نکاتی درباره انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان

هماهنگی رنگها
2,350

نکاتی درباره انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

در انتخاب دکوراسیون داخلی ساختمان عوامل گوناگونی دخیل است که اگر همگی و بدرستی مورد مطالعه و مقایسه قرار گیرند, آنگاه قادر خواهیم بود با توجه به بودجه و سلیقه خود, بهترین انتخاب ممکن را انجام دهیم.

یکی از این عوامل, رنگ است که قبل از خرید لازم است درباره اش قدری دقت نمود. رنگ یا رنگ بندی هر فضا با روحیات, سن و سال ساکنین یا ارباب رجوع, موقیت فرهنگی منطقه و . . . نسبتی معین دارد. یکی از نکات مهم در انتخاب رنگ, کاربری زمان و وسعت هر فضای مسکونی , دفتر کار یا اداری است.

با وجودی که سلیقه, نقش اساسی در انتخاب رنگ دارد, اما هر فضا اقتضائات خاصی نیز دارد که در انتخاب رنگ بهتر است مد نظر قرار گیرد. بعنوان مثال در فضاهای مخصوص کودکان, معمولا رنگ های شاد برای روحیه ایشان مناسب تر است.

رنگهای شاد هم تنها زمانی باعث شادی محیط میشوند که بجا و درست انتخاب شده باشند !

اطاق خواب و فضاهای مخصوص استراحت, با رنگ های تند ( باصطلاح ” جیغ” ) چندان همخوان نیستند. بهتر آنست که در این فضاها از رنگ هائی استفاده شود که باعث آرامش فرد یا افراد میگردد.

اطاق های کار, مطالعه و کتابخانه , نیاز به رنگهائی دارند که باعث نشود تمرکز اشخاص بهم بخورد. برخی برای این فضاها, رنگهای تیره تر را ترجیح میدهند. با توجه به شخصیت و روحیات متفاوت انسان ها, مسلما نمیتوان برای همه رنگ های معینی را پیشنهاد کرد. اما لازم است هر کس در تعیین رنگ اینگونه فضاها, دقت نماید که چه رنگی بیشتر باعث تمرکز او میشود و باصطلاح حواسش را پرت نمیکند.

اطاق های پذیرائی در منازل و ادارات, کاربرد های گوناگونی دارد. روحیات و مهمانانی هم که پذیرائی میشوند, گاه متفاوت اند. اما آنچه مهم است, توجه کافی به روح پذیرائی در این فضاهاست. پذیرائی میتواند اهداف گوناگونی داشته باشد. لذا در انتخاب رنگ دکوراسیون بهتر است به رنگبندی مجموعه مبلمان این فضاها توجه داشت تا در مواقع لزوم به آسانی و سهولت قابل تغییرات باشد. گاهی با نور پردازی پرده ها و غیره, جابجائی تزئینات جنبی اطاق ( اکسسوری ) و view بیرون اطاق این تغییرات مختصر را میتوان عملی نمود.

یکی از تاثیرات خانواده رنگهای روشن, اصطلاحا دلبازی محیط است !

در موضوع رنگبندی مجموعه هر فضا دو نگاه مهم وجود دارد. برخی تناسب ( هارمونی ) و برخی تفاوت ( کنتراست ) را در رنگبندی مجموعه دکوراسیون داخلی هر فضای مسکونی یا اداری را ترجیح میدهند. برخی معتقدند هارمونی باعث یکنواختی و کسالت در بینندگانی میشود که معمولا ارتباط مداومی با آن فضای مشخص در خانه یا دفتر کار دارند. برخی نیز معتقدند آرامش و تسکین خاطر, مهمترین چیز در خانه یا محل کار است و تنوع بیش از حد رنگبندی هر فضا, کمکی به این هدف نمیکند.

به این ترتیب بنظر میرسد فرمول یکسانی درباره ” همخوانی ” یا ” کنتراست ” رنگها نمیتوان برای همه صادر کرد. به این ترتیب اگرچه تصمیم در این زمینه جنبه شخصی دارد, اما بهتر است قدری با تامل و اطلاعات کافی درباره نکات مثبت و منفی تناسب یا تضاد رنگها همراه باشد.

هراطاق پذیرائی معرف شخصیت میزبان و نیز متناسب با هدف مهمانی و روحیات مهمان یا مهمانان می باشد. لذا چیدمان و رنگ مجموعه دکوراسیون هر اطاق پذیرائی, امری بسیار شخصی است.

فصل و زمان از دیگر نکات مهم موثر بر انتخاب رنگ است. برخی رنگ ها را اصطلاحا گرم و برخی را برعکس سرد می نامند. این موضوع با وجودی که تا حدی شخصی است, اما تابع برخی اصول روانشناسی نیز می باشد که بهتر است در انتخاب رنگ لحاظ شود.

معمولا رنگ های روشن, باعث میشوند فضا وسیعتر بنظر برسد. برعکس رنگهای تیره, فضا را جمع و جور, گرم و مهربانتر می نمایند. متراژ هر آپارتمان, دفتر کار یا اداره, از مواردی است که قبل از انتخاب رنگ هر یک از ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان بهتر است در نظر گرفته شود. گاهی نیاز داریم فضا, کمی صمیمی یا رسمی تر باشد. در هر یک از این موارد, میتوان رنگ های مختلفی را در نظر داشت. این موضوع تا حدودی به انتظار و کاربرد هر فضا نیز مرتبط است.

در مورد انتخاب رنگ یا رنگبندی نکات بسیاری وجود دارد. مباحثی که بصورت سرفصل اشاره شد, تنها با این هدف عرض شد که ذهن ما را در موقع انتخاب, کمی بیشتر به تعمق وا دارد.

همانقدر که وسواس بیش از حد میتواند خرید را به کاری واقعا دشوار تبدیل کند, بی توجهی و انتخاب سَرسَری هم میتواند باعث دلزدگی یا پشیمانی سریع گردد. رعایت تعادل در اینمورد, هم باعث صرفه جوئی در وقت و نیز احساس رضایت خاطر بیشتر در خریدار و فروشنده میگردد. یک فروش خوب, فروشی است که هر دو طرف از آن احساس مثبتی داشته باشند.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره مسائل عمومی در انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی ساختمان اختصاص داشت. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله درباره مسائل انتخاب رنگ مجموعه دکوراسیون داخلی ساختمان ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” و بویژه کارشناسان با تجربه در این زمینه همراه شود.

شاید برای تجسم زیبائی هماهنگی یا تفاوت در ” تناسب ” یا ” تضاد ” رنگها در دکوراسیون داخلی ساختمان, نمایش نورپردازی نمونه جالبی باشد. ویدئو پیوست بازی جذابی از نور را در نمای یک ساختمان به نمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/B5HSR-0JNxg/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.