برخی نکات درباره مسائل موزائیک فضاهای باز

خط تولید موزائیک
2,617

برخی نکات درباره مسائل موزائیک فضاهای باز

یکی از بینندگان محترم سایت ” دکوراسیون بهفرم ” , ضمن ارسال دو قطعه عکس موردی را از طریق ایمیل مطرح نموده اند. از آنجا که مشکل تخریب موزائیک حیاط منزل در زمستان میتواند برای عموم مفید باشد, متن پرسش و پاسخ را اینجا نیز باشتراک می گذاریم.

پرسش :


سلام
برای حیاطی که موزاییک شده ولی به علت اینکه موزاییک کیفیت خوبی نداشته و به علت سرما و یخ زدگی روی آنها کنده شده چه پیشنهادی دارید با تشکر

پاسخ :

با سلام متقابل و تشکر از حسن اعتماد شما,

یکی از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان, پوشش کف فضاهای باز است. از جمله این پوشش های کف, انواع موزائیک حیاطی است. از آنجا که موزائیک قابلیت شستشو و نظافت مناسب دارد, پیشتر از آن برای کف اطاقها, آشپزخانه, حیاط خلوت, و . . . . راهروها نیز فراوان استفاده می شد. امروزه مصارف موزائیک در ساختمان و منازل محدودتر شده و بیشتر برای فضاهای باز مورد استفاده قرار میگیرند.


” نوسازی ” اگرچه گرانتر است, اما بمراتب سریعتر و آسانتر از کارهای ” بازسازی ” است !

 موزائیک های نسل قدیم علیرغم تنوع طرح و رنگ, از نظر ساختمان و نحوه تولید تفاوت چندانی باهم نداشتند. اما امروزه موزائیک های خاصی تولید میشود که بسیار مناسب فضاهای باز می باشند. این موزائیک ها ضمن مقاومت سایشی بالا, در برابر تغییرات شدید دما, رطوبت و تابش شدید نور خورشید نیز بسیار مقاوم اند. سابق چنین موزائیک هائی وجود نداشت و مردم در فصول سرد و بارندگی سعی میکردند به روشهای خاص مانع یخ زدگی و ترک موزائیک های حیاط یا پشت بام گردند.

آب باران شامل مقدار معینی از املاح است. وقتی بین بندهای موزائیک شیار یا شکافی وجود داشته باشد, این آب از محل شیار به زیرسازی نفوذ میکند. شبها که هوا سردتر میشود, این آب بجهت ضخامت کم سریعا یخ بسته و منبسط میگردد و بدین ترتیب موزائیک ها لق شده و زیرپا بتدریج می شکنند.

یکی از راههای معمول محافظت موزائیک محیطهای باز, دوغاب دوره ای بویژه قبل از فصل سرما است. اگر بین موزائیک ها درز و شکاف نبوده و شیب بندی کف نیز صحیح باشد, آب باران یا برف نمیتواند به آسانی به زیرسازی نفوذ کرده و آسیبی به این نوع کفپوش وارد نمی شود.


با شیب بندی مناسب میتوان مانع تجمع آب در بخشهای گوناگون محوطه های باز شد.

اما تصاویر ارسالی, نشانی از شیار یا شکاف در بندهای بین تایل های موزائیک ندارد. ظاهرا تخریب صورت گرفته سطحی است و بنظر نمیرسد موزائیک ها هم لق شده باشند. در چنین حالت ارزان و سریعترین روش, ترمیم سطحی موزائیک های تخریب شده با ملات چسب بتون است.

بعد از ترمیم سطوح تخریب شده, بهتر است آن قسمتها را با دستگاه ساب زد. مهمترین مشکل این نوع ترمیم, آنست که نمیتوان طرح, رنگ و بافت اصلی موزائیک را از کار در آورد و نتیجه کار چندان متناسب و زیبا نیست. در چنین موارد ترجیحا بهتر است از خدمات و اطلاعات فنی کارخانه های تولید موزائیک استفاده گردد.


نمونه یک خط نیمه اتوماتیک تولید موزائیک

پیشنهاد نخست ما تعویض موزائیک های قبلی با موزائیک های مناسب برای فضاهای باز است. اگر این کار به هرجهت ( مالی و غیره ) مقدور نباشد, میتوان تنها نسبت به تعویض موزائیک هائی اقدام کرد که دچار آسیب شده اند. برای اینکار باید قبلا موزائیک هائی مشابه و به همان تعداد فراهم کرد.

اگر تعدادی از موزائیک ها لق شده باشند, آنگاه لازم است زیرسازی کف نیز اصلاح گردد. در چنین حالت ممکن است لایه های زیرین خاک هم نشست کرده باشند. در این مواقع شاید لازم آید نسبت به تحکیم بستر کف سازی هم اقدام شود.


هر یک از لایه های بستر زمین, مشخصات معین داشته و نیاز به تراکم مشخص دارد !

در مورد روشهای دستی و مکانیکی تحکیم بستر خاک, مطالب چندی در سایت ” بهفرم کفپوش ” وجود دارد که از طریق بخش ” جستجو ” براحتی میتوان یافت و مطالعه نمود.

بعد اتمام کار نصب موزائیک, لازم است قسمت مربوطه را خوب دوغاب داد. پیشنهاد می کنیم دوغاب محدود به قسمتهای بازسازی نشده و سراسری انجام گردد. بعد دوغاب بهتر آنست که حداقل یک روز از تردد بر موزائیک های تازه فرش شده خودداری شود.

موفق باشید.

از جمله بخشهای جذاب دکوراسیون داخلی ساختمان, زمینه های کار در مشاعات و فضای باز منازل و ادارات است. پوشش متفاوت کف در این قسمتهای ساختمان, نمونه ای این زمینه هاست که علاوه بر ویژگی کاربردی جنبه زیبائی شناسی قابل توجه نیز دارد :

اجرای پارکت چوبی در فضای باز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.