روشهای خشک کردن چوب جهت استفاده در صنعت دکوراسیون – دو

دستگاه چوب خشک کن
1,686

روشهای خشک کردن چوب جهت استفاده در صنعت دکوراسیون – دو

چوب خشک کنی مصنوعی

در بخش نخست یادداشت ” روشهای خشک کردن چوب جهت استفاده در صنعت دکوراسیون ” به روشهای خشک کردن چوب بشکل طبیعی پرداختیم. طبق وعده در این قسمت به روش مصنوعی می پردازیم که برای خشک کردن چوب جهت امکان استفاده در صنایع گونگون دکوراسیون داخلی ساختمان بکار می رود.

یکی از پر مصرفترین ملزومات صنعت دکوراسیون, انواع چوب های طبیعی می باشند. چوب جنگلی در موقع قطع دارای رطوبت نسبی بین 70 تا 200 درصد است. میزان رطوبت این چوب برای آنکه در صنایع مرتبط استفاده شود باید باندازه کافی ( کمتر از 20 درصد ) کاهش یابد. در فرایند چوب خشک کنی, رطوبت چوب را از مغز چوب به لایه های سطحی منتقل میکنند.


چوب جنگلی در موقع قطع دارای رطوبت نسبی بین 70 تا 200 درصد است.

چوب از زمان برش در جنگل تا استفاده در کارخانه و کارگاههای تولیدی مبلمان, در و پنجره و غیره مراحل مختلف و متعددی را طی میکند. ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در آینده خواهیم کوشید بتدریج ضمن یادداشتهائی دیگر, به سایر مراحل تهیه و تامین تا مصرف چوب نیز بپردازیم.

آب و رطوبت در چوب به دو صورت آزاد ﻭ پیوسته ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. آﺏ ” آﺯﺍﺩ ” ﺩﺭ ﺣﻔﺮﻩ ﺳﻠﻮﻝ ﻫﺎﯼ ﭼﻮﺏ ﻭ آب ” پیوسته ” ﺩﺭ ﺟﺪﺍﺭ ﺩﯾﻮﺍﺭﻩ ﺳﻠﻮﻟﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ . یکی از دلائل اعوجاج در کارهای چوبی, استفاده از چوب با رطوبت بالا است. به این ترتیب مدتی بعد از ساخت و در موقع استفاده از این کارها بجهت واکنش متفاوت قسمتهای مختلف چوب, کار تاب برداشت, باصطلاح ” کم کرده ”  یا دچار ” پیچیدگی ” میشود.

آﺏ ” آﺯﺍﺩ ” نسبت به آب ” پیوسته “, برای خروج از چوب نیاز به ﺍﻧﺮﮊﯼ ﮐﻤﺘﺮﯼ دارد.  در شروع فرآیند خشک کردن چوب در کوره، ﺍﺑﺘﺪﺍ آﺏ ” آﺯﺍﺩ ” و سپس آب ” پیوسته ” ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﻓﻀﺎﻫﺎﯼ ﺑﯿﻦ ﺳﻠﻮﻟﯽ خارج ﻣﯿﺸﻮﺩ. آﺏ ” آﺯﺍﺩ ” بر ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺣﺮﺍﺭﺗﯽ ﻭ ﻧﻔﻮﺫﭘﺬﯾﺮﯼ ﭼﻮﺑﻬﺎ ﻭ آب ” پیوسته ” ﺭﻭﯼ ﺧﻮﺍﺹ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﻭ ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﭼﻮﺏ اثر میگذارد. خروج این آب و کاهش رطوبت چوب بر خواص فیزیکی و مکانیکی چوب تاثیر گذاشته و باعث میشود قسمتهای مختلف چوب در برابر تغییرات محیطی ( دما, گرما و غیره ) واکنش های یکسان داشه باشند.


میزان آب و رطوبت در قسمتهای مختلف چوب متفاوت بوده, واکنش این قسمتها نیز در مراحل ” چوب خشک کنی ” باهم فرق دارد.

از نکات قابل توجه در موقع خرید هر ” سیستم چوب خشک کنی ” , دقت در کیفیت و توان ﺗﺠﻬﯿﺰﺍت آن از قبیل ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎ, ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ( نوع و تعداد ) ﻭ . . . ﺭﻭﺵ ﮐﺎﺭ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﺎﺑﻠﻮ ﻓﺮﻣﺎﻥ سیستم می باشد. باید توجه داشت که ﻫﺮ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﮐﻮﺭﻩ ﭼﻮﺏ ﺧﺸﮏ ﮐﻨﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻭﺷﺮﺍﯾﻂ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺭﺍ ﻧﺪﺍرد.

