برخی نکات درباره تفاوتهای مبلمان راحتی و پذیرائی

مبلمان استیل
2,377

برخی نکات درباره تفاوتهای مبلمان راحتی و پذیرائی

یکی از ویژگیهای معماری شهری تقریبا تا همین 50 سال پیش در ایران, اهمیت خاص و جداگانه اطاق پذیرائی در منازل بوده است. آنزمان نه تنها اکثریت خانواده های شهری, اطاق اختصاصی بعنوان ” پذیرائی ” داشتند, بلکه طبقات مرفه تر دهقان نیز که در روستاهای بزرگ و آبادتر زندگی میکردند دارای چنین اطاقهائی در مجموعه خانه اشان بودند. اطاق پذیرائی از جمله فضاهای منزل محسوب میشد که در سایر مواقع ورود به آن ( بویژه برای بچه ها ) اکیدا ممنوع بود.


یکی از شایعترین مبلمان پذیرائی, انواع مبل استیل می باشد. این طرح کلاسیک دارای سابقه بسیار طولانی ( بویژه در اروپا ) است که تقریبا از عهد صفویه وارد زندگی دربار و اشراف ایران نیز گردید. امروزه قیمت و کیفیت انواع مبل استیل بقدری تنوع دارد که استفاده از آن در بسیاری از خانواده ها رایج شده است.

اما با گسترش شهرنشینی و برخی مشکلات مالی و جغرافیائی, دکوراسیون داخلی منازل هم دچار تغییر شد و بتدریج مردم علاوه بر زندگی در آپارتمانهای متراژ متوسط و پائین, دیگر فرصت و حال و حوصله آنچنانی برای مهمانی ها جمعی به شیوه پدرانشان نداشتند. به این ترتیب برخلاف معماری گذشته, این بار در ساختمانهای مسکونی با فضاهائی روبرو میشویم که به آن ” حال- پذیرائی ” میگویند که عمدتا اطاق نشمین اهالی خانه است.

اگرچه اقشار و طبقات بالاتر جامعه شهری, هنوز هم به فضای پذیرائی در خانه اهمیت میدهند, اما آنچه نمود بیشتری در جامعه دارد همین کاربری مشترک اطاقهای ” نشمین ” و ” پذیرائی ” در منازل شهری است.

این دگرگونی باعث شده امروزه در بازار مبل شاهد سه گونه متفاوت مبلمان منزل باشیم که شامل مبلمانراحتی “, ” پذیرائی ” و ” نیمه پذیرائی ” است. ما در این یادداشت تنها بر برخی تفاوتهای مبلمان راحتی و پذیرائی متمرکز خواهیم شد و سخن درباره مشخصات فنی و طراحی ویژه انواع مبلمان راحتی و پذیرائی را به آینده وا می گذاریم.

هنوز هم بسیاری از خانواده ها ترجیح میدهند بخش قابل توجهی از اطاق نشیمن از فرش یا موکت پوشیده باشد و برای استراحت به ” پشتی ” تکیه کنند. واقعا هم هیچ راحتی و استراحت, مثل آن نیست که پاها را دراز کنیم و به پشتی تکیه دهیم که میتوان آنرا به دلخواه به هر زاویه ممکن قرار داد. بهمین جهت در خیلی از خانواده های ایرانی مبلمان اطاق نشمین علاوه بر ” مبل راحتی ” , شامل فرش و پشتی هم میشود.


اگرچه فرش ( و موکت ) را بواسطه جنبه زیبائی در فضاهای پذیرائی نیز استفاده میکنند, اما بسیاری از خانواده ها از این کفپوش در اطاق نشمین بدین جهت استقبال می نمایند که فرش بجز جنبه تزئینی, امکان بسیار مناسبتری را نیز برای استراحت و تمدد اعصاب خانواده فراهم می آورد.

معمولا بجز اندازه نشمین و پشتی, دو عامل دیگر نیز در راحتی مبلمان اطاق نشمین بیشترین  تاثیر را دارند. نخستین عامل ارتفاع نشمین از زمین و دومی زاویه پشتی نسبت به نشمین مبل ( یا صندلی ) است که در اصطلاح نجاری به آن ” یَلِه مبل ” میگویند. اصولا ارتفاع مبلمان پذیرائی ( از جمله صندلی ) از کف, حدود 42 سانتیمتر و بگونه ایست که وقتی کسی روی صندلی نشسته و ران و ساق پایش در زاویه 90 درجه قرار دارد, کف پاهایش با زمین مماس باشند.

از سوی دیگر آداب پذیرائی در ایران بگونه ای است که معمولا هم مهمان و میزبان در مقابل هم باصطلاح لم نمیدهند. بهمین جهت زاویه پشتی و نشمین در مبلمان پذیرائی, اصولا قائم تر از مبلمان راحتی می باشد.

از جمله دیگر تفاوتهای مبلمان پذیرائی و راحتی به نوع پارچه مبلی مربوط است. معمولا پارچه مبلمان راحتی را از الیافی تهیه میکنند که درصد نخ طبیعی آن قدری بیشتر باشد. از جمله دلائل بالاتر بودن درصد الیاف مصنوعی در پارچه درمبلمان پذیرائی, مسائل نظافت, مقاومت سایشی, رنگ پذیری و جلوه پارچه در برابر نور است.

این یادداشت تنها به ذکر برخی کلیات درباره تفاوتهای مبلمان ” راحتی ” و ” پذیرائی ” اختصاص داشت. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله مشخصات فنی و طراحی در مبلمان راحتی یا پذیرائی ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” و بویژه راهنمائی های اهل فن همراه شود.

از جمله مسائل مهم در مورد مبلمان تمام پارچه, نحوه نظافت آنست. امروزه علاوه بر تولید پارچه های از جنس ” نانو ” که از آلودگی های سطحی پارچه رو مبلی ( از جمله موقع ریختن شربت ها و غیره ) جلوگیری میکنند, ابزارها و وسائل جدیدی هم برای نظافت پارچه استفاده میشود. ویدئو پیوست نمونه نظافت پارچه روی صندلی خودرو  را به نمایش می گذارد :

https://www.instagram.com/p/B826kwxHxqO/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.