برخی نکات عمومی درباره کسب و کار در شرایط بحران

جیب خالی
2,231

برخی نکات عمومی درباره کسب و کار در شرایط بحران

زنده یاد پیتر دراکر(Piter Draker ) استاد بزرگ دانش مدیریت میگوید در شرایط بحران باید به فرصت ها ” پر و بال ” و به مشکلات ” گرسنگی ” داد. به این ترتیب پیشنهاد پیتر دراکر اینست که در دوران بحران, بخشهای مشمول ” سرمایه گذاری ” نیازمند بازنگری بوده و تامین آن نیز باید از محل صرفه جوئی در هزینه هائی تامین گردد که در دوران بحران مشمول گرسنگی دادن اند.


در شرایط بحران باید به فرصت ها ” پر و بال ” و به مشکلات ” گرسنگی ” داد !

این سخن را بگونه ای دیگر نیز گفته اند که هر ” تهدید ” را با درایت میتوان به ” فرصت ” بدل نمود. نخستین شرط حرکت صحیح در بحران, داشتن تحلیل واقع بینانه از اوضاع است. خوش بینی و بدبینی, علیرغم تفاوت جدی ظاهری در واقع دو روی یک سکه ” نگاه غیرواقع بینانه ” به شرایط بحران است.

از دی ماه 96 به اینطرف کشور و اقتصاد ایران وارد شرایط بسیار بحرانی شده که بعد از جنگ 8 ساله تقریبا بیسابقه است. از سوی دیگر بنا به دلائلی بخش مسکن نیز که در از مهمترین موتورهای رشد اقتصادی در ایران است, بعد مدت کوتاهی رونق, مجددا و تقریبا به اغماء رفته است. این وضعیت تمام کسب و کارها ( از جمله بخش های گوناگون و بسیار گسترده دکوراسیون داخلی ساختمان ) را با شرایط بغرنجی مواجه کرده است.

بنظر میرسد این وضعیت هم نه میتواند خیلی طولانی و نه بزودی مرتفع نخواهد شد. در چنین شرایط دو گروه کسبه میتوانند موقعیت خود را حفظ کنند :

یک ) دفاتر و فروشگاههای جا افتاده صنف دکوراسیون داخلی ساختمان که هم دارای مشتری های خاص خود بوده و بواسطه مالکیت, میتوانند در برخی هزینه ها ( مثل هزینه اجاره ) صرفه جوئی کنند.

دو ) آن دسته از که بنا به دلائلی باصطلاح ” کم خرج ” اند. اینگونه دفاتر یا فروشگاهها با حداقل نفر ( پرسنل ) اداره میشوند. اغلب مدیران این دفتر یا فروشگاهها, از کسانی هستند که به هرجهت به کار خود کاملا مسلط بوده و حتی ممکن است بواسطه تسلط فنی, قادرند صفر تا صد سفارشات را خود انجام بدهند. این دسته از دفاتر یا فروشگاههای صنف دکوراسیون داخلی ساختمان معمولا بسیاری از هزینه های معمول در صنف ( از جمله نصب, حمل و . . . ) را ندارند.


در شرایط بحران برای اخذ هر تصمیم باید بیشتر تامل کرد و سنجیده تر گام بر داشت !

رسم مالوف آنست که در بحرانهای اقتصادی, آنان که از تمکن مالی آنچنانی برخوردار نیستند, از دایره رقابت کنار رفته و سهم بازارشان را آنانی قبضه میکنند که بضاعت مالی بیشتری دارند. به این ترتیب در پایان بحران, عملا عرصه رقابت تنگتر از گذشته شده و در مقطعی سود کار برای آنان که توانسته اند خود را در شرایط بحران نیز حفظ کنند, بسیار بیشتر از گذشته خواهد شد. این نکته اگرچه واقعیت دارد, اما کامل نیست.

از جمله کسانی که میتوانند در جریان بحران کسب و کارشان را حفظ کنند, آنانی هستند که همواره صداقت, نظم, تعهد و قابلیت خود را به همه آنانی که با ایشان مرتبط اند ثابت کرده و میکنند. مهمترین نکته در دوران بحران, اهمیت روشن نگه داشتن چراغ هر دفتر طراحی یا فروشگاه انواع ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان است. اگرچه کسب و کارها عموما بجهت مشکل در نقدینگی ورشکست میشوند, اما بی اعتباری نزد مشتری, پخش ها, کارخانه های تولیدی, واردکننده ها و . . . نیز میتواند منجر به از دست رفتن سهم بازار, بویژه در دوران سخت بحران ها  گردد.

با آرزوی عبور هرچه سریعتر کشور از شرایط بحران فعلی, برای همه دست اندکاران تولید, واردات و توزیع سلامت و پایداری آرزومندیم.

آموزش, مطالعه و ” به روز” بودن میتواند هر مجری را با جدیدترین دستاوردهای علمی و فنی در هر زمینه آشنا کند. بعنوان نمونه ویدئو پیوست نمایش استفاده از ابزار مکانیکی ساده ای در آرماتوربندی است :

https://www.instagram.com/p/B7dNfyCAr7o/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.