سخنی درباره رابطه معین تولید, تمرین و ایده پردازی در صنعت دکوراسیون

معماری مدرن
2,314

سخنی درباره رابطه معین تولید, تمرین و ایده پردازی در صنعت دکوراسیون

بهانه این یادداشت, ویدئوئی بود که دوست عزیزی ارسال نموده و شامل ایده های جالب توجهی برای میز و نیمکت های چوبی پارک هاست.

رونویسی شاهنامه شاید یک ماه طول بکشد, اما فردوسی 30 سال از عمرش را صرف خلق این حماسه ملی و مردمی نموده است. رمان ” مرشد و مارگریتا ” کتاب بسیار سخت خوانی است. قطعا نوشتن چنین رمانی بمراتب دشوارتر هم می باشد, اما میخائیل بولگاکف برای خلق آن, ضمن صرف 12 سال, 3 بار آنرا تماما بازنویسی کرده است.

رمانهای علمی – تخیلی, یکی از محبوبترین ژانرهای ادبیات از قرن 19 و 20 بوده اند. شاید نامدارترین نویسندگان این عرصه اچ . جی . ولز و ژول ورن باشند که تاکنون دهها سریال تلویزیونی و فیلم سینمائی با اقتباس از آثارشان ساخته شده است. اما آنها در طول حیات, هرگز شاهد به حقیقت پیوستن هیچیک از ایده های خلاق و انقلابیشان نبودند. از اینگونه خیالپردازیها در فلسفه, سیاست, علوم انسانی, اقتصاد و . . . هم کم نبوده است.


یکی از ایده های حیرت انگیز ژول ورن, تصور کشتی بزرگی است که میتواند اعماق اقیانوس ها را نیز در نوردد !

در طراحی, اینکار را ” اتوود ” می نامند. اگرچه تعداد شاهکارهای نقاشان بزرگ محدود است, اما همین شاهکارها اغلب مبتنی بر بی شمار اتوودهای ( عموما گمنام ) خلق شده که شاید کمتر کسی از وجودشان خبر دارد.

نمونه اینگونه طرحهای فانتزی را میتوان در صنعت چوب هم مشاهده کرد. امروزه در ژورنالهای کار چوب چاپ اروپا ( بخصوص ایتالیا و آلمان) تعداد زیادی از این نمونه ها را میتوان دید که معمولا هم به مرحله تولید انبوه نمیرسند.

اگرچه این نمونه های فانتزی به دلائل معین مورد استقبال عملی مشتری ها و صاحبان صنعت قرار نمیگیرند، اما طراحی و تولیدشان همیشه جریان داشته و دارد و تصاویر آنها همواره بخش قابل ملاحظه ای از صفحات همین ژورنالها را تشکیل میدهد که عموما با کیفیت عالی و روی کاغذهای گلاسه فوق العاده مرغوب چاپ میشوند.

صنایع چوبی معتبر دنیا که صاحب برندهای بسیار مطرح در صنعت میز و صندلی، مبلمان منازل و اداری، مصنوعات چوبی لوکس و غیره, عموما دارای یک بخش طراحی و تولید نسبتا مشخص هستند که 2 گروه از کارشناسان ” طراحی ” و ” فنی ” بطور مداوم در آن مشغول کارند. بخش فنی این واحد ها مرتب این ایده های نوین طراحان بخش را از قوه به فعل در آورده, رنگ میکنند و به معرض نمایش عمومی و رسانه ها میگذارند. این بخش ها را میتوان معادل واحدهای R&D در دیگر صنایع دانست و تولیداتشان معمولا با حداعلی کیفیت همراه می باشد.

همانگونه که خیالپردازی های مقدمه این یادداشت, سهم معینی در برخی اختراعات, اکتشافات و . . . حرکتهای اجتماعی داشته و دارند, این نمونه های فانتزی دکوراسیون و غیره نیز معمولا منبع الهام و خلاقیتهای نوین در صنایع ( از جمله مُد و چوب ) می باشد. فکر و ساخت طرحهای مفهومی که الزاما ” مو به مو ” هم به خطوط تولید راه نمی یابند, ضمن جلب توجه مشتری و بازدیدکنندگان, همواره ایده های نوینی را به تولیدکنندگان ارائه میدهند. به این ترتیب این ایده ها منبع الهامی برای طرح، ابتکار و خلاقیت میگردند و چرخ نوآوری و پیشرفت در صنعت را همیشه به پیش میرانند.


معمولا بخش بسیار کمی از آنچه در تالاهای مد بنمایش در می آید را میتوان بر تن مردم کوچه و خیابان دید !

اگرچه اطلاق لفظ ” خام ” به این ایده ها چندان دقیق نیست, اما معمولا و در طول زمان همین ” ایده های خام ” هستند که باعث پیشرفتهای حیرت انگیز در همه زمینه های حیات بشر, از جمله در صنایع خودرو سازی, مُد و . . . دکوراسیون داخلی ساختمان میشوند.

سایت ” دکوراسیون بهفرم ” خواهد کوشید در بخش ” اطلاعات عمومی ” در آینده بیشتر با علاقمندان به مسائل نوآوری در صنعت دکوراسیون گفتگو کند. با سپاس از این دوست, در کانال تلگرامی پیوست باتفاق به تماشای این ویدئوی کوتاه, اما جذاب می نشینیم.

یکی از نکاتی که معمولا تاکید بسیاری روی آن هست, امکانات و سرمایه در انجام کاری با کیفیت ( از جمله در شاخه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ) می باشد. ویدئو پیوست بخشی از کار ساختمان برج آزادی در سال 1349 را به نمایش میگذارد که اگرچه به نسبت زمان خود, از ماشین آلات نسبتا به روز استفاده شده, اما با ماشین آلات و امکانات گسترده رشته ساختمان در امروز اصلا قابل قیاس نیست.

آنچه اینجا میخواهیم تاکید کنیم, اهمیت خلاقیت و هنر معماری در این برج بسیار زیباست که بعد از 48 سال, هنوز هم یکی از بهترین نمادهای معماری ایرانی بشمار میرود.

https://www.instagram.com/p/B7Ysef0HxjE/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.