برخی مسائل عمومی درباره اهمیت و جایگاه فضای سبز در دکوراسیون داخلی ساختمان

گلخانه
2,513

برخی مسائل عمومی درباره اهمیت و جایگاه فضای سبز در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

یکی از پیامدهای گسترش آپارتمان نشینی در شهرهای ایران و خانه های شخصی که یکی یکی جایشان را مجتمع های مسکونی ریز و درشت دادند, اقبال عمومی بیش از پیش به پرورش گل و گیاهان آپارتمانی و حداکثر استفاده از مشاعات ساختمانها برای ایجاد فضاهای سبز بوده است.


با رواج آپارتمان نشینی, توجه به فضای سبز مشاعات بیش از پیش اهمیت یافته است !

میگویند انسان, در تخریب طبیعت مجرم اصلی است. اگر اینچنین است, چرا بازهمین انسان اینقدر دغدغه طبیعت و هر آنچه طبیعی است را دارد ! ؟

بهر جهت امروزه فضای سبز یکی از اجزاء بسیار مهم دکوراسیون داخلی ساختمان ( چه مسکونی, دفتر کار یا اداری ) می باشد. شاید بهمین جهت صنعت گل و گیاه, با وجود بحران فعلی در اقتصاد کشور, هم امروز از رونق نسبی برخوردار است. تعداد شاغلین در این بخش ( بخصوص در فضاهای شهری ), بویژه قابل توجه می باشد.


یکی از واحدهای صنفی نسبتا پر رونق در فضای کسب و کار نه چندان جالب فعلی, فروشگاهها و تامین کننده های گل و گیاه است !

صنعت گل و گیاه همانقدر که بجهت فضای کار, کسب و کار بسیار دلپذیری است, بجهت هنری, فنی و علمی نیز از مرتبه بالائی برخوردار است. این شغل بجهت حساسیت و دقت, نیازمند مراقبت جدی بوده و سرمایه در گردش آن با اندکی اهمال, ممکن است به کلی نابود شود.

انواع گل و گیاهان مصنوعی, اگرچه شاخه جداگانه ای را تشکیل میدهند, اما بجهت نقش قابل توجهی که در دکوراسیون داخلی ساختمان دارند, زیرمجموعه ” فضای سبز ” قرار میگیرند و ما در همین فصل بدان نیز خواهیم پرداخت.

فضای سبز باعث تلطیف هوای منازل و . . . میشود و فضای هر اطاق یا دفترکار را معطر و زیبا میکند. اما طراحی و اجرای همین فضای سبز بجهت ارتباط مستقیم و دائم با آب, بویژه در فضاهای داخل آپارتمان ها, نیازمند رعایت جدی اصول عایق کاری و ایزولاسیون است. شاید پایان بندی ( فینال ) فیلم ” اجاره نشین ها ” یادمان باشد که چگونه بی توجهی به آماده سازی اصولی بستر فضای سبز در پشت بام آپارتمان, به تخریب کلی آن ملک مسکونی انجامید !

هر گل و گیاه, طبیعت خاصی دارد و نگهداری و پرورش آن نیازمند دقت ویژه در میزان و فواصل آب دهی, تامین نور یا سایه, نسبت معین با تابش مستقیم نور خورشید, خاک, کود و . . . آفت های خاص است. به این ترتیب طراحان دکوراسیون داخلی ساختمان بهتر است هیچ تصمیمی در اینمورد را بدون مشورت و نظارت کافی متخصصین کشاورزی و فضای سبز انجام ندهند. مناطق شهرداری معمولا در این زمینه از تجربیات بسیار با ارزشی برخوردارند.

شاید هیچ بخش دیگر از دکوراسیون داخلی ساختمان, باندازه ” فضای سبز ” در روح و آرامش ساکنین اینقدر موثر نباشد. بهمین جهت معمولا در مجتمع های بزرگ و نسبتا بزرگ مسکونی و اداری, معمولا باغبانی تمام وقت را برای رسیدگی به گل و گیاهان و فضای سبز مجموعه, استخدام میکنند. این کار البته برای آپارتمانهای کوچکتر 8 یا 10 واحدی چندان اقتصادی و مقدور نباشد. اما در این موارد نیز بهتر است ضمن قرارداد معینی با گلفروشی محل یا یک باغ, نظارت کلی را به ایشان بسپاریم تا مراقبت و حفظ و نگهداری از فضای سبز مشاعات و . . . بشکل علمی و اصولی انجام گیرد.


یکی از نوستالژیک ترین گل و گیاهان آپارتمانی, انواع بونسای است !

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره اهمیت و جایگاه فضای سبز در دکوراسیون داخلی ساختمان اختصاص داشت. ما بعدا درباره هریک از این موارد مفصل و به تفکیک گفتگو خواهیم داشت.

سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در وهله نخست وظیفه خود میداند که اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول طراحی, آماده سازی و اجرای انواع فضاهای سبز غیرعمومی ) را در اختیار همگان قرار دهد.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله شرکتهای دست اندرکار واردات و تولید انواع گل و گیاه و ملزومات فضای سبز عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله پیمانکاران محترم مجری فضای سبز درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

سلامت و پایدار باشید.

     تهران – 22 آبان 98

یکی از مسائل مهم در فضای سبز, تمهید سیستم آبیاری است. ویدئوی پیوست نمونه استفاده از یک ماشین مکانیکی ساده برای اجرای لوله کشی در عمق بدون کمترین کنده کاری است :

https://www.instagram.com/p/B7m-sXinVOa/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.