ) را با استفاده از تیغ های مخصوص,  به ورقه های بسیار نازک ( حدود یک میلیمتر ) تبدیل میکرد. طول و پهنای هر برگ روکش به طول و سن  درختی مربوط میشود که روکش از آن استحصال میگردد. مجموع روکش های استحصال شده از هر ” گرده بینه ” را یک ” قامه روکش ” میگویند که بجهت بافت و طرح با هم متناسبند.

این روکش های چوبی را نجارها ” درز ” میکردند و با نوار های کاغذی پشت چسبدار مخصوص به هم می دوختند تا به صفحات بزرگی ( باندازه هر ورق نئوپان ) تبدیل شود. روکش چوب با استفاده از چسبهای اسیدی خاص و پرس گرم, به صفحات نئوپان پرس میشد. از دستگاههای ” پرس چوب “ برای پرس درهای چوبی هم استفاده میشود که در یادداشتی جداگانه بدان خواهیم پرداخت.

امروزه علاوه بر پیشرفتهای گسترده در صنعت روکش چوب ( از جمله ماشین آلات بسیار پیشرفته روکش زنی, پرس و . . . ), انواع روکش های مصنوعی ( مثل روکش pvc و روکش لمینیت ) نیز به بازار آمده است. ورقهای نئوپان, MDF و . . . HDF با روکش لمینیت یا pvc , بویژه در برابر رطوبت و تغییرات دما و . . . بسیار مقاوم تر از نمونه های گذشته با روکش چوب هستند.

پیشرفتهای اخیر در زمینه ماشین آلات پرس چوب, شامل تولید انواع دستگاههای پیشرفته ” لبه چسبان ” و . . .  ” پرس وکیوم “ نیز می باشد. با استفاده از مجموعه این ماشین آلات میتوان انواع درهای چوبی کابینتی ساخت که هم بسیار عالی پرس شده و نیز محدودیتهای گذشته پرس ( مثل روکش قسمتهای ابزار خورده لبه  و قاب های طرحدار روی درب ) را ندارند. این درهای چوبی کابینتی بویژه مناسب آشپزخانه ها و آبدارخانه ادرات و دفاتر کار هستند که معمولا در معرض رطوبت بیشتر می باشند.


تا قبل از ورود ماشین آلات پری وکیوم به صنعت چوب, امکان پرس روکش درهای قابدار وجود نداشت.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره مسائل ” دربهای کابینتی ” اختصاص داشت که در واقع زیرمجموعه صنعت درهای چوبی می باشند. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان, بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله جزئیات طراحی, ساخت, نصب و . . . نگهداری از درهای چوبی کابینتی ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” همراه شود.

ویدئو پیوست نمونه جالبی از استفاده از ابزار مکانیکی ساده ای در نصب تراز و دقیق درهای چوبی سنگین است :

https://www.instagram.com/p/B7kZ-vPnU-_/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.