برخی کلیات درباره انواع پارچه رو مبلی و صنف رویه کوبی مبل

مبلمان استیل
2,545

برخی کلیات درباره انواع پارچه رو مبلی و صنف رویه کوبی مبل

یکی از زمینه های مرتبط با مبلمان نشیمن, انواع پارچه رو مبلی است. اگرچه در انتخاب پارچه رومبلی جنبه های زیبائی شناسی آن ( از جمله تناسب یا تفاوت رنگ و طرح با مجموعه دکوراسیون هر فضای معین مسکونی یا . . . اداری ) بسیار مهم است, اما ویژگیهای فنی و زیستی پارچه های رو مبلی نیز اهمیت جدی دارند.


امروزه پارچه های رو مبلی سرشار از تنوع طرح و رنگ است !

از جمله این ویژگیهای پارچه های رو مبلی, مقاومت سایشی مناسب, مقاومت در برابر چرک شدن, امکان شستشو و نظافت آسان است. پارچه رومبلی بجهت تماس مداوم بدن, نباید باعث حساسیت های خاص پوستی گردد. از آنجا که پارچه رو مبلی در معرض اصطکاک مداوم با بدن است, موضوع الکتریسیته ساکن نیز از مباحث مهم دخیل در تولید آنست.

پیشتر اشاره کردیم که بدن انسان در تماس با الیاف طبیعی, بویژه احساس راحتی بیشتر میکند. اما هر یک از الیاف طبیعی ( مثل پنبه, پشم, کتان و . . . ابریشم ) با وجود محاسن معین, دارای نقاط ضعف خاص فیزیکی یا شیمیائی نیز هستند که استفاده از آنها را با مشکلات و محدودیتهائی همراه می سازد. بهمین جهت در تولید الیاف مصنوعی برای هر مصرف معین ( از جمله جهت تولید پارچه رو مبلی ) میکوشند آن نقاط ضعف را حتی الامکان برطرف کرده و مناسبترین پارچه ها را برای هر مصرف خاص تولید نمایند.

پارچه رو مبلی به جهت جلوه در دکوراسیون داخلی ساختمان جایگاه ویژه ای دارد. پیشرفتهای اخیر در صنعت رنگرزی ( شامل تولید رنگهای جدید پیشرفته و نیز تجهیزات رنگرزی ) امکانات بیشماری برای رنگ همه گونه الیاف ( از جمله انواع الیاف طبیعی ) فراهم کرده که در گذشته سابقه نداشته است. از جمله این پیشرفتها در تولید رنگهائی است که علاوه بر درخشندگی و بازی نور, در معرض نور خورشید و شستشو نیز از ثبات قابل ملاحظه ای برخوردارند.

صنایع نساجی از نظر داشتن واحدهای آزمایشگاه و کنترل کیفیت ( حتی در ایران ) از موقعیت ممتازی نسبت به دیگر صنایع برخوردارند. این واحدها بجز کنترل کیفیت تولیدات موجودات بر اساس استانداردهای مشخص, همیشه میکوشند با تغییر در نسبت ترکیب الیاف مختلف طبیعی و مصنوعی, به تولیدات جدیدتری دست یابند که علاوه بر خصوصیات جدید و مناسبتر فیزیکی و شیمیائی, از نظر رنگ پذیری نیز متمایز باشند. پیشرفتهای ” نانو ” براستی در صنعت نساجی ( هم تکنولوژی و رنگ ) انقلاب بزرگی براه انداخته است.

صنعت پارچه مبلی با صنف ” رویه کوب مبل “ نیز نسبتی معین دارد. طی 20 سال اخیر صنعت رویه کوبی مبل هم بسیار پیشرفت کرده است. کارگاهها و کارخانه های رویه کوبی مبل امروز علاوه بر تجهیزات جدید, از مواد و ملزومات جدید و بسیار با کیفیت تری استفاده میکنند که پیش از این سابقه نداشته است. انواع چرخ خیاطی و ماشین دوخت های جدید, دستگاههای بادی و برقی مدرن, فوم های فشرده و . . . فنرلول های با کیفیت,  از جمله این تجهیزات و مواد پیشرفته اند.


از کلاف تا پارچه مبل, رویه کوبی هر مبل شامل اجزاء گوناگون است !

انواع مبلمان, یکی از بخشهای بسیار مهم دکوراسیون داخلی ساختمان ( چه مسکونی یا اداری ) است که صنعت مبلمان نشیمن تنها یکی از شاخه های مرتبط آن می باشد. این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره دو رشته تولید پارچه مبلی و رویه کوبی مبل اختصاص داشت که در واقع زیرمجموعه های صنعت مبلمان نشیمن ( هم چوبی و فلزی ) بشمار میروند. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله پارچه مبلی و رویه کوبی مبل ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” همراه شود.

ساختمان هر پارچه اساسا مبتنی بر دو رشته عمودی و افقی از نخ هاست که با آن ها ” تار ” و ” پود ” میگویند. ویدئو پیوست آموزشی ساده نحوه بافت پارچه را به نمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/B8RVvsyBE8g/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.