برخی نکات درباره تاریخ و جایگاه پرده های پارچه ای در ایران

پرده اطاق پذیرائی
3,047

برخی نکات درباره تاریخ و جایگاه پرده های پارچه ای در ایران

پرده های پارچه ای قدیمی ترین و دیرپاترین انواع پرده, نه تنها در ایران که در جهان اند. هم اکنون نیز بیشترین سهم بازار ایران به انواع پرده پارچه ای تعلق دارد. با وجود مشکلات جدی اقتصاد بازار کشورمان, هنوز هم بخش قابل توجهی از اقتصاد صنف دکوراسیون داخلی ساختمان بر دوش صنف پرده و عمدتا پرده های پارچه ای است.


نمونه زیبائی از یک زیر و رو پرده ای

پارچه تا مدتها, اصلی ترین جنس در دسترس عموم بوده و لذا نخستین پرده ها نیز با استفاده از انواع پارچه دوخته می شد.  تاریخ پرده های پارچه ای در ایران بسیارطولانی است. در کتابهای تاریخ از پرده هائی سخن رفته که در دربار شاهان ساسانی از آن استفاده می شده است. به این ترتیب تا مدتهای طولانی, تنها پرده مورد استفاده عموم, پرده های پارچه ای بوده اند.

شاید نخستین کاربردهای پرده های پارچه ای در ایران, جنبه زیبائی شناسی ( دکوراتیو ) آن نبوده باشد. میتوان تصور کرد که نخستین استفاده از پرده  جنبه محرمانگی آن بوده است. بخصوص بعد از رواج روشنائی برق, پرده وسیله ای بود که از آن میشد برای پوشش دید پنجره ها استفاده کرد.

در زمانی که وسائل گرمایشی و سرمایشی آنچنانی در دسترس اغلب مردم نبوده, پرده میتوانست نقش نوعی عایق دما را در منازل بازی کند. پرده های پارچه ای وسیله بسیار مناسبی بودند تا در زمستانهای سرد قدیم, سوز سرما از بیرون به داخل اطاق نفوذ نکند. همین پرده ها با ممانعت از تابش مستقیم و شدید آفتاب, مانع گرمای شدید اطاق ها در تابستانهای تند و تیز میشدند.

از آنجا که پرده ها مستقیما در معرض تابش نور خورشیدند, لذا طبیعی است که جنس پارچه انتخاب شده بدین منظور, از مقاومت کافی در برابر آفتاب برخوردار باشد. برای تامین پوشش لازم نیز لازم بود پارچه پرده های قدیم عمدتا از جنس ضخیمی انتخاب شوند.

بعدها پرده پارچه ای رقبای بسیاری یافت. نخستین رقیب پرده پارچه ای, پرده های کرکره ای بودند. در اروپای قدیم نوعی از پرده کرکره وجود داشت که از چوب ساخته شده و از بیرون روی پنجره ها نصب میشد. کرکره های این پرده ثابت بود و در زاویه ای قرار میگرفتند که تنها برای دید از داخل مناسب بودند. این نوع از پرده کرکره ای چوبی در ایران چندان باب نشد.


نمونه جدید کرکره چوبی پشت پنجره

مهمترین ویژگی پرده های پارچه ای استفاده از پارچه بشکل قواره و دوخت پارچه است. امروزه با ترکیبی از دوخت و غیره, پرده های نوع دیگری نیز با استفاده از پارچه تولید میشود که هیچیک سابقه تاریخی در ایران ندارند. پرده های لوردراپه, زبرا و . . . شید, از انواع پرده هائی است که اگرچه با استفاده از پارچه تولید می گردند, اما ذیل عنوان ” پرده های پارچه ای ” قرار نمی گیرند.

هر پرده پارچه ای شامل اجزاء مختلف است که اینها نیز در جریان پیشرفتهای اخیر, بسیار متحول شده اند. از جمله اجزاء پرده پارچه ای, انواع چوب پرده, نوار پرده, گیره, تور, بند, قاب و . . . قلاب است که همراه ” زیر و رو پرده ای “, مجموعه پرده پارچه ای را تشکیل میدهند.

این یادداشت تنها به ذکر تنها برخی کلیات درباره تاریخچه و اجزاء پرده پارچه ای اختصاص داشت که در واقع زیرمجموعه صنف پرده در کار دکوراسیون داخلی ساختمان می باشد. ما و شما در آینده درباره هر یک از این موارد بیشتر و به تفصیل گفتگو خواهیم داشت.


امروزه نوار و قلاب پرده های نیز از تنوع بسیار برخوردارند !

موضوع ” طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان ” برای هر فضای مسکونی, دفتر کار یا اداره, کاری نیست که در خلاء انجام گیرد. مناسبترین طراحی وقتی جواب میدهد که مبتنی بر مجموعه نیازهاروحیات, بودجه و . . . فرهنگ زندگی هر مشتری خاص صورت گرفته باشد. اغلب کسانی که سفارش طراحی خاص یک یا تعدادی پرده منزل یا دفتر کارشان را به یک دفتر طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان یا پرده فروشی میدهند, معمولا تنها وقتی حس خوبی نسبت به یک کار پیدا میکنند که طرح پیاده شده و به انجام رسیده باشد.

دانش و تجربیات ما درباره هر یک از زمینه های دکوراسیون داخلی ساختمان ( از جمله اصول طراحی, دوخت, نصب, استفاده و نگهداری از انواع پرده پارچه ای ) زمانی واقعا مفید فایده خواهد بود که با نقطه نظرات, نقدها, سوالات و پیشنهادات شما بینندگان سایت ” دکوراسیون بهفرم ” همراه شود.

یکی از مسائل رایج در نصب پرده های پارچه ای, مثلا تنظیم یکنواختی چین پرده در سرتاسر چوب پرده است. معمولا این کار نصاب پرده را مجبور میکند برای جابجائی در طول پرده, بارها از نردبان پائین و بالا برود. خستگی ناشی از اینگونه کارها معمولا بر کیفیت کار بی تاثیر نیست. ویدئو پیوست نمونه ای از یک نردبان دوطرفه را به نمایش میگذارد که برای جابجائی نیازی به بالا و پائین شدن از آن نیست :

https://www.instagram.com/p/B7qJwUwh1Rz/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.