برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی ساختمان

کاغذ دیواری گلدار
2,704

برخی نکات عمومی درباره اهمیت و جایگاه کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی ساختمان

با سلام.

یکی از پر مصرفترین ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان, انواع کاغذ دیواری است. بخش قابل توجهی از اقتصاد دفاتر و فروشگاههای تزئینات داخلی ساختمان نیز بر پایه کاغذ دیواری میگردد. تعداد نصاب های کاغذدیواری هم به نسبت بیشتر از دیگر مجریان و نصابهای صنف دکوراسیون داخلی ساختمان می باشند. وقتی به هر دفتر دکوراسیون داخلی ساختمان یا فروشگاه تزئیناتی قدم بگذاریم, بیشترین آلبوم ها نیز به انواع کاغذدیواری اختصاص دارد.


نمونه ترکیب پوشش دیوار با کاغذ دیواری و رنگ

از جمله مسائلی که در ابتدا باعث رواج و محبوبیت استفاده از کاغذ دیواری بعنوان پوشش دیوار شد, سرعت کار و صرفه اقتصادی آن ( از جمله برای واحدهائی بود که ساکنین آن در واقع مالک نبودند ) نسبت به رنگ بود. بهمین جهت استفاده از کاغذ دیواری در ابتدا بویژه در دفاتر کار و مغازه ها ( که اغلب اجاری اند ) بیشتر رواج داشت. متاسفانه آنچه اغلب در این موارد بخصوص مورد غفلت واقع میشود, زیرسازی مناسب برای نصب کاغذ دیواری است.

کاغذ دیواری بعنوان مهمترین پوشش دیوار ( و سقف ) بعد از رنگ, در سالهای اخیر بشدت متحول شده است. این تحول نه تنها شامل پیشرفتهای فوق العاده در تولید و جنس, بلکه بخصوص در زمینه طرح, رنگ و نقشه هم بچشم میخورد.

دیر زمانی تنها دو نوع کاغذ دیواری در بازار وجود داشت که یکی را ” قابل شستشو “ و دیگری ” غیرقابل شستشو ” می نامیدند. امروزه نه فقط هر یک از این دو نوع کاغذ دیواری اقسام بسیار گوناگونی دارند, بلکه کاغذ دیواری های متفاوت دیگری ( مثل کاغذ دیواری های بی بافت – non woven ) نیز به بازار عرضه شده اند که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند.


دو نمونه از کاغذ دیواری بی بافت (non woven )

یکی از مسائلی که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته, جنبه سازش پذیری بدن انسان با انواع پوشش دیوار است. این موضوع بویژه در مورد اطاق های کودک در منازل, مهدهای کودک و مدارس پیش دبستانی بسیار اهمیت دارد. امروزه نه تنها در تولید رنگ های ساختمانی به حساسیت های طبیعی بدن انسان توجه ویژه میشود, بلکه با استفاده از الیاف طبیعی ( و الیاف مصنوعی دوستدار بدن انسان ) انواع خاصی از کاغذ دیواری تولید میشوند که به آن ” کاغذ دیواری پارچه ای ” یا ” پارچه دیواری ” میگویند.

کاغذ دیواری های امروز, از نظر اندازه هم متنوع تر از کاغذ دیواری های گذشته هستند. کاغذ دیواری های با عرض بیشتر, اگرچه قدری کار نصاب را مشکل میکند, اما موقعیتهای خاصی را برای پوشش مناسبتر برخی دیوارها بوجود آورده اند.

یکی از عرصه های پیشرفت در صنعت کاغذ دیواری, مربوط به انواع چسب کاغذ دیواری است. به این ترتیب برای نصب هر نوع کاغذ دیواری, میتوان از چسبهای مناسبی استفاده کرد که ضمن سهولت کار, از چسبندگی مناسبی هم به کاغذ و دیوار برخوردارند.

شاید تنها عرصه ای که در کار کاغذ دیواری چندان تغییر نکرده, ابزارهای نصب کاغذ دیواری باشد. نصاب های کاغذ دیواری را امروز هم با همان دم و دستگاه محدودی میتوان باز شناخت که نسل های قبلی نصاب کاغذ دیواری برای نصب میرفتند.

یکی از ویژگیهای مورد توجه در پوشش دیوارها با استفاده از کاغذ دیواری, سرعت کار نسبت به نقاشی ساختمان است. نصاب کاغذ دیواری باید بسیار تند و تیز باشد تا بتواند رول های برش داده چسب خورده کاغذ دیواری را به نوبت و باسرعت ( و دقت ) به دیوار بچسباند. در کار گچکاری نیز همین ویژگی وجود دارد و لذا اصطلاحا میگویند این کارها ” جوان پسند ” اند و وقتی نصاب کاغذ دیواری یا استاد گچکار پا به سن میگذارد, دیگر نمیتواند چون گذشته از عهده این کار سرعتی و سنگین بر آید.

یکی از هنرهای در نقاشی ساختمان, ” پتینه کاری “ است که بوسیله آن استاد رنگکار میتواند روی دیوار یا سقف باصطلاح ” طرح بزند “. اما اینگونه طراحی دستی با محدودیتهای بسیار همراه است و آنرا نمیتوان هرگز با اینهمه طرحهای متنوع و رنگارنگ کاغذ دیواری مقایسه کرد. به این ترتیب نوع ترکیبی از پوشش دیوار رایج شده که شامل هم نقاشی و کاغذ دیواری است. این موضوع باعث شده دست طراحان دکوراسیون داخلی ساختمان نسبت به گذشته بویژه بازتر باشد.


امکانات طراحی با ” پتینه رنگ ” و کاغذ دیواری را نمیتوان با هم مقایسه کرد !

آنچه گفته شد, شمه ای درباره اهمیت و جایگاه کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی ساختمان بود. ما و شما بعدا درباره هریک از این موارد بیشتر, به تفصیل و تفکیک گفتگو خواهیم داشت. سایت ” دکوراسیون بهفرم “ در وهله نخست خواهد کوشید اطلاعات لازم درباره مجموعه مسائل مرتبط با دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول زیرسازی و نصب انواع کاغذ دیواری ) را در اختیار عموم قرار دهد.

گام دوم انشاالله با همراهی دست اندرکاران محترم این صنعت, از جمله شرکتهای دست اندرکار واردات و تولید انواع کاغذ دیواری و ملزومات مربوطه عملی خواهد گردید تا بدینوسیله علاقمندان بتوانند ضمن آگاهی کافی, آنچه باب نیاز و سلیقه اشان است را بصورت اینترنتی یا مستقیم تهیه نمایند. به این ترتیب در همینجا از کلیه دست اندرکاران, از جمله نصاب های زحمتکش کاغذ دیواری درخواست میکنیم تا از این موقعیت برای معرفی و تبلیغ نمونه کارهائی که اجرا کرده اند, استفاده نمایند.

تلاش ما در سایت ” دکوراسیون بهفرم ” آنست که رابط مناسب و آنلاینی بین کلیه دست اندرکاران و علاقمندان کلیه رشته های ” دکوراسیون داخلی ساختمان ” باشد.

یکی از مسائل بسیار مهم در نصب کاغذ دیواری های طرحدار, جفت کردن دقیق طرحهائی است که ممکن است ادامه اش در دو یا چند رول متفاوت باشد. ویدئو پیوست نمونه نصب کاغذ دیواری طرحداری را به نمایش میگذارد که از همین گونه است :

https://www.instagram.com/p/BsdNTdyhmzv/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.