جزئیاتی درباره نصب پارکت لمینیت

نصب قرنیز
1,265

جزئیاتی درباره نصب پارکت لمینیت

در این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” کوشش ما آنست که مجموعه اطلاعاتی منسجم درباره ” مشخصات “ , ” زیرسازی “, ” نصب “, ” نظافت ” , ” نگهداری ” و ” جابجائی ” انواع پارکت لمینیت در اختیار بینندگان محترم سایت ” دکوراسیون بهفرم ” بگذاریم. مسائل حقوقی و . . . زیبائی شناسی دکوراسیون داخلی ساختمان – از جمله در حوزه پوشش های کف ساختمانی – اغلب جنبه عمومی دارند و نیازی نیست آنها را مجددا بازنشر کنیم.

ضمنا در اینجا تنها به مواردی از مباحث فوق خواهیم پرداخت که مختص این نوع پوشش کف است. در قسمت های پیشین این مجموعه یادداشتهای ” دکوراسیون بهفرم ” درباره ساختمان, زیرسازی و کلیات نصب کفپوش لمینت گفتگو شد. در این بخش به برخی نکات جزئی خواهیم پرداخت که مربوط به نصب این نوع پوشش کف ساختمانی است.


گاهی برای جا زدن لمینیت انتهای کار, نیاز به ابزار و ابتکارات خاص هست !

مهمترین نکته در نصب پارکت لمینیت هموار بودن زیرِکار است. در غیر اینصورت و موقع تردد و استفاده ممکن است کلیک تایلها شکسته یا صدمه ببیند. ناهمواری زیرِکار لمینیت از جمله دلائل به صدا افتادن ( غِژ غِژ ) این کفپوش در هنگام آمد و شد بر آنست.

برای جلوگیری از فشار نامتوازن به قسمتهای مختلف تایلهای لمینیت, کیفیت و انعطاف پذیری فوم زیرِکار نیز بسیار اهمیت دارد. به همین جهت نمیتوان بدین منظور مثلا از موکت استفاده کرد که از انعطاف لازم برخوردار نیست.

گاهی در تولید پارکت لمینیت مشکلاتی بوجود می آید که کار را برای نصاب دشوار میکند. مهمترین این اشکالات, عدم بادخور لازم بین زبانه و شیارهای لمینیت, خشکی کلیک ها و اشکال در برش طولی یا عرضی تایلهاست.


وجود قوس در برش طولی تایلها میتواند باعث بروز درز در وسط یا دو سر لمینیت ها گردد !

وقتی کلیک ها بیش از حد جفتِ هم باشند, جا زدن تایل ها سخت بوده و احتمال شکستگی و آسیب در موقع تردد بالا میرود. خَلاصی بیش از حد کلیک های لمینیت نیز بجز سر و صدای هنگام تردد, میتواند باعث شود تا با کمترین فشار زبانه و شیار از هم در روند. برای جلوگیری از خشکی کلیک ها معمولا از پارافین استفاده میشود.

مهمترین مشکلات مربوط به برش پارکت لمینیت, بدگونیائی و قوس طولی تایلهاست. این قوس ممکن است بصورت ” تقعر ” یا ” تحدب ” باشد. مشکلات برش باعث بوجود آمدن درز طولی یا عرضی بین تایلها میشود که بجز جنبه زیبائی, از نظر نفوذ رطوبت هم ناجور است.


بدگونیائی در برش عرضی تایلها, موجب چنین درزهای عرضی بعد نصب لمینیت میگردد !

آخرین مرحله نصب پارکت لمینیت, نصب ابزارهای پیرامون و میانه کار است. این ابزارها بجهت شکل و محل استقرار, نام های گوناگونی نظیر میانه, اسکوتی, تاشو و غیره دارند. مهمترین و پرمصرفترین این ابزارها, انواع قرنیز است. قرنیز نه تنها باعث زیبائی دوچندان فضای لمینیت شده میگردد, بلکه مشکلات جزئی ناشی از برش حاشیه های کار را نیز پوشش میدهد.

در انتخاب قرنیز گرچه مسائل مالی نیز مورد توجه است, اما دقت در شکل, اندازه و رنگ آن اهمیت بمراتب بیشتر دارد. قرنیزهای بزرگ و با ابزار پیچیده و متعدد برای فضاهائی مناسبترند که از نظر مساحت بزرگتر و نیز نورگیرتر می باشند.

ما در ” دکوراسیون بهفرم ” پیشتر مطلب مشروحی درباره انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان منتشر کرده ایم. از جمله نکاتی که باعث افزایش زیبائی قرنیز میشود, وجود تضاد رنگی ( کنتراست ) قرنیز, لمینیت و دیوار است. پیشنهاد ما انتخاب قرنیزهائی سیرتر از رنگ لمینیت و دیوار است. برش قرنیز نیز ( بویژه در کنج ها ) باید بسیار دقیق و تمیز باشد.


استفاده از تیغ اره های مناسب و تیز, در برش های دقیق و ظریف بسیار موثر است !

در قسمت بعدی این مجموعه یادداشت های ” دکوراسیون بهفرم ” به موضوع مهم ” نگهداری ” خواهیم پرداخت که شامل ” نظافت ” و ” تعمیرات جزئی ” نیز میشود.

ویدئو پیوست روش جالبی برای برش و نصب قرنیز در کنج اطاقها را نشان میدهد که در مواردی بکار می آید که دلائل خاص نمیتوان شاخه های قرنیز را فارسی کرد :

برش و نصب قرنیز در کنج ها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.