سخنی درباره مسائل ایمنی در نورپردازی راه پله ها

تردد کهنسالان بر پله ها
842

سخنی درباره مسائل ایمنی در نورپردازی راه پله ها

یکی از زمینه های جذاب دکوراسیون داخلی ساختمان, نورپردازی می باشد. با استفاده از این هنر- صنعت میتوان به نما, فضای سبز, آبنما و . . . مشاعات ساختمان, زیبائی و جلوه دوچندان بخشید. ما در این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” تنها به مسائل ایمنی نورپردازی پله و راه پله ها خواهیم پرداخت.


گاهی با نورپردازی میتوان بیننده را به گذشته های بسیار دور برد که تصورش نیز در این زمان ناممکن باشد !

بنظر میرسد در این زمینه نیز بهتر است سنجیده عمل کنیم و دست از دامان اعتدال بر نگیریم. پیش تر نیز ضمن چند یادداشت در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” عرض شد که اهمیت مسائل ایمنی و بهداشت در دکوراسیون داخلی ساختمان, بهیچوجه دست کمی از جنبه های زیبائی شناسی و . . . اقتصادی این شاخه مهم دکوراسیون داخلی ساختمان ندارد.

قبلا درباره مسئولیت های فردی و اجتماعی متقابل فروشنده و خریدار هر کالا و خدمات ( از جمله در زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ) گفتگو داشته ایم. مسلما همکارانی که در زمینه نورپردازی فعالیت دارند, متوجه اهمیت موضوع هستند و بیش از آنکه به فکر فروش کالا یا خدمات خود باشند, با ارائه اطلاعات لازم مشتری ها را در اینمورد نیز راهنمائی میکنند.


اندازه نگه دار که اندازه نکوست,
هم لایق دشمن است و هم لایق دوست !

اما خریدار هم لازم است شرایط خاص بنا یا محل کار خود را باطلاع فروشنده این کالا و خدمات دکوراسیون داخلی ساختمان برساند تا با همفکری هم, ضمن ملاحظات زیبائی شناختی, مسائل ایمنی را نیز باندازه کافی در نظر بگیرند.

راه پله ای که محل تردد کودکان, بیماران, کم توانان یا . . . کهنسالان است, باید از نظر نورپرازی شرایط خاصی داشته باشد. اینگونه راه پله ها ضمن روشنائی کافی, نمی بایست اشخاص را دچار خطای دید و سوانح احتمالی نمایند. برخی سایه- روشن ها در نورپردازی گرچه جلوه خاصی به راه پله می بخشد, اما ممکن است برای چنین معابر ایمن نباشند.

گاهی سایه – روشنای ناشی از نورپردازی میتواند باعث خطای دید کودکان و . . . کسانی شود که از نظر دید چشم دچار مشکلاتی می باشند!

نورپردازی راه پله ها گرچه شامل وجوه اشتراک یا تفاوتهای معین است, اما راه پله هر بنا شرایط خاصی دارد که باید در نورپردازی آن مورد نظر قرار گیرد.  بعنوان مثال نمیتوان برای نورپردازی راه پله منازل شخصی, مجتمع های آپارتمانی, ادارات شخصی و دولتی یا . . . بناهای تاریخی و گردشگاهها, از الگو و . . . طراحی یکسان استفاده کرد. 

در نورپردازی راه پله ها میتوان هم از نور طبیعی یا مصنوعی استفاده کرد. نور طبیعی گرچه در مجموع ایمن و بهداشتی تر از نورهای مصنوعی است, اما برای تامین آن لازم است پیش تر و در موقع طراحی, نکات و مواردی در معماری بنا مد نظر قرار گیرد.

ما این یادداشت ” دکوراسیون بهفرم ” را بجهت اهمیت موضوع, صرفا به مسائل ایمنی راه پله منازل و محیط های کار اختصاص دادیم. اما در آینده خواهیم کوشید درباره دیگر مسائل فنی, زیبائی شناسی و . . . اقتصادی نورپردازی انواع راه پله ها, به تفکیک کاربری, بیشتر باهم گفتگو نمائیم.

شاد و پیروز باشید !

همانقدر که به زیبائی کارها و تاثیرشان در فروش اهمیت میدهیم, مراقب ایمنی و بهداشت خود و همکارانمان هم باشیم !

اول ایمنی, بعد کار !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.