سیستم های امروزی ” چوب خشک کنی ” بسیار پیشرفته تر از گذشته بوده و بهمان نسبت ضایعات ناشی در این روش بمراتب کاهش یافته است. از جمله مهمترین مشکلات چوبهای غیر گرده بینه و الوار در مرحله خشک شدن, انواع تاب, چین خوردگی و شکاف می باشد.


نمونه ترکهای عمقی ناشی از سرعت خشک شدن چوب

تاب چوب ممکن است در طول, عرض یا قطر اتفاق بیفتد. تاب قطری در تخته یا هر قطعه چوب را اصطلاحا ” پیچیدگی ” می نامند. مهمترین پیامد این مشکل آنست که میزان دور ریز ( پِرت ) چوب در ماشین کاری ( رنده و برش ) , حتی تا 50 درصد افزایش  یابد.

از آنجا که بافت داخلی بخشهای مختلف چوب باهم متفاوت می باشد, هر ناحیه چوب در ” چوب خشک کنی ” شاید رطوبت خود را سریع یا دیرتر از دست بدهد. به همین دلیل, سرعت ناموجه سیستم چوب خشک کنی میتواند منجر به ” چین خوردگی ” های عمیق و سطحی در چوب خشک شده گردد. بواسطه این مشکل علاوه بر بالا رفتن میزان پِرت و مشکلات رنگکاری, قسمتهائی از چوب عملا غیرقابل استفاده میگردد.

گاه اختلاف سرعت از دست دادن رطوبت بخشهای همجوار در چوب, بقدری زیاد است که در آن قسمتها شکافهای گاه بسیار عمیقی بوجود می آید. این شکافها که بشکل مورب و در امتداد مسیر آوندهای چوبی است, باعث بالا رفتن پِرتِ چوب و قیمت تمام شده کالای چوبی میشود.

در سیستم های جدید ” چوب خشک کنی ” از انواع تجهیزات اتوماتیک و هوشمند استفاده میشود که علاوه بر دقت و سرعت, باعث میشود خروجی از ” سیستم ” دارای کمترین اشکالات سابق باشد. از جمله این تجهیزات میتوان از دستگاههای دیجیتال رطوبت سنج چوب و سیستم هوشمند تامین رطوبت گرم, گرما و تهویه را نام برد.


با استفاده از تجهیزات مدرن میتوان بجای روشهای تجربی گذشته, مراحل خشک کردن چوب را با دقت و سرعت بهتر کنترل و مدیریت کرد.

یکی از مشکلات جدی سیستم های قدیمی چوب خشک کنی, میزان بالای ” خوردگی ” ناشی از رطوبت و گرما بود. ریل ها و واگن های حمل چوب به چوب خشک کنی و انبار, از جمله قسمتهای سیستم های جدید ” چوب خشک کنی ” می باشند که در معرض خوردگی شدید قرار دارند. مصالح مورد استفاده در سازه و ساختمان دستگاههای مدرن ” چوب خشک کنی ” این میزان خوردگی را به حداقل ممکن کاهش داده اند.

استفاده از مصالح جدید ( از جمله ورقهای گالوانیزه و پوشش های پلی یورتان ) ضمن آنکه باعث عمر بیشتر سیستم گشته, بواسطه جلوگیری قابل توجه از پِرتِ انرژی نیز بسیار اقتصادی می باشند. دستگاههای مدرن ” چوب خشک کنی ” اگرچه گرانترند, اما در دراز مدت اقتصادی بوده و باعث میشوند قیمت تمام شده چوب خشک شده بمراتب پائین تر از گذشته گردد.

سیستم های ” چوب خشک کنی ” را بجهت نوع کار به دو دسته تقسیم میکنند. تولید گرما در سیستم کوره های حرارتی ” مستقیم “, با استفاده از انواع سوخت ( فسیلی, گاز و غیره ) صورت می گیرد. اما در نوع ” غیرمستقیم ” این سیستم, مبدل های حرارتی و تاسیسات لوله کشی گردش بخار آب یا روغن گرم وظیفه تولید گرما را بعهده دارند.

با آرزوی دل خوش و سلامتی, ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در آینده درباره فرایند تامین تا مصرف چوب در زمینه های گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان بیشتر گفتگو خواهیم کرد.

ویدئوی پیوست چگونگی بسته بندی تخته ها را برای ورود به دستگاه ” چوب خشک کن ” نمایش میدهد :

https://www.instagram.com/p/CBRfz8rgSoD/

2 نظرات
  1. recep ivedik izle می گوید

    Hello. This post was extremely fascinating, particularly since I was searching for thoughts on this matter last Wednesday. Junia Dino Euton

    1. مدیر سایت می گوید

      Hello and thanks,
      it is very kind of you. I hope to use your specific point of view on the content of the site.
      In addition, for information, this site generally deals with the interior decoration of the building.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.