برخی تجربیات در کار با چوب- 4

اره نواری
1,343

برخی تجربیات در کار با چوب- 4

مقدمه مسائل حفاظت و ایمنی در کار با چوب

از پر کاربردترین مواد طبیعی در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان, انواع چوب می باشند. ما در این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” به نکاتی در کار با چوب می پردازیم که امید است مورد عنایت و استفاده علاقمندان این رشته و نیز همه آنان قرار گیرد که علاقمند به صنایع چوب می باشند.

تاکنون در این یادداشتهای سایت ” دکوراسیون بهفرم ” توضیحات کلی درباره چوبهای صنعتی ارائه شده و انواع چوب برای مصارف گوناگون در و پنجره سازی و مبلمان را بر شمرده ایم. در این بخش درباره مقدمات مسائل حفاظت و ایمنی در کار با چوب گفتگو خواهیم کرد.


هنوز هم در صنایع چوب کشور ما از ماشینهائی استفاده میشود که فاقد کمترین لوازم حفاظت و ایمنی اند.

میگویند بالاترین نعمت, سلامتی است. مسائل بهداشت و ایمنی نیز بزعم ما مهمترین بخش هر صنعت مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان, از جمله در کار با چوب می باشد. حوادث ناشی از کار تنها به جهات انسانی و اخلاقی اهمیت ندارند, تبعات اجتماعی و اقتصادی این حوادث نیز قابل توجه اند.

در تحلیل حوادث ناشی از کار, نقش عوامل اجتماعی, اقتصادی و روحی بمراتب بیشتر است. اما در اینجا تنها بر نکات فنی متمرکز میشویم که میتواند مانع این حوادث گردیده, یا آسیبهای ناشی از سوانح کار را به حداقل برساند. سخن درباره عوامل غیر فنی که موجب حوادث کار میگردد, خارج از حیطه برنامه و اهداف سایت ” دکوراسیون بهفرم ” بوده و موضوع این یادداشت نیست.

پیشتر در این مورد یادداشتی در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” منتشر کرده ایم و در آنجا اشاره شد که هم ماشین آلات و ابزارهای دستی امروز, نسبت به گذشته از ایمنی بمراتب بالاتری برخوردارند. اما هنوز هم حوادث حین کار, بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات محیطهای کار را ( حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی ) تشکیل میدهند.

مهمترین بخش حفاظت و ایمنی, آموزش های مناسب قبل از اشتغال به کار است. متاسفانه در این زمینه نیز باندازه کافی اهتمام وجود ندارد و بخش اعظم آموزش های قبل و حین کار, به مسائل فنی کار با ماشین آلات و غیره اختصاص دارد.


آنچه در جلوگیری از سوانح محیطهای کار موثرتر از وسائل حفاظت فردی می باشد, آموزش صحیح و بموقع قبل و حین اشتغال است !

بخشی از حوادث, مربوط به خود چوب و بخش دیگر در موقع کار با آن بروز میکند. آسیب های فیزیکی و تنفسی مهمترین صدمات بخش نخست این حوادث را شامل می شوند. بعنوان مثال چوب کاج ( روسی ) هم در سطوح و لبه ها, دارای تراشه های تیزی است که میتواند باعث زخمهای عمیق پوستی گردد. این مشکل بویژه با کار رنگکارها ارتباط دارد که بجهت طبیعت کارشان چوبها را بیشتر لمس می کنند.

هرچند ماشین آلات جدید چوب بری و تراش چوب, همگی مجهز به سیستم های جداگانه یا مرکزی مکنده می باشند, اما بازهم تاثیر منفی تراشه چوب و خاک اره بر سیستم تنفسی کارگران را نمیتوان نادیده گرفت. استفاده صحیح از ماسکهای مناسب در این موارد میتواند میزان صدمه به مجاری تنفسی و ریه کارگران را تا حدود بسیاری تقلیل دهد. مصرف شیر در طول ساعات کار با چوب, در کاهش این آسیبها بسیار موثر است.


امروزه کمتر سالن تولید صنایع چوب پیشرفته ای را میتوان یافت که مانند قدیم انباشته از پوشال و خاک اره روی زمین و معلق در هوا باشد !

میگویند پیشگیری, بهتر از معالجه است. شاید مهمترین دلیل سوانح کار, مشغله های فکری غیرکاری کسانی است که از جمله با چوب سر و کار دارند. مسلما هیچ کارگاه و کارفرمائی ( از جمله در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ) نمیتواند نقش دیگر نهادهائی را بعهده گیرد که در کار و زندگی کارگران و عائله ایشان وظیفه دارند.

سیستم های حفاظت و ایمنی محیطهای کار, بیشترین تمرکزشان بر راندمان تولید و کیفیت محصول است. اما اگر این سیستم قدری هم متوجه سلامت جسم و جان کارگران باشند, آنگاه میتوان از بسیاری از سوانح کار پیشگیری کرد. وقتی کارگری به هر دلیل روحیه خوبی ندارد, گماردن او به کاری که نیاز به رعایت اکید مسائل حفاظت و ایمنی دارد, به پیشواز خطر رفتن است.


سلامتی و حال خوب کارگر در مسائل حفاظت و ایمنی, بمراتب مهمتر از سلامتی و سرویس مناسب و بموقع ماشین آلات و ابزارهای کار است !

سلامت و سرویس مناسب و بموقع ماشین آلات از جمله عوامل موثر بر کاهش سوانح در محیطهای کار است. اما باید بویژه مراقب سلامتی و شادابی کارگرانی نیز بود که این ماشین آلات را بکار می گیرند.

متاسفانه در موقع بروز حوادث کار, بیشترین توجه معطوف به نقاط ضعف احتمالی سیستم ایمنی ماشین آلات و ابزارها میشود. حال آنکه شاید مهمترین عامل جلوگیری از سوانح ناشی از کار, وجود تمرکز حواس لازم در کارگران است.

با آرزوی سلامتی و حال خوب برای کلیه اهالی صنایع مختلف مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله صنایع چوب ), یادداشت بعدی سایت ” دکوراسیون بهفرم ” به کلیاتی اختصاص دارد که مربوط به مسائل حفاظت و ایمنی در کار با چوب میگردد. امیدواریم لینک های مرتبط با این یادداشت هم برای کلیه علاقمندان و دست اندرکاران این شاخه دکوراسیون داخلی ساختمان مفید بوده باشد.

یکی از دستگاههای پر حادثه در صنعت چوب, دستگاه رنده است. در ویدئو پیوست ابتکار جالبی بنمایش میگذارد که در آن برای رفع پیچیدگی چوب, از دستگاه ” گنده گیر ” استفاده گردیده که بمراتب دارای خطر کمتری از ” دستگاه رنده ” می باشد :

https://www.instagram.com/p/CLiWE96jzpT/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.