مختصری درباره آب نماهای غیرعمومی

آب نمای حیاطی
2,536

مختصری درباره آب نماهای غیرعمومی

با سلام.

شاید علاقه به منظره و صدای آب, گل و گیاه, پرنده ها و حیوانات خانگی به ریشه های انسان در طبیعت باز میگردد که بهر جهت زمانی بصورت کامل بخشی از آن محسوب میشده و ارتباطات بسیار نزدیکی با طبیعت داشته است. ” آب نما ” ها از جمله لوازم دکوراسیون داخلی ساختمان است که بویژه در معماری ایرانی سابقه بسیار طولانی دارند و قبلا عمدتا در محوطه خانه ( حیاط ها و . . . ) اجرا میشده است.

یکی از مظاهر برجسته این ” آب نما ” ها, ” باغ ایرانی ” است که آثار آن, حتی در خرابه های تخت جمشید نیز قابل ردگیری است. ” باغ ایرانی ” در تاریخ معماری جهان نیز جایگاه بسیار شاخص دارد. آب نماهای عمومی, شاخه دیگری از این صنعت است که در فضاهای عمومی شهری و . . . ( مثل پارک ها و میادین اصلی شهرها ) اجرا میشود. ما در این سایت, عمدتا بر آب نماهای غیرعمومی متمرکز خواهیم بود.


نمونه آب نمای حیاطی با استفاده از سنگهای لاشه و آبشار

در گذشته خانه ایرانی را بدون حیاط, حوضی در میان و گلکاری های در امتداد دیوارها و مقابل فضاهای مسکونی خانه نمیشد تصور کرد. اما با رواج آپارتمان نشینی و تبدیل تدریجی همه ” خانه ” ها به مجتمع های آپارتمانی کوچک و بزرگ, خانواده ها کوشش کردند تا آنهمه طراوت و صدای طبیعی را بگونه ای دیگر ( هرچند محدود ) در داخل آپارتمانهای خود بازسازی کنند. به این ترتیب انواع ” آب نما ” های آپارتمانی طراحی شد که در لابی مجتمع های مسکونی, پاسیوها و در فضای حال یا پذیرائی منازل اجرا میگردد.

اساس کار در طراحی ” آب نما ” , خلق جلوه های صوتی, تصویری و نورپردازی است که با تداعی آب روان در جوی ها, ریزش آب از صخره ها, گیاهان رستنی کنار رود و . . . بازی های دلفریب نور خورشید, ماه و ستارگان در ساعات مختلف روز تا شب, مایه های تسکین بیننده را فراهم آورد.

معمولا در ساخت آب نما, کوشش میشود حتی الامکان از مواد و مصالح طبیعی ( مثل انواع سنگهای رودخانه ای و کوهستانی ) استفاده شود, گل و گیاهان طبیعی را بکار میگیرند و . . . در حوضچه ها ماهی های قرمز را به شنا و بازیگوشی مشغول گردانند.

ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم “ در وهله نخست خواهیم کوشید اطلاعات لازم درباره انواع نورپردازی دکوراتیو, تاسیسات مناسب گردش آب, روش های مناسب عایق کاری و . . . مواد و مصالح طبیعی و ترکیبی لازم برای سازه و ساختمان ” آب نما ” ها را در اختیار عموم قرار دهیم.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنف, از جمله شرکتهای طراحی و اجرای ” آب نما ” عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب سلیقه خود است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله مجریان زحمتکش این صنف درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ ” آب نما ” هائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” ( از جمله ” آب نما ” ) باشد.

معمولا در اجرای ” آب نما “ها عمدتا از ملات های گوناگون بنائی استفاده میشود. اما گاهی برخی ظرافتها و ضرورتها, مجری را مجبور میکند که از چسب های صنعتی بدین منظور استفاده کند. ویدئو پیوست نمونه چسب جالب و البته بسیار قدرتمندی را به نمایش میگذارد که با استفاده بجا و باندازه میتواند در اینگونه موارد راهگشا باشد :

https://www.instagram.com/p/B8MNatbpPv3/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.