برخی نکات عمومی درباره اهمیت و انواع فرش

فرشهای مدرن
2,239

برخی نکات عمومی درباره اهمیت و انواع فرش

یکی از مهمترین ملزومات دکوراسیون داخلی ساختمان در ایران ( و بخشی از کشورهای شرقی ) فرش است. اگرچه سیمای ایران بویژه در 100 سال اخیر بشدت تغییر کرده, اما هنوز هم فرش جزء محبوبترین پوشش های کف ( بویژه در منازل ) می باشد.

علم نساجی میگوید هیچ نخی همچون الیاف طبیعی ( مثل پنبه, ابریشم و . . . پشم ) با بدن انسان سازگاری ندارد. بهمین جهت صنعت نساجی مدرن بیش از پیش میکوشد الیاف مصنوعی تولید کند که هرچه بیشتر به خصوصیات فیزیکی الیاف طبیعی شبیه باشد.

بهمین جهت تردد و نشست و برخاست بر فرش هائی که با استفاده از الیاف پشمی بافته میشود, بویژه مایه آرامش و راحتی است. شاید بهمین جهت فرشهای دستباف, علیرغم گرانی قیمت, هنوز هم بسیار محبوب اند.


فرش دستباف ایرانی با وجود گرانی, هنوز هم بسیار خواهان دارد !

فرشهای ماشینی بعدا بوجود آمد و عمدتا با استفاده از الیاف مصنوعی ( عمدتا آکریلیک ) تولید میشوند. این فرشها را شاید بتوان به دو دسته بزرگ تقسیم کرد. دسته نخست فرشهای ماشینی هستند که عمدتا دارای طرحهای سنتی فرش ایرانی می باشند و حتی از نظر قواره نیز بیشتر در ابعاد فرشهای دستباف قدیم تولید میشوند.

فرشهای مدرن, نوع دوم و جدیدتر فرشهای ماشینی اند که بجهت ابعاد, طرح و رنگبندی, از تنوع بسیار زیادی برخوردارند. شاید یکی از مهمترین مزیتهای فرشهای مدرن, امکان set کردن آن با مجموعه مبلمان هر فضای منزل و احیانا دفتر کار است.

فرش ها بجهت طرح و فشردگی نیز بسیار متنوع اند. برای فشردگی فرش دو مقیاس ” شانه ” و ” تراکم ” وجود دارد. فرشهای مدرن معمولا از فشردگی بمراتب پائین تر نسبت به سایر فرشهای ماشینی برخوردارند.


فرشهای مدرن, بجهت تنوع اندازه, رنگ و طرح های شاد و آبستره, بسیاری علاقمندان خاص خود دارد !

درباره طرحهای فرش ایرانی که اصطلاحا به آن ” نقشه ” میگویند, کتابهای بسیاری منتشر شده است. این طرحها که برخی دارای سابقه هزاران ساله اند, دارای معانی زیبائی شناسی و . . . عرفانی قابل توجه می باشند که درباره اش بسیار نوشته اند. در اینجا از ناشران محترم درخواست میکنیم با ارسال اطلاعات نشر کتابهای مرتبط با فرش ایرانی, بما کمک کنند تا بتوانیم مجموعه مناسبی برای بینندگان محترم سایت ” دکوراسیون بهفرم ” فراهم آوریم تا بعنوان مرجع مورد استفاده قرار دهند.

ما و شما بعدا درباره هریک از انواع فرش دستباف, تابلو فرش, پشتی, فرش های ماشینی و نیز تمام زمینه های مرتبط با صنعت فرش ( از جمله انواع طرح, رنگ و فشردگی در این صنعت ) به تفکیک و مفصل گفتگو خواهیم کرد.

ما و شما, اینجا باهم خواهیم کوشید تا اطلاعاتمان درباره مسائل فرش ایرانی را مرتب افزایش دهیم. سایت ” دکوراسیون بهفرم ” بدون همفکری شما نمیتواند مدعی سایتی مرجع در زمینه گسترده دکوراسیون داخلی ساختمان باشد. تلاش ما بر اینست که انشاالله با کمک تولید کننده ها, وارد کنندگان و فروشندگان فرش, مرجع مناسبی نیز برای انتخاب و خرید ( هم مستقیم و اینترنتی ) بازدیدکنندگان محترم سایت بشویم.

اگرچه امروزه مدرنیسم, از جمله در سبک زندگی, آداب اجتماعی و . . . فرهنگ بسیاری از مردم رواج کامل دارد, اما شاید ریشه های تاریخی باعث میشود که هنوز هم بسیاری از اقشار غیر سنتی جامعه بشدت طرفدار طرح هائی باشند که ارتباط معینی با سنتهای کهن جامعه ایرانی دارد. ویدئو پیوست نمونه های دل انگیزی از طرحهای سنتی فرش ایرانی را به نمایش میگذارد که ضمنا نشانه های معینی از نوگرائی و پویائی را نیز با خود دارد :

https://www.instagram.com/p/B8tftwTBMI_/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.