برخی نکات عمومی درباره اهمیت و انواع گچ بری در دکوراسیون داخلی ساختمان

هارمونی گچبری و سنگ کف
2,381

برخی نکات عمومی درباره اهمیت و انواع گچ بری در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

یکی از قدیمیترین هنرهای تزئینی ایران, گچ بری است که امروزه از اجزاء مهم دکوراسیون داخلی ساختمان می باشد. گچ بری در گذشته کاملا کارِ دست بود. اما امروزه با استفاده از انواع قالب و ماشین های مخصوص, انواع گچ بری بصورت آماده در بازار وجود دارد که تنها نیاز به نصب دارند. از جمله محاسن گچ بری های ماشینی,دقت فوق العاده, قیمت مناسب, سرعت نصب و . . . هم اندازه بودن طرحهای هم شکل است.


شاید مهمترین موارد درباره گچ بری های آماده, احتیاط در حمل  ودقت در موقع نصب باشد !

اما برای گچ بری دستی هم قالب های خاصی وجود دارد که گچکارها به آن ” ابزار ” میگویند. بسیاری از استادکاران ماهر گچکار, ابزارهای گچ بری را خودشان میسازند. گچ بری با دست, هنری است که بویژه در سقف ها همراه با زحمت  بسیار به انجام میرسد. مهمترین حسن گچ بری دستی, امکان هرگونه طراحی و نقشه, براساس سلیقه و خواست مشتری می باشد.

از جمله چیزهائی که جلوه گچ بری را دو چندان میکنند, یکی رنگ آمیزی و دیگری نورپردازی است. با انتخاب تفاوت رنگی معین بین ابزار و سایر سطوح گچکاری, هنر دست استاد گچکار بیشتر جلوه گری میکند. همین تمایز را با نورپردازی مناسب میتوان در هر سطح دیوار, یا سقف بوجود آورد.

انواع گچ بری, با هر طرح و اندازه, اگرچه همگی زیبا هستند, اما مسلما هر گچ بری برای جائی مناسب است. پیش از این در مطلبی با عنوان نگاهی عمومی به اهمیت و جایگاه روشنائی و نورپردازی در دکوراسیون داخلی ساختمان درباره ” مُد ” سخن گفته ایم. در گچ بری نیز هر از گاه طرح یا طرحهائی در بازار مد میشود. هنر طراح دکوراسیون داخلی ساختمان در آنست که ضمن تشخیص تناسب هر طرح با هر فضا, این موضوع را با ظرافت و سیاست, به مشتری نیز منتقل نماید.

اگرچه یک گچ بری با طرح و اندازه مشخص در یک کاخ میتواند شاهکار باشد, اما رونوشت ( copy ) آن طرح و اندازه گچ بری در فضائی با کاربری و وسعت متفاوت شاید چندان هم چشم نواز نباشد. ما قبلا در یادداشت نکاتی درباره انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان درباره هماهنگی ( هارمونی ) و تضاد رنگها ( کنتراست ) مطلبی در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” منتشر کرده ایم. در اینجا میتوان موضوع مهم ” تناسب ” را نیز اضافه کرد که هم شامل اندازه, رنگ, جانمایه و . . . میشود.


هارمونی زیبای گچ بری و سنگ کاری در سقف و کف !

در گچ بری نیز اصل بر سلیقه مشتری است که بهر جهت میتواند تحت تاثیر بازار نیز باشد. صاحب این نگاه معتقد است زیبائی هر هنر در ظرافت و اندکی ابهام است. لذا شخصا علاقمند به وسواس و امساک در استفاده از هریک از ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله گچ بری ) می باشم. اما مسلما بسیاری ممکن است با این نگاه چندان همراه نباشند.

برای گچ بری, هر گچ را نمیتوان بکار برد. دانه بندی گچ برای گچ بری ریزتر است و بقول گچکارها نباید ” زِبره ” داشته باشد.

در این یادداشت به برخی کلیات درباره هنر و صنعت گچ بری پرداخته شد. ما و شما بعدا درباره هریک از این موارد بیشتر, مفصل و به تفکیک گفتگو خواهیم داشت. سایت ” دکوراسیون بهفرم “ در وهله نخست می کوشد اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول طراحی, زیرسازی و اجرای انواع گچ بری ) را در اختیار عموم قرار دهد.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله دفاتر طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان  و نیز دست اندرکاران تولید و واردات انواع گچ بری و ملزومات مربوطه عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله استادکاران ارزنده گچ کار درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

نرده بان دوطرفه را عموما بعنوان یکی از ابزارهای کار نقاشان ساختمان می شناسند. ویدئو پیوست نردبان دوطرفه ای را به نمایش میگذارد که برای حرکت دادن در طول یک مسیر, نیازی به پائین آمدن و بالا رفتن مجدد ندارد و میتوان از آن ازجمله برای کارهای گوناگون در ارتفاع ( مثل اجرای ابزار گچ و گچبری در سقف ) نیز استفاده کرد.

https://www.instagram.com/p/B7qJwUwh1Rz/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.