نگاهی عمومی به اهمیت و جایگاه روشنائی و نورپردازی در دکوراسیون داخلی ساختمان

نورپردازی دیواری
2,041

نگاهی عمومی به اهمیت و جایگاه روشنائی و نورپردازی در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

یکی از مهمترین بخشهای دکوراسیون داخلی ساختمان, طراحی و تامین روشنائی و نورپردازی مناسب هر فضای مسکونی, دفتر کار یا اداری است. هر چراغ, بجز جنبه زیبائی شناختی طرح آن, بجهت شکل و میزان نور دهی نیز ویژگیهای خاص خود را دارد. به این ترتیب, روشنائی و نورپردازی در دکوراسیون داخلی, علاوه بر وجه زیبائی شناسی, دارای جنبه فنی خاصی نیز می باشد که نیازمند دقت است.

شاید نخستین مورد در نورپردازی, اهمیت میزان نور مناسب برای هر فضا است. این موضوع بجهت مسائل استفاده بهینه و بجا از انرژی الکتریکی نیز اهمیت دارد. مسلما هر اطاق مطالعه, خواب, پذیرائی و . . . آشپزخانه نیاز به میزان معین و متفاوتی از روشنائی دارد. به این ترتیب ممکن است برای جائی چراغ دیواری مناسب باشد و برای جائی چراغ با ارتفاع کم یا بیشتر لازم آید.


یکی از انواع نورپردازی, تابلوهای دیواری نوری است !

مورد دیگر نوع نور مناسب هر محیط ( از جمله رنگ ) می باشد. هر یک از طیف های نور, هم مورد استفاده خاص خود را داشته و نیز بجهت روانشناسی روی بیننده تاثیرات معینی میگذارد. هر فضای کار, استراحت, مطالعه, پذیرائی و . . . خواب, ویژگیهای خاصی دارد که بهتر است در طراحی نور آن فضا مورد توجه طراح دکوراسیون داخلی ساختمان قرار گیرد.

اصل در هر کار, از جمله در طراحی نورپردازی, سلیقه و خواست مشتری و کارفرماست. بهمین جهت یکی از مشکلات طراحان  دکوراسیون داخلی ساختمان, از جمله در موضوع نورپردازی, سلیقه عمومی مسلط بر بازار است که هر از چند, تابع مُد خاصی میشود. به این ترتیب مواردی بجهت استقبال بازار به طراح تحمیل میشود که ممکن است با فضای مربوطه چندان تناسبی نداشته باشد. متاسفانه گاه در این موارد افراط هم میشود. برای مثال ” نور مخفی ” دارای کارکرد معینی, هم بجهت زیبائی شناسی و استفاده, می باشد که ممکن است برای یک فضا بسیار لازم یا در جائی چندان مناسب نباشد.

نکته مهم دیگر, تفاوت در نگاه طراح و مشتری است و مشتری معمولا در موقع استفاده و بهره برداری متوجه عیوب کار می شود. لذا در این قبیل موارد بهتر است طراح با تکیه به استدلال فنی همراه سیاست و صبوری, مشکلات فلان ایده مشتری بعد نصب را به او یادآور شود. به این ترتیب حس اعتمادی فی مابین بوجود می آید که طراحی را در ادامه کار آسانتر می نماید.


امروزه نورپردازی مشاعات ساختمانهای مسکونی, به تدریج اهمیت بیش از پیش می یابند !

یکی دیگر از مسائل مهم در نورپردازی, که در سایر زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان نیز اهمیت دارد, سفارش بهینه مطابق بودجه هر پروژه است. در این مورد نیز بهتر است بین طراح و مشتری, همفکری لازم صورت گیرد تا هر خرید با قیمت مناسب و ضمن لحاظ دوام و عمر هر یک از لوازم روشنائی ( مثل چراغ و کلید و پریزها ) صورت گیرد.

در مورد سیستم روشنائی و نورپردازی هم بخش مهمتر کار ( یعنی سیمکشی, رایزرها برق و . . . ) معمولا جلوی چشم نیست. تجربه نشان میدهد که طراحی نورپردازی بهتر است تحت نظارت و با مشورت کارشناس برق ساختمان صورت گیرد.

نورپردازی میتواند شامل همه قسمتهای داخلی, مشاعات و نمای ساختمان بشود. برخی ممکن است به نورپردازی هریک از این قسمتها بیشتر یا کمتر اهمیت بدهند. اما شاید بهتر آن باشد که با اطلاع از اهمیت اقتصادی یا روحی نور مناسب در هر قسمت, باندازه کافی و ممکن به نورپردازی همه قسمتهای هر ساختمان ( مسکونی, دفترکار یا اداری ) توجه شود.

ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم “ در وهله نخست خواهیم کوشید اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول سیمکشی و نصب هر یک از ملزومات روشنائی ساختمان ) را در اختیار عموم قرار دهیم.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله شرکتهای دست اندرکار واردات و تولید انواع ملزومات روشنائی ساختمان عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله اهالی زحمتکش صنف برقکار درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

سلامت و پایدار باشید.

          تهران – 18 آبان 98

ویدوئو پیوست نمونه جذاب و زیبائی از کاربرد هنر و صنعت نورپردازی در نمای ساختمان هاست :

https://www.instagram.com/p/B0qvkMYHnC4/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.