برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه انواع فرفورژه در دکوراسیون داخلی ساختمان

میز پایه گلدانی
2,433

برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه انواع فرفورژه در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

فرفورژه, همانطور که از نامش پیداست, انواع لوازم غیربومی است که مدتی است از اجزاء دکوراسیون داخلی ساختمان در ایران بشمار میرود. نزدیکترین صنعت در ایران قدیم به هنر – صنعت فرفورژه, ساخت انواع گل میخ بود که فلزکاران آن ها را می ساختند و معمولا روی درهای چوبی اصلی ورودی خانه ها کار میشد. این گل میخ ها, از نظر فنی برای تثبیت اتصالات چوبی بکار میرفت و ضمنا جنبه تزئین داشت.


در درهای چوبی قدیمی ورودی, گل میخ ها را برای هم استحکام اتصالات چوب و نیز زیبائی بکار می بردند !

فرفورژه اگرچه هنر و صنعتی وارداتی است, اما بسیاری از فرفورژه هائی که امروزه در ایران ساخته میشوند, براساس طرحهای سنتی ایرانی تولید می گردند که بویژه در مینیاتور و فرش ایرانی سابقه دیرین دارند.

امروزه فرفورژه کاربردهای متنوعی در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی ساختمان دارند. از جمله فرفورژه را بعنوان یکی از اجزاء درهای ورودی فلزی, نرده های فلزی پله ها کار میکنند. با استفاده از فرفورژه اشیاء دکوری ( اکسسوری ) بسیاری نیز ساخته میشود که از اقبال قابل توجه عمومی برخوردار است.


نمونه زیرگلدانی فرفورژه

از نظر فنی, فرفورژه ها قطعات واسطی هستند که با استفاده از آنها میتوان در و نرده های فلزی نسبتا سبک تر ساخت. به این ترتیب درهای فلزی فرفورژه, برای درهای عریض ورودی ها ( مثلا برج های مسکونی, باغ ها  و ویلاها ) بسیار مناسب اند.

معمولا دست صنعتگر هنرمند در کار با فلز, نسبت به کارهای چوبی و UPVC قدری بسته است. فرفورژه هنرمند فلزکار را قادر ساخته به این محدودیت فائق آید. به این ترتیب بجهت نحوه تولید فرفورژه, او میتواند انواع طرحهای گل, شاخه, برگ, بته جقه و . . . را با استفاده از این فن, از کار در آورد.


نمونه نیمکت فرفورژه حیاطی

رنگهای نسل جدید و امکانات نوین رنگکاری ( از جمله رنگ کوره ای ) نیز بکمک صنعت فرفورژه آمده است و به این ترتیب فرفورژه هائی میتوان ساخت که در معرض باران و برف, دارای پوشش مناسب, ثابت و مقاومی از رنگ باشند.

آنچه در بالا آمد, کلیاتی درباره اهمیت و کاربردهای صنعت فرفورژه بود. ما بعدا درباره همه این موارد بیشتر و مشروح گفتگو خواهیم داشت.

سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در وهله نخست می کوشد اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول طراحی, ساخت و نصب انواع فرفورژه ) را در اختیار عموم قرار دهد.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله شرکتهای دست اندرکار واردات و تولید انواع فرفورژه و ملزومات مربوطه عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله طراحان و سازندگان انواع فرفورژه درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

یکی از قسمتهای مهم تولیدات فرفورژه, بخش خمکاری است که هم به روش سرد و گرم انجام میشود. ویدئو پیوست نمایش خمکاری یک قطعه فرفورژه به روش گرمائی است که از راه سرخ کردن و ایجاد انعطاف لازم فلز برای خمکاری و چکش کاری انجام میشود :

https://www.instagram.com/p/B65QhSmAjcD/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.