برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه سیستم صوتی در دکوراسیون داخلی ساختمان

هدفون
2,313

برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه سیستم صوتی در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

شاید تا چندی قبل نمیشد بین صدای رادیو, تلویزیون و . . . انواع پخش صوت با دکوراسیون منزل یا محل کار و اداره, ارتباطی تصور کرد. در گذشته عموما یک دستگاه تلویزیون در خانه ها بود که معمولا هم آنرا در هال منزل یا اطاق پذیرائی می گذاشتند و محلی بود که تمام خانواده یا فامیل گرد آن جمع میشد و به تماشای فلان سریال یا برنامه تلویزیونی محبوب می نشستند.


طراحان ” سینمای خانواده ” میدانند که هنوز هم خانواده ها و دوستان نیاز دارند هر از گاه گرد هم آیند !

پیش ترها, رادیو همین کارکرد را داشت و بعدها ضبط صوت و . . .  ویدئو, به همان شکل در خدمت خانواده ها و . . . یا جمعی قرار میگرفت که بجهت اشتغال به تحصیل یا کار در یک مجتمع آموزشی یا پروژه, مدتی را در یک خوابگاه باهم روزگار میگذرانیدند.

اما امروزه نه تنها در شهرهای بزرگ, بلکه در شهرستانهای کوچک نیز شرایط زیستی فراهم آمده که هر فرد, حتی در یک خانواده یا خوابگاه, علاوه بر برنامه های جمعی, نیاز به فرصتهای تنهائی دارد که در گذشته ها چندان توجهی بدان نمیشد.

به این ترتیب در زمان ما, در همه محیطهای اجتماع, از پارک تا اتوبوس و . . . مترو, بسیاری را با هر سن و سال و جنسیت می توان دید که با یک هدفون برای خود خلوتی در آن جمع فراهم کرده و مشغول گوش دادن به فایل صوتی یک کتاب یا . . . قطعه ای موسیقی است.

وقتی خلوت و تنهائی در جمع به چنین نیاز گسترده ای بدل شده, به طریق اولی باید در خانه که محل استراحت و تمدد روحیه است, بیش از پیش جدی گرفته شود. طراحی دکوراسیون داخلی منزل, اگرچه کاری فنی و هنری است, اما نمیتوان آنرا جزیره ای جدا از جامعه و زمان دانست.

یک طراح موفق دکوراسیون داخلی ساختمان, علاوه بر تسلط به معماری و هنرهای زیبا, لازم است خود را از نظر مطالعه اجتماعی و . . . اخبار نیز همیشه به روز نگهدارد. پیش از این نیز یادآور شدیم که هریک از ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان, در درجه اول در خدمت روحیه و انبساط خاطر کسانی است که با آنها در تماس اند. این توجه روحی میتواند شامل دیگر موجودات زنده, از جمله گل و گیاهانی نیز باشد که همنشین ما در خانه, دفترکار یا اداره اند.


اگرچه کار در مشاعات معمولا تابع سلایق گوناگون است, اما سیستم صوتی مناسب در این فضاها هم میتواند بسیار مفید باشد !

سلیقه زندگی اشخاص متفاوت است و هر خانواده بجهت سن و سال, اشتغال و . . . ( خدای ناکرده ) بیماری, ممکن است شرایط کاملا ویژه ای داشته باشند. لذا بهتر است سیستم پخش صوت در هر اطاق منزل, دفتر کار یا سالن کارخانه, متناسب با نیاز و شرایط همان فضا طراحی و اجرا گردد.

بعنوان مثال سیستم صوتی 2 آشپزخانه را نمیتوان یک سان طراحی و اجرا کرد که در یکی خانم خانه, خانه دار و در دیگری ساعات طولانی شاغل باشند. دقت در این موضوع درباره خانواده هائی با جوانان در سنین مختلف, کهنسال یا بیماری خاص و . . . نیز اهمیت دارد. از سوی دیگر وقتی شرایط عوض میشود, طراحی و تنظیمات سیستم صوتی هر فضای مسکونی یا کار هم نیازمند بازنگری و مناسب سازی است.

آنچه عرض شد, تنها برخی ملاحظات کلی در طراحی سیستم های صوتی ساختمانها بود. در اینجا ملاحظات دیگری ( مثل بودجه, وسعت منزل, مصالح دیوارها و سقف, موقعیت مکانی و . . . ) نیز وجود دارد که لازم است در طراحی و اجرا کاملا مد نظر قرار گیرد.

یکی از مهمترین بخشهای کار, نظام منعطف ( اما اصولی ) سیمکشی سیستم صوتی است که بنا به ضرورت, با کمترین هزینه بتوان جابجائی های لازم را در آن اعمال کرد. به این ترتیب دوراندیشی در طراحی سیستم صوتی, باید در طراحی داکتها و رایزرها و نیز سیمکشی لحاظ گردد. در این زمینه نوع و سایز داکت و سیم و کابل ها نیز بسیار اهمیت دارد.

ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” در وهله نخست خواهیم کوشید اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول طراحی, سیمکشی و نصب انواع سیستم صوتی ) را در اختیار عموم قرار دهیم.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله شرکتهای دست اندرکار واردات و تولید انواع سیستم های صوتی و ملزومات مربوطه عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله پیمانکاران محترم برق ساختمان درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

سلیقه موسیقی اشخاص بسیار متفاوت است. هر کس در هر سن و سال و با هر نگاه نسبت به زندگی, نیز در موسیقی پی چیزی است. همانقدر که کسانی در موسیقی دنبال آرامش اند, کسانی نیز ممکن است پیگیر شور و هیجان باشند. ویدئو پیوست نمونه صوتی را به نمایش میگذارد که در کشور ما هواخواهان بسیار دارد :

https://www.instagram.com/p/B8Uli27F1jA/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.