تفاوت معنی دار شوک گرانی در بازار برندهای جاافتاده و جدید در ایران

جمعه های سیاه
2,202

تفاوت معنی دار شوک گرانی در بازار برندهای جاافتاده و جدید در ایران

پیشتر درباره مسائل رقابت ” برند “ها در بازار ( از جمله در بازار گسترده دکوراسیون داخلی ساختمان ) مطالبی تقدیم شده است. از جمله در این باره نیز سخن گفتیم که چگونه میتوان برندهای جدید را در هر رشته به بازار معرفی کرد.

در همین ارتباط اینجا میخواهیم به موضوعی بپردازیم که شاید بیشتر مخصوص کشورهائی است که هنوز بازارهای با ثباتی نداشته و ” موجودی ” و ” قیمت ” یک یا چند کالا در دوره های زمانی متفاوت, همواره دستخوش تغییر و تحولات شدید و نسبتا شدید می گردد. معمولا مهمترین دلیل اینگونه بحرانها, پول ضعیف و وابستگی قابل توجه نرخ ارز در این کشورها به ارزهای قوی خارجی می باشد.


برند سازی در کشورهای با اقتصاد ناپایدار, گاه تابع استفاده از فرصتهای بحرانی است که شاید در کشورهای پیشرفته صنعتی چندان متصور یا منطقی نباشد !

صاحب این قلم اطلاعی از بازار سایر کشورها ( بویژه کشورهای پیشرفته صنعتی ) در این زمینه ندارد. اما تجربه سالهای بعد انقلاب نشان داده که معمولا آگاهی از امکان گرانی برخی کالاها, باعث هجوم کاذب برای خرید همین کالاها در بازار شده که البته جنبه روانی دارد.

اما آیا این یک قانون است و شامل همه برندها میشود؟ تجربه نشان میدهد اگر مورد کمبود کالا یا کالاهای معینی در بازار وجود نداشته باشد, هجوم برای خرید تنها شامل برندهائی میشود که در بازار کاملا جا افتاده اند. وقتی در بازار برای کالای مشخصی کمبود خاصی وجود نداشته باشد, خریداران بدین جهت در چنین مواقعی شروع به خرید خارج از عرف ( انبار ) میکنند که هم نگران و هم مترصد فرصتند تا از موقعیت پیش رو سود بیشتری ببرند.

از سوی دیگر برندهائی که بهر جهت فعلا در بازار جا نیفتاده اند, بهتر است در چنین مواقع سیاست خلاق و همراه با انعطافی را در پیش گیرند که میتواند در سراسر کشور هم یکپارچه نباشد. تفاوت سیاست فروش میتواند منوط به بازار کم, متوسط یا قابل توجه آن برند در نقاط مختلف کشور باشد.

به این ترتیب در جاهائی که آن برند خاص بازار خوبی دارد, میتوان از فرصت این ” جو روانی ” استفاده کرد. اما انتظار استفاده از همین ” جو ” در جاهائی از کشور که آن برند هنوز جایگاه خاصی ندارد, کاملا بیهوده است. در این نقاط اتفاقا باید در چنین مواقعی, به فکر محرک های واقعی ( مثل فروش اعتباری و تخفیف های بیشتر ) در بازار بود تا بلکه بتوان بجهت مزیت رقابتی,در موقعیت بهتری نسبت به برندهای شناخته شده قرار گرفت.


استفاده از فرصتهای بحران در برندسازی, معمولا شامل کشورهائی است که موجودی و قیمت کالاها وابستگی جدی به ارز خارجی دارند !

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات دیگر درباره فرصتهای فروش برندهای نوپا در هر بازار ( از جمله در زمینه ملزومات گوناگون دکوراسیون داخلی ساختمان ) اختصاص داشت. ما و شما در آینده درباره هر یک از مسائل فروش بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله برندسازی ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” و بویژه راهنمائی های اهل فن همراه شود.

یکی از تفاوتهای جدی مجموعه های فروشگاهی ( مثل بازار یا نمایشگاههای فروش و جمعه بازارها ) ایجاد موقعیت روانی است که بازدیدکننده ها بشکل جدی تر تشویق به خرید میکند. ویدئو پیوست نمونه ای از این دست نمایشگاههای فروش در ایران امروز را به نمایش میگذارد :

https://www.instagram.com/p/B8E0aq8FY6x/

1 نظر
  1. Justin می گوید

    Long time supporter, and thought I’d drop a
    comment.

    Your wordpress site is very sleek – hope you don’t mind me asking what theme you’re using?
    (and don’t mind if I steal it? :P)

    I just launched my site –also built in wordpress like yours– but the theme slows (!) the
    site down quite a bit.

    In case you have a minute, you can find it by searching for “royal cbd” on Google
    (would appreciate any feedback) – it’s still in the works.

    Keep up the good work– and hope you all take care of yourself during
    the coronavirus scare!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.