کفپوش های مصنوعی و مشکل الکتریسیته ساکن

پولیش مخصوص پارکت
148

کفپوش های مصنوعی و مشکل الکتریسیته ساکن

بیننده محترمی طی تماس تلفنی با ” دکوراسیون بهفرم ” موردی را درباره مشکل الکتریسیته ساکن بعد نصب کفپوش لمینیت در محل کارشان مطرح نموده اند. از آنجا که موضوع میتواند برای سایر علاقمندان و بینندگان گرامی سایت ” دکوراسیون بهفرم ” نیز مفید باشد, تلخیص این گفتگو را اینجا هم باشتراک میگذاریم.

جزئیات اجرای یک چاه ارت (earth pit )

ایشان گفتند که پارکت 4 سال قبل در طبقه 14 یک برج اجرا شده و حال که این شرکت در آن مشغول بکار شده, بجهت تاثیر الکتریسیته ساکن بارها دچار خسارت گشته اند. بهمین جهت تاکنون چندین دستگاه لپ تاپ آسیب دیده و قطعات کامپیوتری, نظیر ماوس سوخته اند.

ظاهرا مدیر ساختمان مدعی است که در برج سیستم ارتینگ (earthing ) بنحو صحیح انجام شده است. متاسفانه این نخستین بار نیست که چنین مشکلات, زمانی با ما در میان گذاشته میشود که باصطلاح کار از کار گذشته است !

ای کاش علاقمندان به استفاده از کفپوش های سینتتیک (Synthetic Polymers ) که در ترکیب آن از مواد پتروشیمی استفاده شده, قبل از هرگونه اقدام اجرائی در این زمینه, قدری در این حوزه مطالعه نموده و با اهل فن مشورت نمایند. یکی از مهمترین اهداف ما در ” دکوراسیون بهفرم ” افزایش آگاهی عمومی در زمینه های گوناگون, از جمله در این شاخه مهم دکوراسیون داخلی ساختمان است.

مناسبترین راه حصول اطمینان از هر خرید, اعتماد به کنترل های صحیح و اصولی موسسه استاندارد است !

این مشکل را در دیگر کفپوش های ساختمانی, از جمله پارکتهای چوبی و ” پارکتهای مهندسی ” کمتر میتوان سراغ کرد. اما به هر جهت در شرکتهائی که انواع کامپیوتر در آنها بشکل گسترده مورد استفاده است, قبل از هر کار باید وضعیت ارتینگ ساختمان و میزان الکتریسیته ساکن بدقت کنترل و بررسی شود.

درباره اجرای سیستم ارتینگ در ساختمان قبلا یادداشتهای متعدد ” دکوراسیون بهفرم ” تقدیم شده و نیازی به تکرار آنها نیست. تنها به ذکر همین اکتفا میکنیم که بهترین حالت آنست که این سیستم بصورت مرکزی انجام شود. در غیر اینصورت هر واحد میتواند ارتینگ  را جداگانه و مجزا انجام داده و کلیه پریزهای واحد خود را ارت دار نماید.

اما در مواقع فورث و تا زمانی که شرایط برای کار اصولی در این زمینه فراهم شود, میتوان از روشهای موقت استفاده کرد که میزان آسیب ناشی از الکتریسیته ساکن به حداقل ممکن برسد.

الکتریسیته ساکن بر اثر اصطکاک بوجود می آید و این اصطکاک بویژه در فضاهای پر تردد بیشتر است. برای کاهش الکتریسیته ساکن روی سطوح با ترکیبات پتروشیمی, باید میزان اصطکاک را به حداقل ممکن رسانید. استفاده مرتب و با برنامه از پولیش های مخصوص پارکت و استفاده از دمپائی های مناسب غیر پلاستیکی, میتواند میزان اصطکاک ناشی از تردد بر اینگونه کفپوشها را بمراتب کاهش دهد.

یکی از راههای موقت کاهش اصطکاک, استفاده صحیح, مداوم و منظم از پولیش مخصوص پارکت است !

در این گفتگوی ” دکوراسیون بهفرم ” , گرچه این مباحث قدری مشروح تر مطرح گردید, اما نیازی به تکرارشان نیست. علاقمندان به موضوع  میتوانند این مطالب را در یادداشتهای مرتبط که قبلا در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” منتشر شده جستجو و مطالعه نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.