برخی کلیات درباره مبلمان نشیمن چوبی در دکوراسیون داخلی ساختمان

رنگ پلی یورتان
2,261

برخی کلیات درباره مبلمان نشیمن چوبی در دکوراسیون داخلی ساختمان

یکی از مهمترین اجزاء دکوراسیون داخلی ساختمان صنعت چوب است که از صنایع بسیار قدیمی می باشد که شاید عمر آن به تاریخ پیدایش انسان در کره زمین میرسد. چوب, بجهت فراوانی و دسترسی, نخستین عنصر طبیعی دم دست انسان نخستین بوده است. اولین ابزارهای دستی از چوب و سنگ ساخته شده و ابتدائی ترین وسائل آشپزخانه ( مثل قاشق و کاسه ) همگی چوبی بودند.


نمونه یک صندلی چوبی ایران باستان

آشنائی انسان با انواع راههای استفاده از آتش ( از جمله ساخت نخستین دم های آهنگری ) و تسلط بیشتر او به استفاده از انواع فلزات ( بویژه آهن ), باعث تحولات گسترده در ساخت ابزار و در نتیجه پیشرفتهای بسیار در کار با چوب نیز گردید.

در تاریخ ایران باستان از تخت شاهی بسیار سخن رفته و ایرانیان در ساخت انواع در و پنجره چوبی دارای سایقه دیرین می باشند. سابقه برخی صنایع دستی چوبی در ایران ( از جمله کارهای معرق, خاتم کاری با چوب و . . . ) متاخرتر است.  

اما بنظر میرسد ایرانیان استفاده از میز و صندلی ( چه برای صرف غذا یا . . .  پذیرائی ) و انواع مبلمان ( از جمله انواع نشمین, بوفه و ویترین ), را بعدها و از طریق آشنائی با فرهنگ اروپا آموخته باشند.

پر مصرفترین چوب در این صنعت, انواع چوب کاج است. ما در ایران اگرچه جنگل کاج آنچنانی نداریم, اما جنگلهای ایران از نظر انواع چوبهای جنگلی ( مثل انواع راش, توسکا, مَلچ, افرا و . . . ممرز ) بسیار غنی است. مرغوبترین چوبهای کاج مربوط به نواحی سرد سیر است که دارای جنگلهای انبوه کاج می باشند. تراکم قابل توجه درختان کاج در این جنگلها باعث میشود که درختان, در پی نور, عمدتا قد کشیده و شاخه ها تنها در قسمتهای بسیار بالائی تنه درخت برویند. چوبهای کاج این جنگلهای انبوه ( مثل نواحی سیبری, فنلاند و . . . دانمارک ), برخلاف چوب کاج پر از گره ایرانی, برای کار صنعتی ( از جمله کشیدن انواع تخته ) بسیار مناسب ترند. کاج های ایرانی ( از جمله سرخدار ) اگرچه بجهت همین گره ها, از زیبائی خاصی برخوردارند, اما برای کار صنعتی و پرمصرف چندان مناسب نیستند.


نمائی از یک جنگل کاج در سیبری

چوب ممرز, از انواع چوب های جنگلی است که بجهت استحکام, بویژه در کلاف مبلمان تمام پارچه بسیار مصرف دارد. بافت این چوب, از نظر طرح چندان جالب نیست و تنها رنگ مناسب برای آن, رنگهای پوششی می باشند.

برای آنکه بعد رنگ, طرح چوب کاملا جلوه گری کند, از رنگهای غیرپوششی ( مثل سیلر و کیلر ) استفاده میشود. مناسبترین چوب برای ساخت انواع مبلمان چوبی با رنگهای غیرپوششی, انواع چوب راش می باشد. کارهای با چوب گردو و بلوط, البته بسیار زیبا, اما گرانتر از کارهای با چوب راش در می آیند.

تا قبل از رواج انواع رنگهای سیلر, کیلر و پلی استر, برای رنگکاری براق چوب از ” لاک الکل ” استفاده میشد. لاک الکل کاری اگرچه کاری بسیار وقتگیر و پر زحمت است, اما هنوز هم از نظر جلوه و دوام تقریبا بینظیر می باشد.

برای مبلمان نشیمن تمام چوب یا نیمه چوب – پارچه ( راحتی یا پذیرائی ), نیز از انواع چوب راش استفاده میشود که بجهت استحکام, پرداخت و رنگ, به چوب کاج و نیز دیگر چوبهای جنگلی برتری دارد. چوب کاج اگرچه از نظر رنگ پذیری و طرح, فوق العاده زیباست, اما استحکام چوب راش را ندارد.

مبلمان نشمین هر قسمت از منزل یا دفترکار, بجهت نوع استفاده آن فضا, میتواند جنبه ” راحتی ” یا ” پذیرائی ” کم یا بیشتر داشته باشد. یکی از مسائل مهم در انتخاب مبلمان اداری, قابلیت نظافت آسانتر آنست. بهمین جهت در پوشش رویه مبلمان اداری بیشتر از انواع چرم و چرمهای مصنوعی استفاده میشود.

با مقدمه فوق روشن است که مبلمان نشیمن چوبی, رابطه مستقیمی با جنگلداری, صنعت چوب, شیمی ( انواع رنگ چوب ) و نیز نساجی ( انواع پارچه مبلی ) دارد. ما در این یادداشت تنها به کلیاتی درباره هریک از این موارد اشاره کردیم. سخن بیشتر و به تفکیک درباره این مباحث را به آینده وا می گذاریم.

انواع مبلمان, یکی از بخشهای بسیار مهم دکوراسیون داخلی ساختمان ( چه مسکونی یا اداری ) است که مبلمان نشیمن, تنها یکی از شاخه های آن می باشد. انواع کمد, سرویس خواب و آشپزخانه, از دیگر زیرمجموعه های مبلمان منزل یا دفترکار بشمار میروند که ما درباره هر یک از آنها جداگانه سخن خواهیم گفت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله مبلمان نشیمن ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” همراه شود.

یکی از مسائل رایج در بازسازی و ترمیم کارهای چوبی, تعویض یراق آلات فرسوده قدیمی است. ویدئو پیوست نمونه نشان میدهد که استادکار نجار بدین منظور چگونه با استفاده از دوبل چوبی, محل پیچ یراق آلات قبل را پرمی کند:

https://www.instagram.com/p/B7qx-C8n8_C/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.