سخنی درباره مسائل تبلیغات در کسب و کارها

ویترین فروشگاه لباس
1,226

سخنی درباره مسائل تبلیغات در کسب و کارها

در روزگار سعدی, مُشک آن بود که خود ببوید !  اما در دور و زمانه ما که بازار هر کالا اینچنین اشباع شده و کوچکترین غفلت در رقابت میتواند به ورشکستگی هر کسب و کار ( از جمله در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ) بیانجامد, چگونه میتوان بدون تبلیغات مناسب فعالیت اقتصادی موفق داشت ! ؟


هر کسب و کار نه تنها در بدو امر, که تا همیشه نیازمند مراقبت است !

یکی از ابزارهای تبلیغات در هر کسب و کار جدی ( از جمله در زمینه های مختلف دکوراسیون داخلی ساختمان ), نام و نشان خاص ( logo ) است. در طراحی ” نشان ” هر مجموعه اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی و غیره, ضمن رعایت اصول زیبائی شناسی, آن جنبه هائی از کار و فعالیت ایشان را لحاظ میکنند که وجه ممیزه آن از رقبای ایشان محسوب می گردد.

در گذشته که درک بصری مردم بسیار پائین تر بود, لوگوی شرکتها و غیره را نیز خیلی ” رو ” و باصطلاح ” تابلو ” طراحی میکردند. بعدها نه تنها دانش عمومی در این زمینه بسیار بالا رفت, بلکه میزان اینگونه تبلیغات نیز آنچنان گسترش یافت که ” تبلیغات مستقیم ” دیگر آن بُرد و نفوذ سابق را بین مردم نداشت.


نمونه تبلیغات تجاری در مطبوعات آمریکا در سالهای نخست بعد جنگ دوم جهانی !

به این ترتیب بتدریج دست اندرکاران هر کسب و کار ( از جمله دفاتر طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ) رو به آرم و علائم شناسه آوردند که بدون کمترین تبلیغات ” جیغ “, تنها باید چشم هر بیننده و رهگذر را ناخودآگاه بخود معطوف می نمودند.

لوگوی هر فروشگاه ( از جمله در زمینه دکوراسیون داخلی ساختمان ), شرکت, کارخانه, بانک و غیره مسلما باید دارای نشانه ای از نوع کار و فعالیت آن کسب و کار باشد. اما از آن گذشته این ” نشان ” میتواند آنچنان برای بیننده و رهگذر, غیر منتظره ( سورپرایز ) باشد که او را لحظه ای بخود جلب نماید. هنر طراح لوگو, شکار بیننده در همین یک لحظه است !

زمانی برای جلب مشتری, تنها کافی بود نیاز او را تحریک کرد یا برایش نیاز جدیدی معرفی نمود. اما در چنین بازار که از هر کالا دهها و صدها نمونه مشابه وجود دارد, چگونه میتوان چشم خسته بیننده و رهگذر پر شتاب را قدری متوجه چیز یا کالائی خاص نمود ! ؟

در آن دوران استفاده صرف از تصویر یک ستاره سینما, موسیقی, ورزش و غیره, بخودی خود کافی بود تا بیننده یا رهگذر را متوجه این یا آن تابلو تبلیغاتی نمایند. اما امروز که سینما و عرصه هر هنر و ورزش غرق ستاره هاست, چه باید کرد ! ؟

روزگاری بویژه در شبها, با استفاده از انواع نور و رنگ میشد همه نگاهها را به یک تابلو جلب نمود. اما اینک که بسیاری از راسته های بازار ( از جمله بازار دکوراسیون داخلی ساختمان ), دیگر غرق هزاران تابلوهای جور و واجور نئون و . . . LED می باشند, با چه ترفندی میتوان تبلیغی موثرتر نمود ! ؟


هنر تبلیغات وقتی بیشتر بچشم می آید که بازار عرصه دهها و صدها کالای مشابه است !

بنظر میرسد عرصه تبلیغات نیز به میدان رقابتی جدی بدل شده که تنها طراحانی میتوانند در آن موفق شوند که ضمن تبحر جدی به حوزه کار خود ( گرافیک, دکوراسیون و غیره ), شناخت جامعی نیز از جامعه شناسی زمان خود داشته باشند.

متاسفانه یکی دیگر از موانع کسب و کار در ایران امروز ( از جمله در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ), محدودیتهای فرهنگی تنگ نظرانه ایست که به حوزه تبلیغات تحمیل شده است. هر جامعه قطعا دارای وجوه ممیزه فرهنگی و اجتماعی است و هیچ طراح تبلیغات مسلما نمی خواهد با دست خود تیشه به ریشه کسب و کارش بزند.


نمونه تاثیر محدودیتهای فرهنگی در ویترین یک فروشگاه عرضه لباس !

انتقاد ما دقیقا معطوف به محدودیتهائی می باشد که تنها مطابق خواست بخش معینی از مردم شهرها و روستاهای کشور است. بازار عرصه سلیقه های کاملا گوناگون است و باید کوشید که این مجموعه گرایشات و خواستها در آن بگونه ای باهم تعامل داشته باشند و هر کس در انتخاب, تهیه و خرید کالای مورد نظر خود آزاد باشد.

استفاده ابزاری از هر مضمون, منجمله در تبلیغات تجاری, البته رسمی پسندیده نیست. اما بنظر میرسد در این کار مهم نیز بیشتر, نیاز به ” فرهنگ سازی ” باشد. وقتی فرهنگ عمومی مردم, سوء استفاده از هر زیبائی را برنتابد, تبلیغات نیز خواه ناخواه از استفاده ابزاری از چنین حوزه ها پا پس خواهد کشید ! ؟

نکته مهم دیگر در هنر- صنعت تبلیغات تجاری ( از جمله در زمینه های مختلف دکوراسیون داخلی ساختمان ), لزوم توجه کافی نسبت به تغییر و تحولات در سلیقه عمومی است. به این ترتیب هر اثر تبلیغی ( از جمله در شبکه های اجتماعی ) تنها تا زمانی موثر است که شرایط و خواست عمومی تغییر نکرده باشد. سایت ” دکوراسیون بهفرم ” البته مدعی گرافیک و طراحی تبلیغات نمی باشد. امید است این یادداشت باعث گردد تا اهالی این حوزه, با ارائه نقدها و نقطه نظرات کارشناسانه خود آنرا غنا بخشیده و کامل نمایند.

با امید رفع کلیه محدودیتهای تمام کسب و کارها, بویژه مشکل جدی ” کرونا ” , سلامت و پایدار باشید.

در تصویر پیوست نمونه جذاب و مفهومی از خلاقیت در هنر گرافیک را میتوان مشاهده کرد :

https://www.instagram.com/p/CH6XOcHBwHG/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.