سخنی درباره جداسازی چسب کفپوشهای مستعمل از سطوح سیمانی

انواع مغار نجاری
1,876

سخنی درباره جداسازی چسب کفپوشهای مستعمل از سطوح سیمانی

بیننده محترمی از طریق بخش ” دیدگاهها “ی سایت ” بهفرم کفپوش ” موردی را درباره تعویض کفپوش منزلشان مطرح کرده اند. از آنجا که موضوع میتواند برای عموم علاقمندان به مباحث دکوراسیون هم مفید باشد, متن پرسش و پاسخ را اینجا نیز باشتراک میگذاریم.

پرسش :

با درود بر شما …
من کفپوش اتاق لباس شویی رو برداشتم یعنی کندم و حالا می خوام کفپوش دیگه ای که شکل سنگ مرمر و به صورت مربع های چهل در چهل هست بزارم اما دچار یک مشکل شدم و اون این است که چسب کفپوش قبلی همچنان روی بتون زیرش مونده ، از یک مایع که مخصوص برداشتن چسب است استفاده کردم اما جواب خوب و سریع نگرفتم با سمباده برقی هم گردو خاک می شه موندم چی کار کنم
می شه راهنمایی کنید که چاره ای بکنم ؟

پاسخ :

با درود متقابل و تشکر از حسن اعتماد شما,

یک ) پیشتر نیز خدمت بینندگان محترم سایت عرض کرده ایم که هرچه سوالات دقیق تر و نیز همراه عکسهای واضح و مشخص باشد, بهتر و روشن تر میتوانیم پاسخگوی پرسشها باشیم. برای پیوست عکسها میتوان از ایمیل سایت استفاده نمود.

دو ) یکی از زمینه های پر کاربرد دکوراسیون داخلی ساختمان, انواع کفپوش های ساختمانی هستند. بنظر میرسد منظور شما از ” کفپوش ” , همان کفپوش pvc باشد. برای نصب انواع کفپوش pvc از دو گونه چسب ” صنعتی ” و ” خمیری ” استفاده میشود. اما در توضیحات شما روشن نیست که کدام نوع چسب برای نصب کفپوش قبلی استفاده شده است.


یکی از برندهای مشهور چسب صنعتی, چسب معروف به 8888 است .

در سایت ” بهفرم کفپوش ” درباره ویژگیهای هر دو نوع چسب کفپوش, روش اصولی برچیدن کفپوش های مستعمل, نحوه نظافت زیرکار کفپوش قبلی و آماده کردن زیرکار برای نصب کفپوش جدید چندین یادداشت منتشر شده است. پیشنهاد میکنیم این مطالب را با استفاده از بخش ” جستجو ” در سایت یافته و مطالعه نمائید.

اما باختصار باید گفت که پاکسازی زیرکار از چسب مورد استفاده قبل, بستگی به نوع چسب دارد. حلال چسب ” صنعتی ” بنزین است و آنرا میتوان با رعایت اکید اصول ایمنی از زیرکار پاکسازی کرد. از آنجا که بنزین ماده شیمیائی بسیار فرار می باشد, برای این کار بهتر است قسمت به قسمت پیش رفت. ضمنا توصیه میکنیم برای استفاده از بنزین, از ظروف کوچک نیم لیتری پلاستیکی مات در دار استفاده شود.

بخشهائی از زیرکار را که هنوز آلوده به چسب است, به قسمتهای کوچکتر تقسیم می کنیم. بعد یک دستمال نخی را به بنزین آغشته کرده و بر روی قسمتهای چسبی قرار می دهیم تا چسب باصطلاح, خوب خیس بخورد. سپس چسبی را که قدری نرم شده با حوصله و توسط کاردک از زیرکار جدا میکنیم. بجهت پیشرفت کار و جلوگیری از خستگی بهتر است برای این کار از کاردک متوسط استفاده شود.

قبلا در مورد اصول ایمنی استفاده از مواد شیمیائی فرار مثل بنزین و تینر هشدار داده ایم. این توصیه ها را نیز میتوانید از طریق ” جستجو ” در سایت یافته و مطالعه نمائید. برای کار با این مواد باید دقت کرد که پنجره های اطاق باز بوده و هوا در فضای کار کاملا جریان داشته باشد. رعایت اصول ایمنی بویژه در فصول سرد سال که معمولا در و پنجره ها بسته اند,  اهمیت بیشتر دارد. دقت کنید که محیط کار با این مواد بکلی از هرگونه شعله و جرقه فاصله داشته باشد.


هر جرقه کوچک قابل پیشگیری, میتواند به آتش سوزی بزرگ غیر قابل کنترل بیانجامد !

سه ) تا جائی که میدانیم برای جدا کردن ” چسب خمیری ” از زیرسازی حلالی وجود ندارد. چسب خمیری بعد خشک شدن, سخت میشود و نمیتوان آنرا بویژه از روی سطوح سیمانی به آسانی جدا کرد.

برای اینکار نوعی از ” مُغار ” با لبه صاف مناسب است که شبیه پیچ گوشتی, اما تیز و پهن تر است. مُغار از جمله ابزارهای دستی پر کاربرد در صنعت نجاری بشمار میروند.


از جمله ابزارهای دستی پر کاربرد در نجاری, انواع مُغار است که لبه آنها دارای شکل و اندازه مختلف می باشد.

لبه تیز مغار را بصورت مورب روی لبه های چسبی قرار داده و با ضربه آرام چکش, چسب خمیری خشک شده را تکه تکه جدا می نمائیم. این کار وقت گیر و مستلزم حوصله بسیار است.

چهار ) بعد پاکسازی زیرکار از چسب, نوبت به نظافت کامل و بررسی مجدد وضعیت زیرسازی می رسد. در مورد زیرکار مناسب نصب کفپوش pvc , مطالب متعددی در سایت وجود دارد که نیازی به تکرار نیست. عجالتا میتوان گفت زیرکار این نوع کفپوش باید کاملا صاف, بدون پستی و بلندی و . . . عاری از هرگونه آلودگی به غبار و چربی باشد.


زیرکار کفپوش pvc باید کاملا صاف, بدون پستی و بلندی و . . . عاری از هرگونه آلودگی به غبار و چربی باشد.

دکوراسیون داخلی ساختمان از جمله رشته های صنعت بشمار میرود که بجهت ارتباط با مسائل زیبائی شناختی, کاری بسیار نیز دلچسب است. انجام هر کار برای دل خود ( بخصوص در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ) هم گذشته از صرفه اقتصادی, بویژه خیلی لذت بخش است. اما گاهی برای هم جیب و دلمان بهتر آنست که از استادکارهائی استفاده کنیم که از تجربه لازم در آن زمینه مشخص برخوردارند ! ؟

برایتان سلامتی و موفقیت آرزومندیم.

کار را باید به کاردان سپرد ! ویدئو پیوست نحوه برش و نصب پارکت لمینیت را در زوایای کنار یک اطاق نشان میدهد که از جمله بخشهای دستگیر کار نصب است :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.