مقدمه ای درباره مناسبات معماری و تاسیسات در ساختمان

تاسیسات آب و فاضلاب
2,145

مقدمه ای درباره مناسبات معماری و تاسیسات در ساختمان

البته عمده تمرکز ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” بر شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان است. ولی یکی از بخشهای مهم هر ساختمان, تاسیسات مکانیکی ( و برقی ) است که بجهت اهمیت به آن تاسیسات زیربنائی هم گفته میشود. اما این پدر نیز بین اولادش فرق می گذارد و هرچه معمارها عزیز کرده اند, مهندسین برق و مکانیک جایگاه جوجه اردکهای زشت را بین فرزندان ساختمان دارند ! ؟


در موقع طراحی ساختمان, واقعا چقدر با مهندسین مکانیک و برق مشورت میشود ! ؟

علت اینست که هرچه هزینه و کارهای انجام شده در نمای ساختمان جلوه گری میکند و بر قیمت آن می افزاید,  حجم اصلی کارهای بخش تاسیسات از دیده ها پوشیده است و هزینه هایش را کسی به حساب نمی آورد. بهمین جهت در طراحی ساختمان نیز تنها وقتی با مهندسین مکانیک و برق مشورت میشود که دیگر کار از کار گذشته و در اجرا به مشکل خورده اند.

چندی پیش دوست عزیزی به مشکل نشتی اشاره داشت که در سیستم فاضلاب مجموعه آپارتمانی ایشان پیش آمده است. ظاهرا تاکنون از چندین دست اندرکار تاسیسات کمک خواسته و هنوز به نتیجه ای نرسیده اند.


نمونه نقشه تاسیسات برقی یک واحد ساختمانی

مشکل اساسی اینست که اولا نقشه های اجرائی تاسیسات زیربنائی ساختمان در دسترس نیست و ضمنا در طراحی ساختمان دسترسی های مناسب به منظور تعمیر و نگهداری پیش بینی نشده است. به این ترتیب مشکل آنست که اولا چگونه محل دقیق نشتی را یافته و ثانیا اصلاح سیستم با کمترین تخریب ممکن انجام شود.

ساخت و ساز در کشور ما گرفتار مشکلات عدیده است. اما شاید مهمترین مشکل تضاد ظاهرا لاینحل منافع بین سازنده و کسانی است که باید عمری از آن ساختمان استفاده کنند. این تضاد نهایتا بر سر اهالی ساختمان آوار میشود, اما موجب آن مقدماتی است که قضاوت درباره اشان دشوار است.

امروزه برخی از دست اندرکاران ساخت و ساز بدلائل مختلف زندانی اند و معلوم نیست چه بر سر عائله ایشان می آید ؟ در این شرایط چگونه میتوان به اهالی این صنف توصیه کرد که در موقع طراحی و اجرای ساختمان, بی خیال تمرکز بر دخل و خرج کسب و کارشان باشند ! ؟

بخش قابل توجهی از ساختمان سازی ها نیز در قالب پروژه های عمرانی صورت میگیرد که البته مسائل مالی قدری متفاوت دارند. اما اساس مطلب همان تضاد منافع بین مجری, مشاور, کارفرما و بهره بردار است که پیشتر بدان اشاره شد.

همینطور کسانی که با هزار ذوق و شوق ( و البته قرض و قوله ) آپارتمان هائی خریداری میکنند, اغلب کمترین آمادگی مالی و روحی برای هزینه های مضاعف پیش بینی نشده ندارند. در چنین شرایط وقتی آنان ناگهان گرفتار چنین مشکلات مرتبط با تاسیسات زیربنائی ساختمان میشوند, چه باید کرد و چه میتوان گفت ! ؟


در خرید یک ملک علاوه بر زیبائی و روشنی هر فضای منزل, معمولا چقدر به تاسیسات زیربنائی ساختمان اهمیت میدهیم ! ؟

معمولا در این مواقع بحث ” ضوابط ” و ” نظارت ” بمیان می آید. اما همه آنها که از نزدیک دستی بر آتش دارند میدانند که مشکل از ” مجوز ” ها نمی باشد که الی ماشاالله هم وجود دارد و بشدت لوث شده است. وقتی اراده و آزادی برای اصلاح ریشه ای مشکلی وجود نداشته باشد, نمیتوان کار را از میانه و از این یا آن گوشه اصلاح کرد.

وقتی هر چیز سر جای خود و سرمایه و منافع همه محترم, محفوظ و قابل پیگیری باشد, آنگاه میتوان فکری اساسی به حال مناسبات این فرزندان ساختمان هم نمود. مشکل اصلی از بچه ها نیست که حرمت و اندازه نگاه نمیدارند ! ؟


در آنالیز ارزش یک ملک, چقدر برای آسایش و آرامش اهالی آن قیمت می گذاریم ! ؟

قرار بود در این یادداشت به جایگاه اصولی تاسیسات مکانیکی و برقی در طراحی و دکوراسیون کلی ساختمان بپردازیم. اما مقدمه مطلب آنچنان طولانی شد که بدان منظور فرصت دیگری لازم آمد. تنها فعلا به همین بسنده کنیم که ارزش هر کالا تنها به ” ریالی ” نیست که در بازار تعیین میشود. ارزش واقعی هر ملک به آسایش و آرامش اهالی و ساکنان آن در درازمدت است !

تا فرصتی دیگر, سلامت و صبور باشید.

یکی از مسائل اساسی در هر ساختمان, تمهیدات لازم در مواقع تعمیر و نگهداری است. ویدئو پیوست نمونه ای از خلاقیت طراح ساختمان را در ” پوشش متحرک سقف پاسیو” برای چنین موارد نمایش میدهد :

پوشش متحرک سقف پاسیو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.